Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

İman İmtihanı Gerektirrir

A Çevrimdışı

Askalani

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
İ M A N İ M T İ H A N I G E R E K T İ R İ R
بسم الله الرحمن الرحيم


Yani,iman edenler veya iman ettiğini söyleyenler – şunu peşinen kabul etmeleri gerekir ki - muhakkak imanlarının derecesine göre bir imtihandan geçmek zorun-dadırlar.
Çünkü Allah’u Azze ve Celle’nin bu konuda muhakkakki gerçekleşmesini istediği bir sünnetullahı vardır.
Kendisinin de bir Ayet’i Celile’sinde buyurduğu gibi :

أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ

“ İnsanlar yalnız “ iman ettik “ demekle,hiç imtihan edilmeden başı boş bırakı-lacaklarınımı zannediyorlar “
ANKEBUT : 2.AY.
Ve devam ediyor Rabbimiz,buyuruyor ki :

وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ

“ Andolsun ki biz,onlardan öncekilerini imtihan ettik. Elbetteki Allah – bu imti-hanla – doğruları da bilecek,yalancıları da bilecektir. “
ANKEBUT : 3.AY.


İşte bu ve emsali Ayet’ler,iman ettiğini söyleyen herkesin mutlaka bir imtihandan geçeceğini bizlere açıkça anlatmaktadır. Neden ? …

Çünkü, - Ayet’i celile’de de ifade edildiği gibi - Allah’u Teala bununla iman iddia-sında bulunanların doğruluğunu ve yalancılığını isbat etmek içindir.


Ve
unutmayın ki Allah’u Azze ve Celle insanları bir çok vesilelerle imtihan edebilir….

İNSANI, KENDİ GİBİ İMAN EDEN İNSANLARLA İMTİHAN EDER

Yani,onları dost edinip edinmeyecek mi,onlara maddi ve manevi olarak yardımcı olup olmayacak mı veya onlardan gelen eziyet ve sıkıntılara karşı sabırlı olup olma-yacak mı diye bir çok şeyle imtihan edilebilir insan.

Bakınız Rabbimiz bu hususta ne buyurmaktadır :

“ Yoksa siz Allah’ın, içinizden cihad edenleri,Allah'tan, Resûlün’den ve mü'min-lerden başkasını kendisine dost – edinip - edinmeyenleri – imtihan ederek - ortaya çıkarmadan sizi bırakacağını mı sandınız ?........ “
TEVBE : 16.AY.

İNSANI ŞİRK VE KÜFÜR EHLİ İLE İMTİHAN EDER

Yani,kafir ve müşriklerden kaynaklanan bir takım vahim durumlarla Allah, inanan bir kimseyi imtihan edebilir.

Çünkü bilinen bir gerçek var ki, insanların hepside iman etmiş değillerdir…. Dola-yısiyle iman etmiş olanlara karşı,iman etmemişlerin düşmanlıkları açıktır… Bu düşmanlığın da hiçbir zaman ortadan kalkmayacağına göre,tabii olarak bu din ve onun mensuplaları, düşmanlarının saldırılarına maruz kalacak ve çeşitli vesilelerle ortadan kaldırılıp yok edilmesine çalışılacaktır….. Rabbimiz bu hususta şöyle buyur-maktadır :

“ Andolsun, mallarınız ve canlarınız hususunda imtihan edileceksiniz.Sizden önce kendilerine kitap verilenlerden ve müşriklerden de bir çok eziyet verici sözler işiteceksiniz.Eğer sabreder ve sakınırsanız bu azme değer şeylerdendir.”

ALİ İMRAN : 186.AY.

إِنَّمَا ذَلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءهُ فَلاَ تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ

“ Muhakkakki şeytan dostları ile – sizleri – korkutur. Eğer gerçekten iman etmiş kimseler iseniz onlardan korkmayın benden korkun. “
ALİ İMRAN : 175.AY.

Öyleyse iman ettiğini söyleyen basiretli bir Müslüman, dinini ve imanını korumak için düşmanlarının çeşitli saldırıları ve incitici sözleri neticesinde ortaya çıkabilecek felaketleri sabırla karşılayıp ve onlara mukavemet etmek zorundadır….


Ve unutmayalım ki Allah’u Teala’nın bu konudaki imtihanını kazanmak için de bir müslümanın her şeyden önce ;

Allah’ın izni olmadan hiç kimsenin bir başkasına zerre kadar ne bir faydası ve ne de bir zararı asla dokunamaz “ inancına sahip olması gerekir.
Rabbimiz kerim kitabında buyuruyor ki : “ Allah sana bir zarar dokundurursa,o zararı yine kendisinden başka kaldıracak kimse yoktur. Eğer sana bir hayır dokundurursa, - ona da mani olacak kimse yoktur – Çünkü O,her şeye kadirdir. “

EN’AM : 17.AY.


{ …. İbni Abbas r.a dan.Dedi ki : Bir gün Resulullah s.a.v’in arkasında idim.Bana dedi ki : Ey delikanlı ! Sana birkaç kelime öğreteceğim – bunları iyi belle - : “ Allah’ın emir ve yasaklarını gözet ki,Allah’ta seni gözetsin.Allah’ın emir ve yasaklarını muhafaza et ki,O’nu karşında bulasın. İsteyeceğin zaman Allah’tan iste.Yardım taleb edeceğin zaman ,Allah’tan yardım taleb et.Bilmiş ol ki,bütün ümmet,her hangi bir hususta sana fayda vermek için bir araya gelmiş olsalar,ancak Allah’ın senin için takdir ettiği hususta sana yararlı olabilirler.Aynı şekilde yine, sana her hangi bir hususta zarar vermek için bir araya gelmiş olsalar,ancak Allah’ın senin aleyhinde takdir ettiği bir hususta sana zarar verebilirler. Artık kalemler kalkmış sayfalar dürülmüştür. }
TİRMİZİ : 4.C.2635.N - AHMED : 1 / 303-307


İNSANI, EN YAKINI OLAN ÇOLUK ÇOCUĞU İLE İMTİHAN EDER

{ … Allah Resulü s.a.v bir Hadisi şeriflerinde şöyle buyurmaktadır : Muhakkakki insan,malı,hanımı ve çoluk çocuğu hususunda imtihan edilir. }

CAMİU’S SAĞİR : 2.C.1311.N

Ve yine bir hadisi şeriflerinde Allah Resulü s.a.v şöyle buyurmaktadır :

{ …. Ebu Hureyre r.a dan.Dedi ki : Allah Resulü s.a.v şöyle buyurdu : Mü’min ve Mü’mine, üzerinde her hangi bir günah kalmaksızın Allah’a kavuşuncaya kadar gerek nefsinde, gerek çoluk çocuğunda ve gerekse malında bela kendisinden ayrılmaz. }
TİRMİZİ : 4.C.2510.N

{ …. Ebu Said el-Hudri r.a dan. Resulullah s.a.v şöyle buyurdular : Çocuk gönlün meyvesidir. Onlar ; korkaklık,cimrilik ve hüzün nedenidirler. }

İBNİ MACE : 9.C.3666.N - AHMED : 4 / 173 - EBU YA’LA : 2 / 305


Yani,insanoğlu çoluk çocuğuna olan bağlılığı ve sevgisi yüzünden malını hayır yol-larına harcamaktan geri kalarak cimri olabilir…. Çoluk çocuğuna daha fazla mal mülk kalsın diye cimrilik yapabilir…. Çocuğunun babasız kalması korkusu ile,Allah yolunda mücadeleden geri kalabilir….. Bununla beraber,çoluk cocuğuna isabet eden bir takım musibet ve belalardan dolayı da hüzünlenebilir… Dolayısıyla,bir imtihan vesilesi olan çoluk çocuğu insanın korkaklığına,cimriliğine ve hüzününe vesile olur.



ALLAH’U TEALA İNSANI , CANI VE MALI HUSUSUNDA KORKU İLE İMTİHAN
EDEBİLİR

Bakınız Rabbimiz bu hususta kerim kitabında neler zikretmektedir :

وَلَنَبْلُوَ نَّكُمْ بِشَيْ ءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ

“ Andolsun biz, sizi biraz korku, açlık, mallarınızdan, canlardan ve ürünleriniz-den eksiltmekle imtihan edeceğiz. Sabır gösterenleri müjdele.”
BAKARA : 155.AY.

“ Yoksa siz sizden önce gelip geçenlerin durumu başınıza gelmeden cennete gireceğinizi mi sandınız ? Onlara öyle yoksulluk ve sıkıntı dokunmuş ve öylesine sarsılmışlardı ki, sonunda Peygamber ve beraberinde olan mü'minler ; " Allah'ın yardımı ne zaman? " diyecek olmuşlardı. Dikkat edin. Şüphesiz Allah'ın yardımı pek yakındır. “
BAKARA : 214.AY.

{ ……… Allah resulü s.a.v bir hadisi şeriflerinde şöyle buyurmaktadır : Her ümmetin bir imtihan vesilesi vardır,bu ümmetin imtihanı ise mal iledir. }

TİRMİZİ : 4.C.2439.N - C.SAĞİR : 2.C.1340.N - AHMED : 4 . 160

{ … Allah Resulü s.a.v yine bir Hadisi şeriflerinde şöyle buyurmaktadır : Muhakkakki insan,malı …………. hususunda imtihan edilir. }
CAMİU’S SAĞİR : 2.C.1311.N

{ …. Ebu Said el-Hudri r.a dan.O şöyle demiştir : Peygamber s.a.v humma hasta-lığından dolayı yatakta iken yanına girdim.Sonra elimi onun üzerine koyunca hara-retini örtünün üzerinden ellerimde hissettim. Ve dedim ki :
- Ya rasulallah ! ateşinin şiddetine hayret ettim. O buyurdu ki :
- Biz – peygamberler – böyleyiz. Bizim için bela kat kat fazla olduğu gibi onun sevabı da kat kat fazla olur. Ben dedim ki :
- Ya Rasulallah ! hangi insanlar en şiddetli belaya uğrarlar ? . Peygamber s.a.v :
- Peygamberler , buyurdu. Ben :
- Ondan sonra kimlerdir ? dedim. Resulullah s.a.v buyurdular ki :
- Sonra Salih insanlardır. Onlardan her hangi biri öğle ciddi bir fakirliğe mübtela olur ki, büründüğü abadan başka bir şeyi bulamaz. Ve birinizin mutlulukla sevindiği gibi onlardan her hangi birisi belaya uğramakla cidden sevinir. }

İBNİ MACE : 10.C.4024.N


İNSANI, BİR TAKIM MUSİBET VE BELALARLA İMTİHAN EDEBİLİR

Rabbimiz şöyle buyurmaktadır :

“ Her nefis ölümü tadacaktır. Biz sizi, şerle de, hayırla da deneyerek imtihan ediyoruz ve siz mutlaka bir gün bize döndürüleceksiniz.”
ENBİYA : 35.AY.


{ …. Sa’d bin Ebi Vakkas r.a dan. O şöyle demiştir : Ben Resulullah s.a.v’e :
- Ya Rasulallah ! hangi insanların başına gelen bela ve musibetler daha şiddetli olur ? dedim. Resulullah s.a.v :
- Peygamberler. Sonra, sırasıyla Allah katında rütbece en üstün olanlar. Buyur-dular.– Ve devamla buyurdular ki – : Kul, dindarlığının keyfiyetine göre belaya uğrar.Eğer dininde kuvvetli ise,belası o derece şiddetli olur. Şayet imanında gevşeklik,zayıflık olursa,o derecede bir bela ve müsibete uğrar.
- Unutmayın ki – Bela kuldan ayrılmaz.Nihayet kul,üzerinde hiçbir günah kalmayarak yeryüzünde dolaşmaya başlarsa,işte o zaman bela da onun peşini bırakır. }
İBNİ MACE : 10.C.4023.N ….. TİRMİZİ : 4.C.2509.N
DARİMİ : 6.C.2786.N ..… HAKİM : 1 / 40 - 41
S.SAHİHA : 43 . N ….. AHMED : 1 / 172-174

İşte zikretmiş olduğumuz bu Ayet’i kerimeler ve hadisi şerifler,Allah’u Azze ve Celle’nin iman eden kulları hakkında,imtihan edilmeleri için koymuş olduğu bir sün-netullahının açık delilleridir.

İman ettiğini söyleyen her Müslüman, deyişmesi mümkün olmayan bu ilahi sün-netullaha göre, yaşamakta olduğu bu dünya hayatında bir takım bela ve musibetlere maruz kalarak, bunların acısını az veya çok - imanının derecesine göre - kendi nefsinde görecektir.

Allah’u Azze ve Celle, gerek Ayet’i kerimelerde ve gerekse hadisi şeriflerde kafir fitnesini , açlık fitnesini , korku fitnesini , mal fitnesini , can fitnesini ve evlat fitnesini birbiri ardına sayarken bunları,iman edenleri denemek,onları imtihana tabi tutmak ve onların bu vesilelerden kaynaklanan sıkıntılar karşısında ne derece sabır gösterip imanlarını muhafaza edip edemeyeceklerini ölçmek için birer vesile kılmıştır.

Eğer iman edenler,sadece iman ettikleri için bu musibet ve belalardan muaf tutul-muş olsalardı,iman etmenin değerini ve tadını anlamaktan mahrum kalacakları gibi, kendilerine bildirilen bu yoldaki işaretlerden de habersiz olurlardı…. Dolayısıyla, imanlarını mudafa ve muhafaza hususunda bir gayret sarfedemezlerdi.

Öğleyse iman ettiğini söyleyen her Müslüman,bu sorumluluğun şuurunda olması ve elde ettiği imanını korumak için karşılaştığı musibet ve belalarla mücadele etmesi gerekir.
Aksi halde insanların korkusu,can ve mal korkusu gibi vesileler,onun saldırıya uğrayan dininden yüz çevirmesine veya isyan etmesine sebeb olur ki,işte bu hadise Ayet ve Hadislerde bildirilen imtihanın asli konusunu teşkil eder…. İnsan, ne çeşit musibet ve bela ile karşılaşırsa karşılaşsın , ancak ona sabredebildiği zaman imanını koruyup imtihanı kazanabilir.

Öyleyse bu hususta sözü daha fazla uzatmadan şunu açıkça ifade etmek gerekir ki, kişi imanı elde ettikten sonra, onu sağlıklı bir şekilde koruyabilmesi için bütün mücadelesini onun yolunda harcaması gerekir…. - Çünkü iman’dan sonra imtihan başlıyor - Hatta Hadisi şerifte de zikredildiği gibi bu zorluk,- yani imanı muhafaza hususundaki zorluk - kor ateşi elinde tutar gibi bir zorlukta da olmuş olsa onu muhafaza etmesi gerekir insanın…..


{ …. Ebu Hureyre r.a dan. Resulullah s.a.v şöyle buyurdular : Şiddetli bir şekilde yaklaşan fitne sebebiyle vay arabın haline. O günlerde insan mü’min olarak sabahlar,kafir olarak akşamlar. İnsanlar dinlerini küçük dünya menfaatleri ile değiştirirler. İşte böyle zamanda dinlerinde sabit kalabilenler ellerinde kor ateşi tutanlar gibidirler. }
AHMED . MÜSNED : 2 / 390.8829.N
EL-ALBANİ …. TAHKİK MİŞKATU’L MESABİH : 5404.N




 
A Çevrimdışı

Askalani

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
İMTİHANIN İNSANA KAZANDIRDIĞI ŞEYLER

Buraya kadar anlattıklarımızın yanı sıra, isterseniz bir de imtihan olayının insana öğrettiği veya kazandırdığı bir takım İmtihan olayının insana kazandıracağı en güzel şeylerden bir tanesi sabırdır.

İmtihanı kazanmak için her şeyden önce inanan bir kimsenin imtihan edildiğinin farkına varıpta o hususta sabırlı davranması, bu olayın kendisine kazandırdığı en güzel şey olacaktır.

Rabbimiz bir çok Ayet’i celilesinde : وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ Sabredenleri müjdele

buyrukları ile sabrın çok güzel bir şey olduğunu vurgulamaktadır.

{ ….. Suheyb r.a dedi ki : Resulullah s.a.v şöyle buyurdular : Mü’minin işine hayret ederim ! Çünkü onun her işinde hayır vardır.Bu mü’minden başkası için geçerli değildir. Ona bir iyilik isabet eder,o buna şükreder bu onun için bir hayır olur. Ona bir darlık ve sıkıntı isabet eder, o buna sabreder bu da onun için bir hayır olur. }
MÜSLİM : 8.C.2999.N

Bu olayın güzelliklerinden bir tanesi de,karşılaşılan musibet ve belaların müslü-manın günahlarına keffaret olmasıdır.

{ …. Ebu Hureyre r.a dan.O şöyle dedi : “ Her kim bir kötülük işlerse onunla cezalanır “ “ NİSA : 122. “ Ayet’i celilesi nazil olunca,bu Ayet Müslümanlara çok şiddetli geldi. Bunun üzerine Resulullah s.a.v şöyle buyurdular :
- Amellerinizde ifrad ve tefrid yapmayarak orta bir yol tutunuz ve daima doğru olanı kasdediniz. Müslümanın musibetlendiği her şeyde bir kefaret vardır.Hatta kişinin maruz kalacağı bir ayak tökezlemesinde ve kendisine batacak bir diken de bile. }
MÜSLİM : 8.C.2574.N
TİRMİZİ : 5.C.3228.N

{ …. Ebu Said el- Hudri r.a dan.Resulullah s.a.v buyurdular ki : Bir mü’min yorgun-luk,hastalık,keder,hüzün ve eziyete uğradı mı mutlaka Allah’u Teala bunu onun günahlarına kefaret kılar. }
AHMED : 3 / 4.38.61. N.10624



{ …. Aişe r.a dan. Resulullah s.a.v şöyle buyurdular : Mü’min hastalandığı zaman, körüğün demirin pasını,pisini temizlediği gibi,hastalıkta onun günahlarını öyle temizler. }
CAMİU’S SAĞİR : 1.C.259.N

عن أبي موسى، قال : قال رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم : أمتي هذه أمةٌ مرحومةٌ ليس عليها عذابٌ في الآخرة ، عذابها في الدُّنيا الفتن والزلالزل والقتل

{ ….. Ebu Musa r.a dan. Resulullah s.a.v buyurdular ki : Şu ümmetim merhamete nail olmuştur,ahirette azap görmeyecektir. Onun azabı dünyada iken ağır imti-hanlar, zelzeleler,öldürülmeler ve belalardır. }
EBU DAVUD : 5.C.4278.N
AHMED : 4 / 410 - 418


Müslümanın imtihan olayından faydalanacağı diğer bir husus da, dindarlığının ve günahkarlığının derecesini tahmin etmesidir….. Çünkü musibet ve belaların büyük-lüğü ve küçüklüğü ,kişinin imanına göre tecelli eder.

{ …. Aişe r.a dan. Resulullah s.a.v şöyle buyurdular : “ Salih kişiler üzerinde sıkıntı ağırlaşır ………………………. “ }
AHMED . MÜS .. : 6 / 160
HAKİM . MÜS .. : 4 / 320
EL – ALBANİ S.SAHİHA : 43. N


{ …. Enes r.a dan. Resulullah s.a.v şöyle buyurdular : Mukafatın büyüklüğü,belanın büyüklüğüne bağlıdır.Allah bir kavmi severse onları imtihan eder ; rıza gös-teren rıza bulur,kızgınlık gösteren de kızgınlık bulur. }
TİRMİZİ : 4.C.2507. N
İBNİ MACE : 10.C.4031.N

{ ……….. Sa’d bin Ebi Vakkas r.a dan. O şöyle demiştir : Ben Resulullah s.a.v’e :
- Ya Rasulallah ! hangi insanların başına gelen bela ve musibetler daha şiddetli olur ? dedim. Resulullah s.a.v :
- Peygamberler. Sonra, sırasıyla Allah katında rütbece en üstün olanlardır. Buyurdular.– Ve devamla buyurdular ki – : Kul, dindarlığının keyfiyetine göre belaya uğrar.Eğer dininde kuvvetli ise, belası da o derece şiddetli olur. Şayet imanında gevşeklik ve zayıflık varsa, o derecede de bir bela ve müsibete uğrar.
Unutmayın ki Bela kuldan ayrılmaz. Ne zaman ki kul, üzerinde hiçbir günah kalmayarak yeryüzünde dolaşmaya başlarsa, işte o zaman bela da onun peşini bırakır. }
İBNİ MACE : 10.C.4023.N ….. TİRMİZİ : 4.C.2509.N
DARİMİ : 6.C.2786.N ..… HAKİM : 1 / 40 - 41
S.SAHİHA : 43 . N ….. AHMED : 1 / 172-174

{ …. Enes r.a dan. Resulullah s.a.v şöyle buyurdular : Allah yolunda bana sıkıntı verildiği kadar hiç kimseye verilmemiştir. }
CAMİU’S SAĞİR : 3.C.3378.N
EL ALBANİ CAMİU’S SAHİH : 5567. 5568




zikredilen delillerde de ifade edildiği gibi, inananlar imanlarının keyfiyetine göre bir takım bela ve musibetlere maruz kalabilirler. Bu bela ve musibetlere rıza gözterenler rıza bulur,kızgınlık gösterenler de kızgınlık bulurlar.

Deliller yine bizlere, Allah’u Azze ve Celle’nin sevdiği kullarını bir takım musibet ve belalarla imtihan ederek, onları temizlemek istediğini .

Bununla beraber yine,bu musibet ve belaların müslümanın günahlarına kefaret olacağını da açıkça haber vermektedir.

Ve yine Allah Resulü s.a.v’in şu hadisi şeriflerinde haber verdiği gibi, bu musibet ve belalar, - sabır ve mukavemet gösterildiği müddetçe - müslümanın derecesini artıracağını da isbatlamaktadır.

{ …. Aişe r.a dan. Resulullah s.a.v şöyle buyurdular : Salih kişiler üzerinde sıkıntı ağırlaşır. Bir mü’mine bir diken batar veya ondan daha büyük bir sıkıntı kendi-sine isabet ederse, bununla o kimsenin bir hatası silinir ve bir derece de makamı yükseltilir.}
AHMED . MÜS .. : 6 / 160
HAKİM . MÜS .. : 4 / 320
EL – ALBANİ S.SAHİHA : 4.C.1610. N

Allah’u Azze ve Celle’den niyazım ; bizlere şaibesiz bir iman nasibi müyesser eylesin…..
Bununla beraber yine bizlere ; elde ettiğimiz imanımızı muhafaza etme hususunda kudret ve kuvvet ihsan eylesin …. Ve – hasetsen - bizleri kaldıramayacağımız şeylerle de imtihan etmesin …

……” رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْراً كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ

“ ………… Rabbimiz ! bize bizden öncekilere yüklediğin gibi ağır yük yükleme. Ey Rabbimiz ! bize gücümüzün yetmeyeceği şeyleri de yükleme. Bizi affet,bizi bağışla,bize acı ! . Sen bizim mevlamızsın,kafirlere karşı bizlere yardım eyle. “

BAKARA : 286.AY.


TACUDDİN EL - BAYBURDİ
 
Üst Ana Sayfa Alt