Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Şeytan Zaten Kâfir miydi?

A Çevrimdışı

Away

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Esselamünaleykum Abdulmuizz Hocam.
Bakara suresi 34. ayette;
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ
Elmalılı mealinde: "Ve o vakit meleklere: «Adem için secde edin!» dedik, derhal secde ettiler. Ancak İblis dayattı, kibrine yediremedi, zaten o kafirlerden idi." diye yazıyor.

Başka meallerde ise "...kafirlerden oldu." diye geçiyor.

Elmalılı mealinde bir yanlışlık var mı? Çünki elimde elmalılı meali var. Eğer bir yanlışlık varsa başka bir meal okumayı düşünüyorum.
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Esselamünaleykum Abdulmuizz Hocam.
Bakara suresi 34. ayette;
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ

Elmalılı mealinde: "Ve o vakit meleklere: «Adem için secde edin!» dedik, derhal secde ettiler. Ancak İblis dayattı, kibrine yediremedi, zaten o kafirlerden idi." diye yazıyor.
Başka meallerde ise "...kafirlerden oldu." diye geçiyor.
Elmalılı mealinde bir yanlışlık var mı? Çünki elimde elmalılı meali var. Eğer bir yanlışlık varsa başka bir meal okumayı düşünüyorum.
Âleykum selam we rahmetullah kardeşim;

Ayet, Arabca metin yazım olarak Elmalılı Hamdi Yazır'ın verdiği mâna doğru olmakla beraber, genel olarak ayetin mânası açısından mufessirler, o secde emrine şeytanın sakınması üzerine kâfir olduğu şekilde mâna verilerek açıklanmıştır.


وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ
"Yine bir zamanlar meleklere: "Âdeme secde edin." demiştik, bunun üzerine onlar Âdeme secde ettiler. İblis hariç, O diretti, büyüklük tasladı ve kâfirlerden oldu" (Bakara 34)

Yüce Allah'ın: "Kafirlerden idi" buyruğunun; Kâfirlerden oldu, anlamında olduğu söylenmiştir. Yüce Allah'ın: "O da suda boğulanlardan oldu" (Hud, 43) buyruğu da bu türdendir. Şair de şöyle demektedir:

"Uçsuz bucaksız kupkuru bir çöldeki binektir sanki
Ele avuca gelmez ve yumurtalarından çıkıp yavru olmuş kekliğe benzer."

İbn Fûrek der ki: Burada yer alan "Kâne: idi," kelimesinin "Sâre: Oldu" anlamına alınması yanlıştır ve bu konudaki asıl kâidelere aykırıdır.

Tefsircilerin çoğunluğu ise şöyle demiştir: Anlamı şudur: Yani yüce Allah'ın ezelî ilminde onun kafir olacağı bilinen bir husustu. Çünkü gerçek manada kafir ve gerçek manada mûmin şanı yüce Allah'ın vefat halinde ne şekilde öleceğini bildiği kimsedir.
Derim ki: Bu açıklama şekli doğrudur. Çünkü Buhârî'de yer aldığına göre Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurmuştur: "Ameller ancak sonuçları ile değerlendirilir."
(Buhârî, Kader 5, Rikaak 33; Tirmizi, Kader 4; Musned, V, 335)

Denildiğine göre İblis, yüce Allah'a seksenbin yıl ibadet etmiş, ona başkanlık ve cennet bekçiliği -istidrac olmak üzere- verilmiştir. Tıpkı munâfıklara dillerinin ucundan la ilahe illAllah şehadetinde bulunma imkanı verildiği gibi, tıpkı Bel'am (b. Baura)'ya yine dilinin ucundan İsm-i A'zam'ı söylemek imkanı verildiği gibi. Bu başkanlığı sebebiyle İblis'in içinde büyüklük, kibir iyice yer etmişti.
İbn Abbas der ki: İblis kendisinin sahib olduğu bu imkanlar sebebiyle, meleklerden üstün olduğu görüşünde idi. Bundan dolayı "ben ondan daha hayırlıyım" demişti. Yüce Allah'ın şu buyruğu da bu sebeb dolayısıyladır:
"Kendi ellerimle yarattığıma secdeden seni alıkoyan nedir? Sen büyüklendin mi, yoksa yücelerden mi oldun (zannediyorsun)?" (Sad, 75)
Yani sen bizzat büyük olmadığın halde büyüklük tasladın (istikbâr) . Halbuki Ben, bizzat büyük olduğum halde onu kendi ellerimle yarattığımda herhangi bir şekilde büyüklenmedim. İşte bundan dolayı yüce Allah "kafirlerden oldu" diye buyurmaktadır. Onun yaratılışının aslı izzet ateşiydi. Bundan dolayı yüce Allah'ın izzetine yemin ederek şöyle demişti: "Senin izzetin hakkı için hepsini muhakkak azdıracağım." (Sad, 82)
İşte bu izzet dolayısıyla o, kibirlendi ve nihayet kendisinin Âdem'den üstün olduğu görüşüne kapıldı.

Ebû Salih'ten gelen rivayete göre o şöyle demiştir: Melekler izzetin nurundan İblis de izzetin narından (ateşinden) yaratılmıştır. (Kurtubi)


İblis'ten Önce Kafir Var mıydı?:

İblisten önce kafirin olup olmadığı hususu ile ilgili farklı görüşler belirtilmiştir. Kimisine göre, yoktur, İblis, inkar edip kafir olan ilk kişidir. Kimisine göre ise, ondan önce cinlerden kafirler vardı ve bunlar yeryüzünde yaşıyorlardı.

Yine İblisin küfrü cehlî (bilgisizlikten) miydi, yoksa inadî miydi konusunda da Ehl-i Sünnet âlimleri arasında iki ayrı görüş vardır. Bununla birlikte kafir olmadan önce onun yüce Allah'ı bilen bir kimse olduğu hususunda görüş ayrılığı yoktur.
İblisin cehlî olarak kafir olduğunu kabul edenler şöyle der:
O kafir olduğu vakit, ilimden mahrum bırakıldı.
İblisin küfrünün inadî olduğunu söyleyenler de şöyle der:
O, bilgiye sahib olmakla birlikte kafir oldu. İbn Atiyye der ki: İlmi kalmakla birlikte inadî olarak kafir olmak uzak bir ihtimaldir. Ancak bana göre bu câizdir (mümkündür). Yüce Allah'ın dilediği kimseyi tevfikinden mahrum kılmasıyla birlikte imkansız değildir.
 
A Çevrimdışı

Away

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Allah (subhanehu ve teala) sizden ebeden razı olsun hocam. Kardeşlerin sorularını Allah için cevaplıyorsunuz ya, Rabbim sizi umduğunuza kavuştursun ve sizi Firdews cennetine koysun inşaAllah.Alllahumme amin ecmain.
 
Üst Ana Sayfa Alt