Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Şayet O Üzerindeyken Ölseydin Ateşten Kurtulamazdın Hadisi Cehaletin Mazeret Olmadığını Gösterir mi?

AbdulFettah Çevrimdışı

AbdulFettah

94.7 - Öyleyse, bir işi bitirince diğerine koyul.
İslam-TR Üyesi
Selamun Aleykum ve Rahmetullah.

İmran b. Husayn şöyle rivayet ediyor:

"Rasulullah (s.a.v.) bileğine sarı halka takmış olan bir adam gördü. Ona:

"Bu nedir?" diye sordu. Adam:

"Uğurdur. Bana cesaret verir, kuvvetimi artırır." dedi. Rasulullah (s.a.v.) ona:

"Hemen çıkart at. O senin ancak aczini artırır. Şayet o üzerindeyken ölseydin asla kurtuluşa eremezdin." buyurdu." (İbn Mace, Tıbb, Bab 39, Hadis no: 3531, Ahmed Müsned: 4/445, İbn Hibban Mevarid: 1410-1411)

Hocam bu hadisi cehaletin mazaret olmadığına delil getirenlere nasıl cevap vermeliyiz. Yüce Allah(cc) işlerinizi kolaylaştırsın, ilmizi artırsın.
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Âleykum selam we rahmetullah;

Hadisteki durum küçük şirktir. Nitekim Rasulullah (s.a.v.) sahabeyi ebedi cehennemlik kâfir olarak görmüş olsaydı, ona, küçük şirkten çıkartıb atmayı değil, kâfirin boynunu vurmaya dâvet ederdi. Mazeret görmeyen tekfirde aşırılığa düşen hasta kalblilere göre Rasulullah (s.a.v.) kâfire haddi tatbik etmeyerek Allaha isyan etmiştir!

حَدَّثَنَا خَلَفُ بْنُ الْوَلِيدِ، حَدَّثَنَا الْمُبَارَكُ، عَنِ الْحَسَنِ قَالَ: أَخْبَرَنِي عِمْرَانُ بْنُ حُصَيْنٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَبْصَرَ عَلَى عَضُدِ رَجُلٍ حَلْقَةً، أُرَاهُ قَالَ مِنْ صُفْرٍ، فَقَالَ:
" وَيْحَكَ مَا هَذِهِ؟ "
قَالَ: مِنَ الْوَاهِنَةِ؟
قَالَ: " أَمَا إِنَّهَا لَا تَزِيدُكَ إِلَّا وَهْنًا انْبِذْهَا عَنْكَ؛ فَإِنَّكَ لَوْ مِتَّ وَهِيَ عَلَيْكَ مَا أَفْلَحْتَ أَبَدًا
'İmrân bin Husayn radıyallâhu anh'dan rivayet edildiğine göre;
Rasûlullah sallallâhu aleyhi ve sellem kolunda (tunç - sarı pirinçten yapılma) halka olan bir adam gördü ve : «Yazıklar olsun sana, Bu nedir?» diye sordu.
Adam, ''Kolumdaki ağrıdan dolayı bunu taktım." dedi.
Bunun üzerine Peygamber sallallâhu aleyhi ve sellem: «Onu çıkar! Çünkü bu, ağrını arttırmaktan başka bir ise yaramaz. Şayet bu üzerindeyken ölecek olsaydın, ebediyen kurtulamazdın.» buyurdu."
(Ahmed bin Hanbel, Musned: 4/445, İbn Hibban, Mevarid: 1410-1411, 8502)

Hâkim rivâyeti sahihlemiş (8502), Zehebî de Hâkime muvafakat etmiştir ve Taberânî, el-Kebir'de (18/159, 172, 179) rivayet etmiştir. Bûsîrî, ez-Zevâid'de: İsnadı hasendir, demiştir.
İmrân bin Husayn (Radıyallâhu anh)'den rivayet edildiğine göre:
Peygamber (Sallallahu Aleyhi ve Sellem), kolunda tunçtan bir halka bulunan bir adam gördü ve: Bu halka nedir? buyurdu.
Adam: Bu, vahine (denilen kol ağrısın) den dolayıdır, dedi.
Rasul-u Ekram (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) : Onu çıkart. Çünkü o, senin rahatsızlığını artırır, buyurdu." (İbn Mace, Tıbb, Bab 39, Hadis no: 3531)

Not: Zevâid'de şöyle denilmiştir : Bunun senedi hasendir. Çünkü râvi Mubârak İbn-i Fudâle olan zâttır.


İbn Mâce’nin rivayet ettiği hadisin sendi “hasen” olarak değerlendirilmiştir. (İbn Mâce, ilgili hadisin taliki: “Zevaid’de isnadı hasendir.” Ayrıca Heysemi, Macmau’z- Zevaid, 5/103)
Aynı hadisi farklı rivayet zinciriyle aktaran Hâkim, bu hadisin isnadı için
“sahihtir” demiş ve Zehebi de bunu onaylamıştır. (Hâkim, Telhis, 4/240).
- "Rasulullah (a.s.), bileğine sarı halka takmış olan bir adam gördü.
Ona: "Bu nedir?" diye sordu.
Adam: "(Uğurdur. Bana cesaret verir, kuvvetimi artırır)" dedi.

Hadis metninde, parantez içindeki Adamın cevabı (Uğurdur. Bana cesaret verir, kuvvetimi artırır) aldığımız bir ifadeye rastlayamadık. Aksine adam “Bu Vahine’dendir - veya Vahine’dir” (Yani Vahine denilen hastalığın tılsımıdır) diye cevab verdiği bildirilmiştir.
“el-Vahine” ise, omuzdan aşağıya kadar bütün kolda beliren bir kas ağrısıdır. (Suyutî, Şerhu Süneni İbn Mace, 1/252)



Rasulullah (sa.v.)’in adama: "Hemen çıkart at. O senin ancak acizliğini/gevşekliğini artırır diyerek bu takıyı yasaklaması, bu halkanın “kötü türden bir takı / muska” olduğunu gösterir. Çünkü, adam bu bakır halkayı takmakla hastalığın acı ve eleminden kurtulacağını düşünüyordu. Bu ise bir nevi şirktir.” (Sindi, Şerhu Süneni İbn Mâce, 2/361)


İslam’da sahih olarak Allah’a dayandıran “rukyeler” (Muskalar, okumalar) câizdir. Onun için ayet veya Allah’ın isimlerinin yazıldığı muskaları takılması câizdir. Fakat, bunların dışında manası bilinmeyen veya doğrudan Allah’ın şifasını devre dışı bırakan okuma-yazmalar (Temaim) kabul edilmez.

İbn Mace ve Hâkim’de, "Şayet o üzerindeyken ölseydin asla kurtuluşa eremezdin" ifadesi yoktur. Ahmed ibn Hanbel (rahimehullah)'de vardır.
Muhakkik Şuayb el-Arnavut (heyetle), Ahmed İbn Hanbel’in rivayetinin zayıf olduğunu söylemiştir. (Ahmed İbn Hanbel, 33/204 / ilgili talik)

Buna göre, hadiste geçen "Şayet o üzerindeyken ölseydin asla kurtuluşa eremezdin" ifadesi zâyıf, diğer ifâdeler ise sahihtir.


Muhammed bin Abdilvehhab (rahimehullah) “Kitab’ut Tevhid” adlı eserinde “Halka, Kurdele vb şeyleri takmak şirktir” başlıklı babta, üstteki hadisi nakletmiş ve ardından hadisten çıkartılan faideleri anlatırken şu ifadeleri kullanmıştır:
الأولي:التغليظ في لبس الحلقة والخيط ونحوهما لمثل ذلك. فيه مسائل.الثانية: أن الصحابي لو مات وهي عليه ما أفلح. فيه شاهد لكلام الصحابة أن الشرك الأصغر أكبر من الكبائر. الثالثة: أنه لم يعذر بالجهالة.


İlgili Meseleler:

1. Bela ve benzeri olumsuzlukların def edilmesi halka, bilezik, iplik vs. takılmasının tehlikesi ve bu konuda şiddetle titizlik gösterilmesi.
2. Sahabi birinin üzerinde benzer bir şey takılı iken ölmesinin kurtuluşuna engel teşkil etmesinde ashabın küçük şirki en büyük günah saymalarına delil bulunmaktadır.
3- Cehaletinin mazeret sayılmadığı görülmektedir.



Hadisteki sahabenin fiili bazılarının zannettiği gibi büyük şirk değil, bilakis küçük şirktir. Zira burada sözkonusu halkayı takan sahabe, doğrudan o nesneye fayda ve zarar verme yetkisi anlamında bir rububiyet sıfatı atfediyor değildir.


İlgili Konular:


Büyük Şirkte Cehalet Mazeret midir?
https://www.islam-tr.org/konu/buyuk-sirkte-cehalet-mazeret-midir.33870/

Şeyhulislam İbn Teymiyye : Cehaletin Mazeret Olduğu Durumlar

https://www.islam-tr.org/konu/seyhulislam-ibn-teymiyye-cehaletin-mazeret-oldugu-durumlar.10003/

Şeyh Makdisi : Cehaletin Mazeret Olduğu Durumlar

https://www.islam-tr.org/konu/seyh-makdisi-cehaletin-mazeret-oldugu-durumlar.9574/

Fetret Ehlinin Ahiratteki Durumu ?

https://www.islam-tr.org/konu/fetret-ehlinin-ahiratteki-durumu.23210/
 
AbdulFettah Çevrimdışı

AbdulFettah

94.7 - Öyleyse, bir işi bitirince diğerine koyul.
İslam-TR Üyesi
Âleykum selam we rahmetullah;

Hadisteki durum küçük şirktir. Nitekim Rasulullah (s.a.v.) sahabeyi ebedi cehennemlik kâfir olarak görmüş olsaydı, ona, küçük şirkten çıkartıb atmayı değil, kâfirin boynunu vurmaya dâvet ederdi. Mazeret görmeyen tekfirde aşırılığa düşen hasta kalblilere göre Rasulullah (s.a.v.) kâfire haddi tatbik etmeyerek Allaha isyan etmiştir!

حَدَّثَنَا خَلَفُ بْنُ الْوَلِيدِ، حَدَّثَنَا الْمُبَارَكُ، عَنِ الْحَسَنِ قَالَ: أَخْبَرَنِي عِمْرَانُ بْنُ حُصَيْنٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَبْصَرَ عَلَى عَضُدِ رَجُلٍ حَلْقَةً، أُرَاهُ قَالَ مِنْ صُفْرٍ، فَقَالَ:
" وَيْحَكَ مَا هَذِهِ؟ "
قَالَ: مِنَ الْوَاهِنَةِ؟
قَالَ: " أَمَا إِنَّهَا لَا تَزِيدُكَ إِلَّا وَهْنًا انْبِذْهَا عَنْكَ؛ فَإِنَّكَ لَوْ مِتَّ وَهِيَ عَلَيْكَ مَا أَفْلَحْتَ أَبَدًا
'İmrân bin Husayn radıyallâhu anh'dan rivayet edildiğine göre;
Rasûlullah sallallâhu aleyhi ve sellem kolunda (tunç - sarı pirinçten yapılma) halka olan bir adam gördü ve : «Yazıklar olsun sana, Bu nedir?» diye sordu.
Adam, ''Kolumdaki ağrıdan dolayı bunu taktım." dedi.
Bunun üzerine Peygamber sallallâhu aleyhi ve sellem: «Onu çıkar! Çünkü bu, ağrını arttırmaktan başka bir ise yaramaz. Şayet bu üzerindeyken ölecek olsaydın, ebediyen kurtulamazdın.» buyurdu."
(İbn Mace, Tıbb, Bab 39, Hadis no: 3531, Ahmed bin Hanbel, Musned: 4/445, İbn Hibban, Mevarid: 1410-1411, 8502)

Hâkim rivâyeti sahihlemiş (8502), Zehebî de Hâkime muvafakat etmiştir ve Taberânî, el-Kebir'de (18/159, 172, 179) rivayet etmiştir. Bûsîrî, ez-Zevâid'de: İsnadı hasendir, demiştir.

Muhammed bin Abdilvehhab (rahimehullah) “Kitab’ut Tevhid” adlı eserinde “Halka, Kurdele vb şeyleri takmak şirktir” başlıklı babta, üstteki hadisi nakletmiş ve ardından hadisten çıkartılan faideleri anlatırken şu ifadeleri kullanmıştır:
الأولي:التغليظ في لبس الحلقة والخيط ونحوهما لمثل ذلك. فيه مسائل.الثانية: أن الصحابي لو مات وهي عليه ما أفلح. فيه شاهد لكلام الصحابة أن الشرك الأصغر أكبر من الكبائر. الثالثة: أنه لم يعذر بالجهالة.
İlgili Meseleler:
1. Bela ve benzeri olumsuzlukların def edilmesi halka, bilezik, iplik vs. takılmasının tehlikesi ve bu konuda şiddetle titizlik gösterilmesi.
2. Sahabi birinin üzerinde benzer bir şey takılı iken ölmesinin kurtuluşuna engel teşkil etmesinde ashabın küçük şirki en büyük günah saymalarına delil bulunmaktadır.
3- Cehaletinin mazeret sayılmadığı görülmektedir.

Hadisteki sahabenin fiili bazılarının zannettiği gibi büyük şirk değil, bilakis küçük şirktir. Zira burada sözkonusu halkayı takan sahabe, doğrudan o nesneye fayda ve zarar verme yetkisi anlamında bir rububiyet sıfatı atfediyor değildir.

İlgili Konular:


Büyük Şirkte Cehalet Mazeret midir?
https://www.islam-tr.org/konu/buyuk-sirkte-cehalet-mazeret-midir.33870/
Şeyhulislam İbn Teymiyye : Cehaletin Mazeret Olduğu Durumlar
https://www.islam-tr.org/konu/seyhulislam-ibn-teymiyye-cehaletin-mazeret-oldugu-durumlar.10003/

Şeyh Makdisi : Cehaletin Mazeret Olduğu Durumlar
https://www.islam-tr.org/konu/seyh-makdisi-cehaletin-mazeret-oldugu-durumlar.9574/

Fetret Ehlinin Ahiratteki Durumu ?
https://www.islam-tr.org/konu/fetret-ehlinin-ahiratteki-durumu.23210/

Yüce Allah(cc) radı olsun, Allah subhanu ve teala ilminizi arttırsın, hocam

"Hadisteki durum küçük şirktir. Nitekim Rasulullah (s.a.v.) sahabeyi ebedi cehennemlik kâfir olarak görmüş olsaydı, ona, küçük şirkten çıkartıb atmayı değil, kâfirin boynunu vurmaya dâvet ederdi. Mazeret görmeyen tekfirde aşırılığa düşen hasta kalblilere göre Rasulullah (s.a.v.) kâfire haddi tatbik etmeyerek Allaha isyan etmiştir! "

Benim için en önemli yeri burasıydı, çünkü sizinde belirttiginiz gibi hocam sahabe efendimizin yaptığı onlara göre büyük şirk olsa bile ve eğer cehalette mazeret olmasaydı Rasulullah'ın(s.a.v) sahabeyi orada hemen mürted ilan edip katlini vacip sayması lazımdı.
 
Üst Ana Sayfa Alt