Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Mubahların Sevap Kazandırmaması Niyetle mi Bağlantılıdır?

Ummu Aişe Çevrimdışı

Ummu Aişe

حسبي الله ونعم الوكيل
Site Emektarı
Es selamu aleykum,

Mubah kısaca "yapılmasında sevap ve terkinde günah olmayan şeyler" olarak tanımlanıyor ve mubah deyince örnek olarak: yemek, içmek, uyumak, diş fırçalamak vb örnekler veriliyor. Kulağa mantıklı geliyor, ancak hayatın çoğunluğunu oluşturan bu şeyler gerçekten sevap kazandırmıyor mu?

Elbette kişi bunları öylesine yaparsa sevap kazanılacak şeyler değildir.

Ancak kişi, "ibadetlerini daha kuvvetli şekilde yapmak için" sağlıklı besleniyor, vaktinde uykuya önem gösteriyorsa;

Tebliğ yapan, sosyal bir insan olarak "Allah için, O'nun dinini tebliğ ederken iyi görünmeliyim" niyeti ile diş fırçalama vb kişisel bakımına özen gösteriyorsa;

Bir kadın olarak evinin işini yemeğini, erkekler olarak rızık teminini "Allah için ailesine karşı sorumluluklarını yerine getirmek, onları zorda bırakmamak" bilinci ile yapıyorsa;

Kısaca bu "mubah" denilen ve sevap kazandırmadığı söylenen her şey, "ALLAH İÇİN" niyeti ile yapıldığında: sevap/ibadet olmuş olmuyor mu?

Ve bu şekilde bakınca hayata: "Haram/Şirk/Küfür olmayan, ne varsa HER ŞEY" ALLAH İÇİN olmuyor mu?

Ve bu ayetin hakikati böylelikle anlaşılmış olmuyor mu?

Rahman ve Rahim olan Allah'ın adıyla

Deki: “Şüphesiz benim namazım, ibadetlerim, hayatım ve ölümüm âlemlerin Rabbi olan Allah içindir.”


En'am Suresi 162. Ayet​

Yanlışım varsa düzeltin inşaAllah, bu mubah kelimesi ile kastedilenler "sadece niyetsiz şekilde yapılanlar için" sanıyorum. Veya yaygın olarak verilen bu tür örnekleri mubah olarak tanımlamak yanlış, daha başka şeylere mubah deniliyordur belki. Çünkü "Allah için niyeti ile" yapıldığında mantıken hepsinin sevap kaynağı olması gerekiyor...

Düşüncelerim doğru mudur, eksik/yanlış ifade vb var mıdır?
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Âleykum selam we rahmetullahi we berakatuh kardeşim;

Kişinin dünyevi veya nefsine dayanan meşrû işlerini yapması durumunda sevab veya günah kazanmaz. Bunlar mubah dairesindedir. Bir müslüman nefsine hoş gelen bir sporu yaparken dâhi "müslüman güçlü olmalı, yarın bir gün cihad durumunda fizik ve
kondisyon olarak hazır olmak gerekir" şuûruyla yaparsa bu sporu meşrû dairenin içerisinde yapması durumunda bu niyetinden dolayı sevab kazanacağı umulur. Nitekim bir hadis-i şerifte;

Ebu Zer'den (rivayet edildiğine göre) Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
"Âdemoğlunun her eklemine karşı (üzerine düşen) bir sadaka (borcu) vardır. (Bununla beraber Âdemoğlunun) karşılaştığı bir kimseye vermiş olduğu selam sadakadır, iyiliğe çağırması bir sadakadır, kötülük(ler)den men'etmesi bir sadakadır. Eşiyle cinsi munasebette bulunması bir sadakadır"
(Ebu Zer, sözlerine devam ederek şunları söyledi): Orada bulunanlar: Ey Allah'ın Rasulü (bir insanın) şehvetine uyması da mı, onun için sadaka oluyor?" diye sordu da
(Peygamber): Pekiyi onu gayr-i meşru bir yerde tatmin etseydi günah işlemiş olmayacak mıydı? Ne dersin? (Bununla beraber) bu eklemlerin hepsine birden (sadaka olarak sadece) iki rekat kuşluk namazı da yeter" buyurdu.
(Ebu Davud, Edeb, Bab 160, Hadis no: 5243; Buharî, sulh II, cihad 72, 128; Muslim, musafirin 84, zekât 56; Ebu Davud, tetavvu 12; Ahmed b..Hanbel, 11,316, 328)
görüldüğü gibi, kişi zevki, nefsi için cima etmesinde dâhi haram yolu kullanmamasından dolayı ecir kazanabilmektedir.
 
Ummu Aişe Çevrimdışı

Ummu Aişe

حسبي الله ونعم الوكيل
Site Emektarı
Âleykum selam we rahmetullahi we berakatuh kardeşim;

Kişinin dünyevi veya nefsine dayanan meşrû işlerini yapması durumunda sevab veya günah kazanmaz. Bunlar mubah dairesindedir. Bir müslüman nefsine hoş gelen bir sporu yaparken dâhi "müslüman güçlü olmalı, yarın bir gün cihad durumunda fizik ve kondisyon olarak hazır olmak gerekir" şuûruyla yaparsa bu sporu meşrû dairenin içerisinde yapması durumunda bu niyetinden dolayı sevab kazanacağı umulur. Nitekim bir hadis-i şerifte;


Ebu Zer'den (rivayet edildiğine göre) Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
"Âdemoğlunun her eklemine karşı (üzerine düşen) bir sadaka (borcu) vardır. (Bununla beraber Âdemoğlunun) karşılaştığı bir kimseye vermiş olduğu selam sadakadır, iyiliğe çağırması bir sadakadır, kötülük(ler)den men'etmesi bir sadakadır. Eşiyle cinsi munasebette bulunması bir sadakadır"
(Ebu Zer, sözlerine devam ederek şunları söyledi): Orada bulunanlar: Ey Allah'ın Rasulü (bir insanın) şehvetine uyması da mı, onun için sadaka oluyor?" diye sordu da
(Peygamber): Pekiyi onu gayr-i meşru bir yerde tatmin etseydi günah işlemiş olmayacak mıydı? Ne dersin? (Bununla beraber) bu eklemlerin hepsine birden (sadaka olarak sadece) iki rekat kuşluk namazı da yeter" buyurdu.
(Ebu Davud, Edeb, Bab 160, Hadis no: 5243; Buharî, sulh II, cihad 72, 128; Muslim, musafirin 84, zekât 56; Ebu Davud, tetavvu 12; Ahmed b..Hanbel, 11,316, 328)
görüldüğü gibi, kişi zevki, nefsi için cima etmesinde dâhi haram yolu kullanmamasından dolayı ecir kazanabilmektedir.
Elhamdülillah.

Bu durumda bu tür mubahlar için niyetini düzelten, Allah'ın izni ile hem bu dünyada huzuru, hem de ahiret saadetini kazanabilecek demektir.

Rabbim, cümlemizi "sadece Kendisi için amel edenlerden" eylesin; cezakAllahu hayran Abdulmuizz abi.
 
Üst Ana Sayfa Alt