Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Kantura Kimdir? Türkler, Kantura Oğulları mıdır?

T Çevrimdışı

Türkmen (Türk+İman)

Üye
İslam-TR Üyesi
Es Selamu Aleykum

1) Bu hadis sahih midir?

وعن أبى بكْرٍ رَضِيَ اللّهُ عَنْه قال: ]قَالَ رَسُولُ اللّهِ (صلى الله عليه و سلم): يَنْزِلُ أُنَاسٍ مِنْ أُمَّتِى بِغَائِطٍ يُسَمَّى الْبَصْرَةَ عِنْدَ نَهْرٍ يُقَالُ لَهُ دِجْلَةُ. يَكُونُ عَلَيْهِ جِسْرٌ يَكْثُرُ أهْلُهَا، وَتَكُونُ مِنْ أمْصَارِ الْمُهَاجِرِينَ. فَإذَا كَانَ في آخِرِ الزَّمَانِ جَاءَ بَنُو قَنْطُورَاءَ عِرَاضُ الْوُجُوهِ صِغَارُ الأ عْيُنِ، حَتّى يَنْزِلُوا عَلى شَطّ النَّهْرِ، فَيَتَفَرَّقُ أهْلُهَا ثَثَ فِرَقٍ: فِرْقَةٌ يَأخُذُونَ أذْنَابَ الْبَقَرِ والْبَرِّيَةِ وَهَلَكُوا، وَفِرْقَة يَأخُذُونَ ﻻٔنْفُسِهِمْ وَكَفَرُوا، وَفِرْقَةٌ يَجْعَلُونَ ذَرَارِيَّهُمْ خَلْفَ ظُهُورِهِمْ وَيُقاتِلُونَهُمْ، هُمْ الشُّهَدَاءُ[. أخرجه أبو داود.»الغائط« المطمئن من الأ رض.و»البصرة« الحجارة البيض الرخوة، وبها سميت البصرة.و»بَنُو قَنْطُورَاءَ« هُم الترك، يقال إن قنطوراء اسم جارية كانت لإبراهيم الخليل عليه الصة والسم، ولدت له أوداً جاء من نسلهم الترك .

Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) buyurdular ki: "Ümmetimden bir kısım insanlar Dicle denen bir nehir yanında, Basra denen geniş bir düzlüğe inerler. Nehrin üzerinde bir köprü vardır. Oranın halkı (kısa zamanda) çoğalır ve muhacirlerin (Müslümanların) beldelerinden biri olur. Ahir zamanda geniş yüzlü, küçük gözlü olan Beni Kantura gelip nehir kenarına inerler. Bundan böyle (Basra) halkı üç fırkaya ayrılır: Bir fırka sığır ve kır develerinin peşlerine takılıp (kır ve ziraat hayatına dönerler, bunlar) helak olurlar. Bir fırka nefislerini(n kurtuluşunu esas) alırlar (ve Beni Kantura ile sulh yolunu) tutarlar. Böylece bunlar küfre düşerler. Bir fırka da çocuklarını geride bırakıp onlarla savaşırlar, işte bunlar şehit olurlar."
[Ebu Davud, Mehalim 10, (4306)]

2) Eğer sahihse Beni Kantura (Kantura Oğulları)’dan kasıt “Türkler” midir? Çünkü “geniş yüzlü, küçük gözlü” sıfatıyla geçiyor. Aynı sıfatlar ile bahsedilen bir kavim hakkındaki hadisi İmam Buhari “Türklerle Savaş Babı” ile isimlendiriyor.

3) “Kantura” İbrahim (Aleyhisselam)’ın eşi midir? Eğer öyleyse Türkler de soyu İbrahim (Aleyhisselam)’a kadar uzanan bir kavim midir?

“Kantura” ismi Eski Ahitte şu şekilde geçiyor:

25: 1 İbrahim bir kadınla daha evlendi. Kadının adı Ketura’ydı.
25: 2 Ondan Zimran, Yokşan, Medan, Midyan, Yişbak, Şuah adlı çocukları oldu.
25: 3 Yokşan’dan da Şeva, Dedan oldu. Dedan soyundan Aşurlular, Letuşlular, Leumlular doğdu.
25: 4 Midyan’ın Efa, Efer, Hanok, Avida, Eldaa adlı oğulları oldu. Bunların hepsi Ketura’nın soyundandı.
25: 5 İbrahim sahip olduğu her şeyi İshak’a bıraktı.
25: 6 Cariyelerinin oğullarına da armağanlar verdi. Kendisi sağken bu çocukları oğlu İshak’tan uzaklaştırıp doğuya gönderdi.
25: 7 İbrahim yüz yetmiş beş yıl yaşadı. Ömrü bu kadardı.
25: 8 Kocamış, yaşama doymuş, iyice yaşlanmış olarak son soluğunu verdi. Ölüp atalarına kavuştu.
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Âleykum selam we rahmetullahi we berakatuh kardeşim;

حدَّثنا محمَّد بن يحيى بنِ فارسِ، حدَّثنا عبدُ الصَّمدِ بنِ عبد الوارثِ، حدَّثني أبي، حدَّثنا سعيد بن جُمْهان، حدَّثنا مسلِمُ بن أبي بكرة
سمعتُ أبي يحدِّثُ، أن رسولَ الله صلى الله عليه وسلم قال: ينزِلُ ناسٌ من أُمتي بغائطِ يسمونه البصرة عند نهر يقال له: دجلة، يكون عليه جِسرٌ يكثرُ أهلها وتكون من أمصارِ المهاجرين
قال ابن يحيى: قال أبو معمر: وتكون من أمصار المسلمين؛ فإذا كان في آخر الزَّمان جاء بنو قَنْطُوراءَ عراضُ الوجوهِ، صِغارُ الأعيُن، حتى ينزلوا على شطِّ النهرِ، فيتفرقُ أهلُها ثلاثَ فِرَقِ: فرقةٌ يأخذون أذنابَ البقر والبرِّيَّةِ وهلكُوا، وفرقةٌ يأخذون لأنفسهم وكفرُوا، ‌وفرقةٌ ‌يجعلون ‌ذَرَارِيهم ‌خلفَ ‌ظهورِهم، ‌ويقاتلونهم ‌ وهم ‌الشهداء
Muslim b. Ebi Bekre, babasından rivayet etti ki;
Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurdu. "Ummetimden (bâzı) insanlar, üzerinde köprü olan, Dicle denilen nehrin yanında, Basra adını verecekleri çukur bir yere yerleşecekler. Oranın ahalisi çoğalacak ve o şehir Muhâcirlerin şehirlerinden olacak. - İbn Yahya, Ebu Mâmer'in; müslümanların şehirlerinden olacak dediğini söyledi - Âhir zaman gelince geniş yüzlü küçük gözlü Kantura oğulları gelip, nehir kısıyısına kadar inecekler (o zaman) şehir halkı üç gruba ayrılacak; bir grup öküzlerin kuyruğuna ve arıziye sarılacak (çiftçiliğe yönelecek) ve helak olacak, bir grup kendi canlarını tercih edip (düşmandan aman dileyip) kâfir olacak, bir grup da çocuklarını arkalarına alıp düşmanla savaşacaktır. İşte onlar şehidlerdir."

(Ebu Dâvud, Melâhim, Bab 10, Hadis no: 4306)

إسناده ضعيف. سعيد بن جُمهان
Bu rivâyetin sıhhati hakkında Şuayb b. Muharrem el-Arnavût hadisin senedinde bulunan Saîd bin Cumhân isimli râviden dolayı zayıf derken , Munzirî de hadisin râvisinden dolayı ismini vererek dikkat çekmektedir. Muhammed Nâsıruddin el-Elbânî ise hasen hükmü vermiştir.
Benzeri bir rivâyeti Muhammed bin Sîrîn de farklı varyantta zikretmiştir.

Hadiste, müslümanların Basra (Bâzı âlimlere göre Basra'dan murad Basra kapısı bulunan Bağdat'tır) şehrine gelip orada yerleşecekleri ve sarihler tarafından Türkler (Moğollar) diye açıklanan bir kavmin hücumuna uğrayacakları bildirilmektedir.
Hadiste beldenin geniş yüzlü ve küçük gözlü Kantura oğullarının hücumuna uğrayacaklarıdır.
Sarihler, Kantura'nın; Türklerin atası veya İbrahim (a.s.)'ın bir câriyesi olduğu hakkında ihtilaf etmişlerdir.


İbrahim (a.s.)'ın bir câriyesi olduğu görüş sahiblerine göre, bu câriyeden İbrahim (a.s.)'ın çocukları olmuş ve onların neslinden Türkler türemiştir. Ancak bu görüş tenkid edilmiştir. Çünkü Türkler Nuh (a.s.)'ın oğullarından Yafes'in neslindendir. Yafes de İbrahim'den çok öncedir. Buna göre İzahlar biribirleri ile çelişki arz etmektedir.
Bu çelişkiyi şu şekilde çözümleyebiliriz:
Kantura adındaki Câriye, Yafes'in soyundandır veya Kantura İbrahim'in câriyesi değil, oğullarından birisinin kızıdır, Yafes soyundan birisi ile evlenmiş ve onlardan Türkler türemiştir. Bu durumda da Türkler hem anılan câriyenin hem de Yafes'in neslinden gelmiş olurlar. (Allahu âlem)
 

Benzer konular

Üst Ana Sayfa Alt