Rahman ve Rahim olan Allah'in adiyla
Imam allame Osman bin Said Ed-darimi, ve mudafasi
HAYATI
Adi: Osman bin Said bin Halid Es-sicistani, Ebu said'dir.
Vefati: Hicri takvim olarak: 280.yilda vefat etmistir.
Kendisi Hira sehrinin Muhaddisi idi.
Derim ki: Buyuk darimi Musnedi diye meshur olan eser'in sahibi bu zat degildir. O darimi baska bir buyuk alimdir. Adi ise "Ebu Muhammed, Abdullah bin Abdurrahman"dir. Yine uzerinde konustugumuz Imam Osman Ed-Darimi'ninde buyuk bir Musnedi oldugu rivayet edilmistir. Nasil ki bunu imam Zeheb Siyari Alami zen-nubela'da haber verdigi gibi(13.clt 319.syf.).
Alimlerin bu zat hakkindaki sozleri:
Imam Zehebi. imam Osman Ed-darimi'nin Mekke'de ve Medine'de ve Sam'da ve Misir'da ve Irak'ta ve Cezair'de ve arap olmayan acem ulkelerinde, farkli farkli ilim ehlinden ders aldigini zikrettikten sonra soyle demistir: "Er-raddu ala Bisr el-merrisi", ve "Er-raddu ala El-cehmiyye" isimli iki kitap yazmistir. Ikisinide rivayet ettik.
Ve Hadis ilmini, ve ilelini, Ali'den(ibni El-medini) ve Yahya'dan(bin Muin) ve Ahmed'den(bin hanbel) almistir. Kendi zamanindakilerini ilmi seviyesi ile gecmistir. Sunnet ilminde cok parlak birisidir. Munazara yapmayi iyi bilirdi…(Siyeri alami En-nubela 13.clt. 320.syf. ileride zikredecegimizin nakillerde bu eserdendir)
Hakim dediki: Muhammed bin Abbas Ed-dabbi'yi soyle derken isittim: Ebu el-fadl Yakub bin Ishak El-Karrab'iyi soyle derken isittim: Bizler Osman bin Said gibisini gormedik. O da kendisi gibisini gormedi. Edebi, Ibni el-arabi'den ve Fikihi Ebu yakub El-buveyti'den ve Hadisi Ibni muin ve Ibni medini'den almisti. Bu ilimlerin hepsinde ilerlemistir. Allah ona rahmet etsin.
Ebu Hamid El-amesi soyle demistir: Muhaddislerin arasinda Muhammed bin Yahya ve Osman bin said ve Yakub El-fesevi gibilerini gormedim…
Derim ki(imam Zehebi bunu diyor): Osman Ed-darimi bidatcilarin gozunde bir ok gibidir. Muhammed bin kirama karsi ayaklanip onu Hira sehrinden kovanda o idi…
Muhammed bin Munzir sukur soyle dedi: Ebu Zur-a Er-razi'ye(bu imam cok buyuk br hadiscidir) Osman bin said hakkinda sordugumda soyle dedi: O kisiye guzel kitap yazma rizki verilmistir.
Ebu El-fadl El-carudi soyle demistir: Osman bin Said hayatinda da, oldukten sonrada takip edilecek bir kisidir.
Muhammed bin Ibrahim Es-sarram soyle demistir: Osman bin Said'i soyle derken isittim: Bizler bu sifatlar hakkinda nasil demeyiz, ve yalanlamayiz, ve tefsirde etmeyiz.
Derim ki(imam zehebi kendisi diyor): Osman'in – Allah ona rahmet etsin –, Nakd'i(El-merrisiye yazdigi eserden bahsediyor) eserindeki sozlerinden bazilarida sudur: Muslumalarin hepsi, Allah'in Ars'inin uzerinde, ve goklerininde uzerinde oldugunda ittifak etmislerdir.
Derim ki(imam zehebi): Bu konuda en acik delil Allah'in su sozudur: ((5-Rahman Arsa istiva etti))(taha suresi). Iste geldigi gibi uzerinden gecilmelidir. Nasilki bu selefin mezhebinde bilinen bir seydir. Kisi Cidal'den ve tartismadan kacinmasi ve uzak durmasi gerekir(Selef'in yasakladigi kelam ilmine isaret etmektedir), ayni sekilde Mutezile'nin tevillerinden de uzak durmasi gerekir.(Derim ki: Es-arilerin tevilleride Mutezilerinen tevilinin bir kismidir. Imam Zehebi Mutezile'yi ozel olarak soylemesi onun ilminin cok oldugunu gosterir. Cunku butun teviller Mutezile'de vardir. Ama butun teviller Es-ari'lerde yoktur. Bu nedenle Mutezile'nin tevili dnildigi zaman, direk Es-ari'lerin tevilleride icine girmektedir.)...
Hasan bin Sahib Es-sasi soyle demistir: Ebu davud Es-sicistani'yi(kutubi sitte'deki Sunen'in sahibi), Osman bin Said hakkinda soyle derken isittim: Iste bizler hadisi ondan ogrendik.(burada, imam Zehebi'nin Siyerinden alinan nakiller bitmistir.)
Yine imam Zehebi "Tezkiretu El-huffaz" adli eserinde soyle demistir: Derim ki: Ve Osman'in(Ed-darimi), Yahya bin Muin'e ricaller(cerh ve tadilde) sorulari olmustur. Onun cok buyuk bir musnedi vardir. Cehmiyye'lere reddiyede yazdigi eserler vardir. Denildigine gore, bu kisi Ali bin Kiram'a karsi ayaklanip onu Hira sehrinden kovan kisidir…
Derim ki: Yine imam Zehebi, Siyeri Alami En-nubela'da imam Darimi'nin Bisr el-merrisi'ye yazdigi reddiye hakkinda soyle demistir: O kitapta Mirrisi ile cok garip meseleler tartisilmistir, ve isbat'ta mubalaga etmistir, boyle seylerde susmak eski ulemaya gorede simdikilere gorede Selef'in menhecine daha guzel uymaktadir.
Derim ki: Elbette hic bir insan hatadan masum degildir.
Imam Ebu yala, "El-irsad" adli eserinde soyle demistir: Osman bin Said saygi duyar birisidir. Bu meselede alimdir. Buhari ve Ebu Zur-a ve Ebu hatim gibileri ile denk tutulur…
Abdullah bin Muhammed El-hafiz'i soyle derken isittim: Osman bin Said guvenilir birisidir, ve bunda ittifak etmislerdir…(El-irsad Fi Marifeti Ulemai El-hadis, 3.clt 877.syf.)
Imam Hakim'de "Marife" adli eserinde ona rahmet okuyup ovmustur.
Seyhulislam Ismail El-heravi Zemmu el-kelam adli eserinde, alimlerden imam Darimi'yi oven sozlerini zikretmistir.
Imam Ibni hibban, "Es-sikat" adli eserinde soyle demistir: Osman bin Said Ed-darimi Ebu Sadi Es-sicistani, Hira'da oturmustur. Dunya'nin imamlarindandir(cok asiri ovgude bu ifade kullanilir)…
Imam ibni Tugri, "En-nucum Ez-zahira" adli eserinde soyle demistir: .. ve o yilda Osman bin Said bin Halid El-hafiz vefat etmsitir. Hira sehrinde yasamistir. Sehirlere ilim talebinde gitmistir ve buyuk alimler ile gorumsurtur. Imam Ahmed bin Hanbel ve ibni Muin ve buyuk hafizlar ile oturmustur. Taki onun hakkinda(yani Darimi hakkinda) soyle denmistir: Bizler onun gibisini gormedik nede o kendisi gibisini gormedi. O Kuran'in yaratilmis oldugunu soyleyenler ile oturmazdi.
Imam Abdulkahir El-bagdadi El-esari, Usuluddin adli eserinde, Hadis ve sened imamlarinin siralamalarinda soyle demistir: … ve onlardan Osman bin Said Ed-darimi… ve ilmin her cercevesinde imamdi…
Yine imam Ibni Asakir El-es'ari "Tarihu dimesk" adli eserinde, imam Osman'in tercemesini yapmistir ve alimlerinin ovmelerini zikretmistir.
Imam Tacuddin Es-ubuki Es-saffi El-es'ari soyle demistir: Hira'nin hadis alimi ve guvenilir alimlerden… Derim ki(yani subuki): Darimi cokca ilim talebinde gezen birisi idi. Cokca yerleri gezmistir ve buyuk ulema ile gorusmustur… ve hadisteki onun hocalarinda ise: Ahmed bin Hanbel ve Ali bin Medini ve Ishak bin rahuyeh ve Yahya bin Muin'dir. Fikihtaki hocasi ise Buviti'dir… ve Darimi'nin Cehmiyyelere reddiye yazdigi, ve Bisr El-merrisi'ye reddiye yazdigi kitablari vardir. O, Kerramiyye'lerin kendilerini nisbet ettikleri Muhammed bin Kirami Hira'dan kavmustur… ve o(yani kovulan Muhammed bin Kiram) sicistani sehrinden olan bir mucessim idi… (Tabakatu Es-safiiye).
Seyhulsilam ibni teymiyye ise, kim Osman bin Said ed-darimi'nin Bisr el-merrisi'ye yazdigi kitabi okursa, selefi salihinin gorusunun gercegini anlayacagini ve muhaliflerinin delillerinin ne kadar zayif oldugunu gorecegini soylemistir(el-fetva El-hameviyye).
Imam ibnu el-kayyim El-cevziyye soyle demistir: Ve "imam" "El-hafiz" "islam buyuklerinin birisi" Osman bin Said Ed-darimi soyle demistir…(Ictimai el-cuyus el-islamiyye).
Derim ki: ibnulkayyim bu eserinde, imam Darimi'nin iki kitabini cokca ovmustur. Her Ehli sunnet talebesinin bu kitabi okuyup sahabenin ve tabiinin ve buyuk imamlarin sozlerini ogrenmesini tavsiye etmistir. Hoca olan buyuk imam Seyhulislam'in Dariminin iki kitabini cokca tavsiye ettigini ve cok ovdugunu zikretmistir.
Imam ibni kesir ise, "El-bidaye ve En-nihaye" adli eserinde, imam Darimi'nin kitabiplarindan nakiller yapmistir. Ve "Cerh – Tadil"deki bazi sozlerini aktarmistir. Bu da onun Darimi'yi bir imam olarak gordugunun delilidir. Imam Darimi'yi "Tabakati Es-safiiye" adli eserinde zikrettigini ve hayatindan tafsilli bahsettigini haber vermistir. Onun Safii oldugunu zikretmistir.
Imam ibni hacer el-askalni, "Fethu El-Bari"de sahihi Buhari'nin serhini yaparken, imam Osman bin Said'in "Er-raddu ala Bisr El-merrisi" adli eserinden nakil yapmistir. Bu da ibni Hacer'in Darimi'nin kitaplarini okudugunu ve kitaplarina itimak ettigini ve ehli sunnet alimlerinden gordugunu gostermektedir.
Imam Suyuti "Tabakatu El-huffaz" adli eserinde soyle demsitir: "imam" "El-hucce" "El-hafiz" Ebu said Osman bin Said ed-darimi Es-sicistani. Derim ki: El-hucce: Yani ihticac edilecek ve gorusleri Kabul edilen ve o kisiden delil olarak sozleri nakil edilebilen kisi manasindadir.
Derimki: Imam Suyuti bu eserinde, imam Darimi hakkinda imam Ahmed'den ve onun disinda bir suru buyuk imamdan cokca nakiller yapmistir.
Imam ibni Receb'in "Zeylu Tabakti El-hanebile"ye ve Hafiz Ibni Kesir'in tefsirine vb. bakarsak, imam Darimi'nin buyuk imamlardan bazi nakillerini gorebiliriz. Hatta bazi alimler, bu imamin bir suru konuda, imam Ahmed gibi alimlerden ir suru rivayette "Teferrud" ettigini soylemislerdir(yani bazi buyuk imamalrin sozlerini sadece bu imam rivayet etmistir. Bundan baskasi rivayet etmemistir.). bu da, bu imam icin cok seref verici bir seydir.
Alimlerin Ed-darimi'den rivayet ettikleri bazi hadis kitaplari
Imam ibni hibban, sahihinde ondan hadis rivayet etmistir.
Yine imam Hakim, Buhari ve Muslim'e yazdigi Mustedrek adli sahih hadisleri toparladigi kitapinda imam Darimi'den hadisler rivayet etmistir.
Yine imam Beyhaki El-es'ari, Sunen'inde imam Darimi'den hadisler rivayet etmistir.
bunun disinda bir suru alim kitabinda bu imamdan rivayet etmistir.
Zamanimizdaki bu imama mucessime diyen sapiklara ve Kevseri'nin takipcilerine reddiye
Yukarida alimlerim sozlerini goren her insafli Musluman, imam Darimi'nin gercekten buyuk bir alim oldugunu ve Ehli sunnetin imamlarindan oldugunu "Es-ari'lerin" itirafi ile Kabul etmesi gerekir.
Ama malesef zamanimizin buyuk bidatcilarindan olan Muhammed Zahid El-kevseri, tarihte kendini Ehli sunnet menhecine ve hatta Es-ari'erin ve Maturidi'lerin menhecine nisbet eden hic kimse boyle bir sey soylememistir. Iste Kevseri, kimsenin soylemedigi bir seyi soylemistir. Imam Darimi'yi mucessimelik ile sucmalistir. Sebebide, kitabinda olan bazi sozleridir.
Sanirim Kevseri bu imamin sozlerini tam olarak anlayamamsitir veya anlamamazliktan gelmistir. Bu nedenle bu alime garip saldirilarda bulunmsutur. Tarih boyunca Kevseri'nin bu imama yaptigi saldirilarin onda birini bile yapan hic kimse yoktur.
En garibi ve ilginci ise, Kevseri'nin bu imami Mucessimelik ile suclamasidir. Sanki mucessimlerin kim oldugunu Kevseri gibi ilmi genis birisi bilmiyor. Halbuki bilindigi gibi, bu imam kendi eserlerinde Cehmiyye firkasina reddiye vermektedir. Cehmiyye firkasi ise Ehli sunnet "Mucessime" diye isimlendirmektedir. Gunumuze kadarda Cehmiyye firkasi disinda hic kimse bu imama dil uzatmamistir. Iste buradan anlayabiliriz ki, bu imami Mucessimlelik ile suclayan Kevseri ve yandaslarinin hepsi "Yeni Tureme Cehmiyye'lerdir".
Zaminimizdaki Kevseri'yi sovunmaya calisan her hangi bir "Cehmi"nin, kesinlikle yukarida zikrettigim butun alimlerin sozlerine cevap vermesi gerekir. Yoksa kafalarina gore "Darimi mucessimedir" ve "bunun delilide kitabindaki su sozleridir" gibi deliller, alimlerin sozlerine dayanmadigi muddetce asla makbul olmayacaktir.
Isin daha garibi ve ilginci ise, Dunyadaki ve Turkiye'deki Kevseri'nin talebeleri ve onun menhecinden gidenler, Mehzebe baglanmayi farz gorup mezhebe baglanmayanlari yerin dibine vururlar. Ama baksa bir yonden ise, kendilerini Mutlak Muctehid mertebesine cikararak, dort mezhep alimlerinden olan hic bir alimin demedigini diyorlar. Cunku dort mezhep alimlerinin hespi imam Darimi'yi ovmuslerdir. Sadece Kevseri ve takipcileri haric. Buda Kevseri'nin ve takipcilerinin hem ehli sunnet'ten ciktiklarini ve hemde kendilerini Mutlak Muctehid olarak ilan ettiklerini gormekteyiz. Halbuki Kevseri'nin kendisi "Mezhepsizlik Dinsizligin koprusudur" sozunun sahibidir…
El-hasil: Tum Dunya ve dort mezhep ulemasi imam Darimi'nin bir Ehli sunnet imami oldugunda "icma" ederken, zamanimizda cikan yeni turemeler bunu asla Kabul edemyip kendilerini muctehid ilan edip alimler hakkinda kesip dogramalari acikca, kibirlerini ve alimlerden uzaklasmalarini gostermektedir.
Hafiz ibni kesir ve hocasi Zehebi bu kitabin icindekilere kotu bakmiyorlar
Imam Ibni Kesir, Tabakatu Es-safiiye adli eserinde soyle demistir: ve Hocamiz Ebu Abdullah Ez-zehebi soyle demistir: Darimi'nin Cehmiyye'lere reddiye verdigi – Er-raddu Ala El-cehmiyye – bir kitabi vardir. biz onu(Hocalarimizdan) dinledik. Ve Bisr El-merrisi'ye reddiye verdigi – Er-raddu Ala Bisr El-merrisi – bir kitabida vardir. yine bunu (Hocalarimizdan) dinledik.
Derim ki(Bunu Hafiz ibi kesir soyluyor): Ve yine bu kitabi "sema" olarak bende rivayet ettim(yani bende kitabi dinleyerek rivayet ettim, sema bir rivayet etme turudir. Yani dinleyerek rivayet ettim demektir. Bu konuda hadis istilah kitaplarina bak), ve Allah'a sukurler olsun.(1.clt. 175-176.syf. darulmedar)
Derim ki: Eger bu kitap mucessime kitabi olsaydi asla ve asla bu kitabi rivayet ettigi icin Allah'a sukretmezdi. Eger kevseri'nin ve yandaslarinin iddia ettikleri gibi icinde sirk olsaydi, asla ve asla bunu belirtmeden durmazdi.
"Imam Darimi'nin bazi sozleri" ve "onun sozlerine saldiranlara karsi mudafa"
Imam Darimi'ye mucessime diyenlere zor sorular:
Basta sunu soylemek isterim; asla ve asla hic bir alim hatadan beri degildir. Ama ayni sekilde bizler hic bir alimi kolayca Ehli sunnet cizgisinden asla cikarmaya bir yetkimiz yoktur.
Simdi genel olarak butun Dunyadaki ve ozel olarak Turkiye'deki imam Darimi'ye mucessime diyenlere bir soru soracagim: Yukarida zikrettigim butun alimlerin imam Darimi ve onun kitaplari hakkindaki sozlerine
bakin, imam Darimi hakkinda bir tanesi bile sizin dediginizi demismi?
Kitaplarini oven Ehli sunnet alimleri yokmu?
Peki sizler gibi imam Darimi'nin kitaplari hakkinda bu kadar asiriya giden varmi?
(Cevaben bilmeliler ki: Elbetteki yoktur. Burada hata yaptigini belirten degil de sapikliga kadar goturenlerden bashsediyoruz).
Kelamci ve Es-ari alimlerinden ve hatta onlarin en sertinden olan imam Subuki bile imam Darimi'yi ovmemismi?
Halbuki sizler kendilerinizi bu zata(imam Subuki'ye) nisbet etmiyormusunuz?
Peki neden o zaman bu zatin dedigini bu alim hakkinda demediniz?
Eger gercekten kitaplari mucessimelik ile dolu ise, neden acaba eski alimler sizler gibi reddiye vermedi?
En azindan hocaniz oldugunu iddia ettiginiz imam Subuki neden reddiye vermedi de aksine ovdu?
Iste cevap veremeyecekleri cok onemli sorulari dunyadaki sapik taifelere yoneltiyoruz. Umulur ki hakki bulurlar ve imam Darimi gibi buyuk bir alim hakkinda yaptiklari iftiaralari terkedip tovbe ederler.
Bizler kesinlikle her hangi bir alimin hata yapmadigini soylemiyoruz. Ayrica bu alimin sozlerine bakmadan once sunu bilmek gerekir ki, bu alim bu kitabini reddiye makaminda yazmistir(er-raddu ala bisr el-merrisi). Boylelikle reddiye verirken birazcik asiriya kacan ifadelet kullanmistir. Bunu sadece hakki belirtmek icin reddiye makamindaki o hizli hali ile yapmistir. Boylelikle buna sadece hata denir ve boyle basit seyler kesinlikle onu Ehli sunnet'ten cikarmaz. Heleki bu sozlerini reddiye makaminda soylerse asla onu kimse Mucessimelik ile itham edemez. Ayrica imamin yaptigi hatalar, imam Zehebi'nin dedigi gibi sadece isbat ettigi bazi sozler hakkindadir. Iste sadece immain hatasi budur. Bu sozlerinde Mucessimelik ile itham edecek asla hic bir sey yoktur.
Ayric imam Zehebi, Selefin ihtilaf ettigi bir cok konuda bir gorusu sahih gorerek diyer gorusu sahih gormeyerek, o sahih gormedigi gorusun yanlis bir gorus oldugunu soyleyebilir. Buda cok normaldir. Misla olarak imam Zehebi'nin El-uluv adli eserine bakilabilir. Bu eserinde Selef'in kendi aralarinda ihtilaf ettigi belli konularda, bir tarafin gorusunu desteklemis olabilecegini gorebiliriz mesela.
Yine Ehli sunnet alimlerinde bu tip sozler cok normladir, yine imam ibni Abdilber Allah'in Dunya semasina inmesi hakkinda kendi gorusunu tercih ettikten sonra, yine Ehli sunnet menheci uzerine olan baska alimlerin goruslerinin yanlis oldugunu soylemistir. Iste bu tip ihtilaflarin olmasi cok normaldir.
Ayrica imam Zehebi eger imam Darimi'nin bazi sozlerinin Ehli sunnet menhecinin disinda oldugunu soylese bile(halbuki gercekten bazi sozlerine hata yapmis olabilir), bunun karsisinda Selef'ten olan baska alimler, imam Zehebi'den cok daha eski ve buyuk alimler imam Darimi'nin eserlerini ovmusler ve hata ettigini soylememislerdir. Demekki imam Darimi'nin sozlerinin hepsine mucvafakt etmislerdir. Yukaridaki alimlerin sozleri muracaat edilebilir.
Ama gunumuzun Cehmiyye'leri bu alimlerin "hata yapti" sozlerini kullanarak hileli bir sekilde bir suru alimi Ehli sunnetten cikarmaya calismislardir. Halbuki alimlerin sozlerinden iyi anlayan bir Ehli sunnet mensubu, bu sapiklarin bu hilelerini iyi bir sekilde anlamasi gerekmektedir.
Imam Darimi'nin sozlerini Ehli sunnet'ten cikaranlar, aslinda sadece Cehmiyye'lerdir. Onlar Cehmiyye'lere karsi yazilan bir kitaba karsi kin beslemektedirler. Iste kim Cehmiyye'lere yazilan bir reddiyeyi Mucessimelik ile suclarsa, demekki kendisi Cehmiyye'lerdendir.
Gunumuzde Dunya'daki ve ozelliklede Turkiye'deki bazi kisilerin imam Darimi'nin bu kitabini elestirmesi, onlarin sapik El-merrisi'ye(imam Darimi'nin reddiye verdigi kisiye) yakin olduklarini gostermektedir. Cunku bu kitaba kizanlar sadece tarih boyunca Cehmiyyeler oldu. Gunumuzde ise onlarin takipcileri olan bazi Maturidi ve Es-ari mensuplaridir. Bunlar ise eski Cehmiyyleerden tek farklari, Ehli sunnet perdesi arkasinda saklanmalarindadir.
Ben imam Darimi'ye dil uzatan bir tane yazi okumustum. Orada bazi sozlerini aktarmislar. Bende simdi gerekli olanlara cevap verip, imamin sozlerini yanlis anladiklarini ifade edecegim insallah.
Sunuda hatirlatmak gerekir ki; Imam Darimi'nin "Bisr El-merrisi" adli kisiye yazdigi reddiyeyi iyi inceleyen bir kisi, bu imamin Allah'i yaratiklarina benzeteni tekfir ettigini acikca gorecektir.
1- Ilk once imam Darimi'nin su sozune cok kizmislar: Bir insan vahid (bir) olan Allah’ın yerini bilmediği halde, tevhide (Allah’ın bir olduğu inancına) nasıl hidayetlenir?
Derim ki: yeni tureme Cehmiyye'lerin ve burada imam Darimi'ye reddiye verenlerin bu soze kizamalari, Allah'in yerini bilmediklerini gosterir. Halbuki sahih hadiste Peygamberimiz s.a.v. "Cariye"ye "Allah nerededir?" diye sordugunda "Sema"dadir(yani goklerin ustundedir) diye cevap vermistir. Bu hadis sahihtir. Sadece zamanimizda cikan bazi sapiklar bu hadise "muztarip" ve "zayif" demislerdir. Aslinda bu cahiller daha muztarip hadisin bile ne oldugunu bilmezler. Eger bilselerdi bunu demezlerdi. Su anda bu meselede bir calismamaiz oldugu icin bu hadisin tashih konusuna burada girmeyecegim. Ama sadece son olarak sunu soyluyorum: Bu hadise imam Ibni hacer'in Fethulbari'de sahih demesi bile yeterlidir. Iste bundan sonra kimse Allah'in yerini bilen birisine kizamamsi gerekir, cunku Allah rasulu s.a.v. basta olmak uzere butun selef ve alimlerin Icma'si ile Allah goktedir. Ars'inin uzerindedir. Bunda Seleften olan hic kimse ihtilaf etmemistir. Bu meseleyide basa yerde beyan etmistik.
2- Allah'in bir siniri(Haddi) oldugunu soylemis diyorlar.
Derim ki: Bunu ondan once imam Abdullah bin Mubarek'te soylemistir. Peki ibni Mubarek'temi sapik birisidir acaba? Sizler malesef bu imamlarin "Allah'in bir siniri vardir" derken neyi kasd ettiklerinide anlamamissiniz. Bunlarin kasd ettikleri, Seyhulislam ibni teymiyye'nin dedigi gibi Cehmiyye'lere reddiye vermek amaci iledir. Cunku Cehmiyyeler "Allah'in siniri yoktur, boylelikle her yerdedir" dediklerinde, imam ibni mubarek ve Darimi gibi buyuk ulema bunlara karsi "hayir halbuki Allah'in siniri vardir, yani her yerde zati ile degildir ve o goklerin ustundedir" demislerdir.
ibni Mubarek'in sozunu sahih bir senedle imam beyhaki Esma ve Sifatta ve imam Zehebi El-uluv'da ve yine imam Darimi bu reddiye'de zikretmistir. Ama muhaliflerimiz bu reddiyenin icindeki imam ibni mubarek'in sozunu ya gormemisler veya gormemezlikten gelmisler.
Eger gormedi iseler derim ki: O zaman neden tum kitabi okumadan reddiyeye kalkistiniz?
Eger gordu isenler derim ki: O zaman neden ibni Mubarek'in de bunu dedigini zikretmediniz?.
3- Allah'in El'i ile Adem'i yaratmasini zikretmesini zikrettigi icin cok kizmislar.
Derim ki: bilinmesi gerekir ki, bu sozu ilk soyleyen Peygamberimiz s.a.v.'dir. Hatta herkesten once bunu Allah c.c. Kuran'da zikretmistir. Allah soyle buyurmustur: [75] ((Allah: Ey İblis! İki elimle yarattığıma(yanı Hz. Adem'e) secde etmekten seni meneden nedir? Böbürlendin mi, yoksa yücelerden misin? Dedi))(Sad suresi).
Bu konuda Peygamberimiz s.a.v.'den cokca hadisler rivayet edilmistir. Alimler ise, bu hadislere ve ayetlere dayanarak Allah'in sifatlarindan birininde "El" oldugunu soylemislerdir. Hatta Es-ari'lerin cogu bunu Kabul etmislerdir. Bunu imam Razi'de kendisi Kabul etmesede, Es-ari'lerin bir suru alimi bunu dedigini itiraf etmisdir.
Bu konuda imam Acurri'nin Es-seria adli eseri muracaat edilebilir – imam Razi ise bu dedigini "El-isare fi ilmi El-kelam adli eserinin 268.syf. zikretmistir. Yine bu itirafin bir benzerini Es-ari'lerin buyuk imami Ebu El-meali El-cuveyni El-irsad adli eserinin 155.syf. zikretmistir. Bu itirafi bir suru Es-ari alimi yapmistir.
4- Allah'in kursu uzerinde oturmasi hakkinda hadis zikretmesine cok kizmislardir.
Derim ki: Onun zikrettigi sadece bir hadistir ve kendi sozu degildir. Allah'in oturma sifati varmidir yokmudur bu ihtilafli bir mesledir. Bildigim kadari ile bu konuda rivayet edilen hadislerin ve eserlerin senedlerinin hepsinde bir zayiflik vardir. ama senedlerin bir araya gelmesi ile hadis kuvvetlenebilir. Kisaca bilinmesi gerekir ki, bu konu uzun bir konudur. Bu imamin sadece bu konuda rivayet edilen bir hadisi kitabina almasi asla yanlis bir sey degildir. Eger derseniz ki neden zayif oldugunu belirtmedi? Derim ki: cunku reddiye makaminda oldugu icindir. Ayrica belki kendisi bu rivayetlerin bir araya gelmesi durumunda hadislerin sahih oldugu gorusundedir. Umarim anlasilmistir.
Selef'ten olan bir cok alim, Allah'in Kursi'ye oturma sifatini inkar etmemislardir. Imam Abdullah bin Ahmed bin Hanbel Es-sunne adli eserinde bu hadislerin bir kismini ve alimlerin bu hadis hakkindaki bazi sozlerini zikretmistir.
Imam Abdullah Es-sunne'de cok onemli bir olay zikretmistir. Onu birada zikretmekte fayda vardir. "Rab(yani Allah c.c.)Kursi'ye oturdugunda…" hadisini imam "Veki", imam Ahmed bin Hanbel'in bulundugu bir mecliste rivayet eder. Bunun uzerine, orada oturan bir kisinin "tuyleri diken diken oluyor"(yani surat yapiyor). Bunun uzerine imam "Veki" kiziyor ve soyle diyor: El-Ames'i ve Sufyan'i bu hadisleri okuyup inkar etmediklerini gorduk…
Derim ki: Bunu imam Abdullah direk babasindan duymustur. Yani Her ne kadar hadis sahih olmasada, bu olay sahih bir olaydir. Bu nedenle, eger bir kisi Allah'in Kursi'ye oturma hadisini kabul edenleri "mucessime" olarak goruyorsa, basta imam Ahmed'i ve Veki'yi ve Sufyan'i ve El-Ames'i Mucessimelik ile suclamasi gerekir.
Iste aslinda bu yeni tureme Cehmiyye'ler, imam Darimi'ye dil uzatirlarken, buyuk imamalarada perde arkasindan dil uzatmaktadirlar. Boylelikle Ehli sunnetin buyuk imamlarinin goruslerini "mucessime" gorusu yaparak, kendilerinin 'Cehmiyye" olduklarini ortaya koymus olurlar. Allah onlari islah etsin.
Daha da ilginci ve kotusu, bu reddiyeyi verdigim yeni tureme Cehmiyye'ler, imamin kendi kafasindan Allah'in oturdugunu iddia ettigini gostermeye calismislardir. Ben onlarin Allah'tan kormalarini tavsiye ediyorum ve ilmi emanetteki hiyanetlerinden vazgecmeleri icin nasihat ediyorum.
5- Su sozu hakkinda ise: Mef’ulatın (nesnelerin) mutlaka mahluk oldukları şeklindeki iddiayı, kabul etmiyoruz. Hareket, iniş, yürümek, koşmak (**), Arş ve gök üzerinde istivanın kadim olduklarına ittifak etmişizdir.
Derim ki: Bu sozunu kotu bir soz olarak gormuslerdir. Ben gercekten sasiriyorum neden acaba sozun hepsini zikretmediler?
Imam bu sozunu "Kuran yaratilmistir" diyenlere reddiye babinda zikretmistir. Peki ben simdi sizlere bir soru sorayim ki konuyu anlayin.
Allah'in konusmasi Allah'tan cikmismidir? Elbette cikmsitir.
O zaman Kuran Mef'ulmudur? Evet, elbetteki bu yonden bakarsak Mef'uldur.
Peki yaratilmismidir? Hayir yaratilmamistir.
Iste bu durumda Kuran'in yaratildigini iddia eden Cehmiyye'ler soyle derler: Eger Kuran Mef'ul ise, yani yapilmis ise, neden yaratilmamistir diyorsunuz?
Imamda bunun karsisinda sunu der: Mef’ulatın (nesnelerin) mutlaka mahluk oldukları şeklindeki iddiayı, kabul etmiyoruz. Hareket, iniş, yürümek, koşmak (**), Arş ve gök üzerinde istivanın kadim olduklarına ittifak etmişizdir.
Derim ki: Yani sunu demek istemistir: Allah'da istedigi zaman istedigini yapar, onun yaptigi seyler asla yaratilmis degildir. Onun sifatlarida yaratilmis degildir.
Eger her mef'ulun yaratilmis olmasi gerekseydi, Allah'in sozleride yaratilmis olurdu. Ama asla Allah'in konusmasi yaratilmamistir. Yani Allah'in konusmasi onun bir fiilidir, ama her fiil yaratilmamistir. Cunku eger yaratilsaydi Kuran'da yaratilmis olurdu. Hasa Kuran'in yaratildigini hic bir Ehli sunnet'e muntesibi soylemez.
Elbetteki eger Allah c.c. yaratilmadi ise, onun konusmasida ve Dunya semasina iniside ve butun fiileride yaratilmamsitir. Kim yaratilmistir derse kafir olur. Cunku Allah'tan olan bazi seylerin yaratldigini iddia etmis olur. Buda kufurdur.
Sanirim simdi konu anlasilmistir.
Seyhulisalm ibni teymiyye'nin dedigi gibi,Mutekellimlerin bir cogu, Selefin sozlerinden haberdar degildirler. Bu nednele onlarin sozlerini hep yanlis anlarlar.
Ayrica Es-ari'ler ve Maturidi'ler, Allah'in konusmasinin sadece ezelde mana olarak oldugunu iddia ederler. Sanirim bu nedenle imamin bu sozunu anlayamamislardir…
Konu cok uzundur. Allah'in konusma sifati hakkinda ise "Seyhulislam ibni teymiyye mudafasi" adli eserimde muhaliflerin butun suphelerine cevap vermistim. Bu nedenle burada konuyu daha fazla uzatmak istemiyorum.
Buyuk ihtimalle bu yeni turemele Cehmiyye'lerin konuyu anlammalrin nedeni, "Allah'in Sifati ihtiyariyye" dedigimiz sifatlarini inkar etmelerinden kaynaklanmaktadir. Cunku onlar soyle derler: kim Allah her gece Dunya semasina iner derse o kisi Allah'in yarattigi seylerin arasina girmis olur. Boylelikle Allah yaratilmsi demis olur…
Bizler ise deriz ki: bziler hadiste varid olugu gibi Allah'in her gece Dunya semasina indigini kabul ederiz. Bunun keyfiyyetini ise asla akil edemeyiz. Ey Kelamcilar bu soruyu bilere degil gidin Allah'a nasil iniyorsun diye sorun… deriz.
Imam Darimi'ye Reddiye yazanlarin tarihteki cahillikleri
6- imam Darimi, kitabinin bazi yerlerinde Cehmiyye'den kasd ettigi kisilerin Es-ariler oldugunu kasd etmistir demislerdir.
Buda onlarin ne kadar cahil olduklarini gosterir.
Imam Zehebi vb., imam Darimi'nin 280. Yilda vefat ettigini zikretmislerdir.
Imam Es-ari'nin dogumu ise, bir rivayete gore 260. Yilda dogmustur. Baska bir rivayete gore 270. Yilda dogmustur. yine baskalari 266. Yilda dogdugunu zikretmislerdir.
Imam Ibni asakir 260. Yilda dogmasi hakkinda soyle demistir: Ve ben bu soze muhalif bir soz bilmiyorum(yani 60. Yilda dogdugu hakkinda buna muhalif bir gorus bilmiyorum. Imamin bu sozu, imam Es-ari'nin buyuk ihtimalle 260. Yilda dogdugunu gostermektedir.)(Tebyinu Kezib El-mufteri adli serine bak)(bu naillerin hepsine bakamk icin, Seyh Salih El-Usaymi'nin El-ibane'e yazdigi tahkike bak).
Iste boylelikle imam Es-ari, yaklasik 20 yasinda iken imam Darimi vefat etmistir. Bilindigi gibi imam Es-ari ilk yillarinda Mutezile idi ve sonradan Ehli sunnet'e donus yapti(El-bidaye ve En-nihaye – Siyeri Alami En-Nubela vb. bir suru esere bakilabilir). Hatta bazi alimler omrunun cok az bir donemini Ehli sunnet iken gecirdigini zikretmislerdir("Ictimai El-cuyus ve Ed-desakir" yazari: imam ibni muberrid). Her halukarda imam Es-ari yirmi yasinda iken birakin alim olsamini daha ilim talebine yeni baslamis olmasi gerekir. Ilk yillarinda Ehli sunnet'te olmadigini alimler soylemislerdir.
Yani daha Mutezile iken, Es-ari'ler ortaya cikmamis iken nasil imam darimi bu eserinde bazi yerlerde Es-ari'leri kad etmis olabilir ki? Bunu sadece bir cahil soyleyebilir. Bunu sadece tarih bilgisi olmayan birisi soyleyebilir.
Imam Es-ari'ninde hayatinin sonuna dogru imam Darimi ile ayni goruste oldugunu unutmamak lazim. Buna en guzel sahid ise, imam Es-arinin "El-ibane" adli eseridir. Bu kitabi ile imam Darimi'nin kitabini karsilastiran bunu gorecektir. Zamanimizdaki bazi sapiklarin imam Es-arinin basilan "El-ibane adli eseri sahih degildir ve icinde eklemler vardir sozleri ise sadece bos sozden ibarettir. Eski alimlerin El-ibane'den yaptiklari nakiller ile El-ibaneyi karsilartirdigimizda hic bir fark bulamayiz. Peki o zaman neden kafanizdan boyle bir seyi cikardiniz? Isbat edin… bu konuda da yazdigim bir risale var. insallah yakinda onuda yayinlayacagim.
Imam Darimi'nin "Eger Allah isterse sinegin ustune istikrar eder" sozu hakkinda
Imam Darimi'nin sozu su sekildedir: Eger isterse kudreti ve Rububiyyeti ile bir sinegin kanadina bile istikrar edebilir. Peki eger boyle ise cok yuce olan bir Ars'in uzerine nasil olmasin ki?(yani nasil Ars'in uzerine istikrar edemesin ki? Allah'in her seye kudreti yezmezmi?)
Derim ki: ilk once bu sozu imam Darimi, munazara babinda istegini aciklama amaci ile zikretmistir. Yani bir misal ile aciklamaya calismitir.
Ayrica kesinlikle burada Allah'in sinegin kanadina istikrar etmesini kasd etmiyor. Imamin kasdi eger isterse yapar manasindadir. Halbuki Allah c.c. eger isterse her sey yapamazmi? Elbette yapar. O zaman isterse Ars'a istiva edemezmi? Elbette eder. Iste imamin kasd ettigi budur.
Ayrica Kuran'da da munazara babinda "eger soyle olsaydi boyle olurde" seklinde de ayetler vardir. Mesela Allah c.c. soyle buyurur:[81] ((De ki: Eğer Rahman'ın bir çocuğu olsaydı, elbette ben (ona) kulluk edenlerin ilki olurdum!))(Zuhruf suresi).
Peki ben sorarim: Rahmanin bir cocugu varmi? Hasa yok. Ama Allah c.c. "farzedersek" babindan zikretmistir.
Ayni sekilde sorarim: Allah c.c. sinegin kanadina istikrar etmismidir? Hasa etmemistir. Ama imam Darimi bunu sadece "farzedersek" babindan zikretmistir.
Ve hatta diyelim ki bu misali vermek ile imam Darimi hata yapti, bu sadece bir hata sayilir ve onu Ehli sunnet cizgisinden asla cikarmas. Cunku imam sadece Allah'in istivasini aciklama adina bir misal vermektedir.
Gunumuzun yeni tureme Cehmiyye'lerinin Delilleri hakkinda ve onlari tovbeye davet etme
Gunumuzde Kevseri'nin yandaslarina sesleniyorum: Bilin ki, yaptiginiz nakiller ise sizlerin goruslerinizi guclendirmeyecektir. Cunku sizlerin gecmisten olan Ehli sunnet masdarlarindan bir dayanaginiz asla yoktur. Eger tarihteki bir kisiden dayanaginiz varsa sadece sapik "Bisr el-merrisi" ve onun takipcileri olan "Cehmiyye"lerdir. Iste boylelikle zamanimizdaki korce Kevseri'yi taklid eden kisilerin, hocalari ve baskanlari Kevseri'den ve yandaslarindan yaptiklari nakiller, eski Ehli sunnet imamlarina dayanmadigi muddetce hic bir fayda vermeyecektir.
Ben simdi sizleri yukarida zikrettigim buyuk bir alimin sozunu hatirlatmak isterim:
Muhammed bin Munzir sukur soyle dedi: Ebu Zur-a er-razi'ye Osman bin said hakkinda sordugumda soyle dedi: O kisiye guzel kitap yazma rizki verilmistir.
Ehli sunnet ulemasina yaptiginiz bu iftiralar nedeni ile sizleri Allah'a tovbe etmeye cagiriyorum.
Son olarak:
Sanirim bu kadar aciklama hakki arayan icin yeterlidir.
Simdi bu risaledeki en onemli meseleleri kisaca ozetleyelim:
1- Tarih boyunca butun alimler(Es-arilerin alimleri dahil) imam Darimi'yi ovmuslerdir.
2- Sadece zamanimizda cikan bazi sapiklar haric bu imama dil uzatmislardir. Baslarinda da Kevseri bulunmaktadir.
3- Zamanimizdaki imam Darimi'yi kotuleyenlerin eski alimlerden hic bir dayanaklari yoktur.
4- Eski alimlerden hic biri imam Darimi'yi kotulemeyip hepsi onu ovmuslerdir. Buda imam Darimi'nin alim ve imam oldugunda "icma" oldugunun isbatidir.
5- Zamnimizda cikan sapiklar haric, Imam Darimi'nin kitaplarini hic bir alim kotulememsitir ve aksine ovmuslerdir.(elbette hata oldugunu soylemek ile mucessimelige davet ettigini soylemek ile ikisinin arasinda cok buyuk bir fark vardir. bunu unutmamak lazim. Cogu alim yazdiklari eserlerinde hata etmis olabilir.)
6- Boylelikle zamanimizdaki imam Darimi'ye dil uzatanlar hemen Allah'a tovbe etmeleri gerekir. Cunku uzerinde "icma" olan bir alimi bidatci diye ilan etmislerdir.
Salat ve Selam Hz. Muhammed'e s.a.v. olsun, ve hamd Allah'a mahsustur.
Ebu Musa El-medeni
http://ehliilm.wordpress.com/
Imam allame Osman bin Said Ed-darimi, ve mudafasi
HAYATI
Adi: Osman bin Said bin Halid Es-sicistani, Ebu said'dir.
Vefati: Hicri takvim olarak: 280.yilda vefat etmistir.
Kendisi Hira sehrinin Muhaddisi idi.
Derim ki: Buyuk darimi Musnedi diye meshur olan eser'in sahibi bu zat degildir. O darimi baska bir buyuk alimdir. Adi ise "Ebu Muhammed, Abdullah bin Abdurrahman"dir. Yine uzerinde konustugumuz Imam Osman Ed-Darimi'ninde buyuk bir Musnedi oldugu rivayet edilmistir. Nasil ki bunu imam Zeheb Siyari Alami zen-nubela'da haber verdigi gibi(13.clt 319.syf.).
Alimlerin bu zat hakkindaki sozleri:
Imam Zehebi. imam Osman Ed-darimi'nin Mekke'de ve Medine'de ve Sam'da ve Misir'da ve Irak'ta ve Cezair'de ve arap olmayan acem ulkelerinde, farkli farkli ilim ehlinden ders aldigini zikrettikten sonra soyle demistir: "Er-raddu ala Bisr el-merrisi", ve "Er-raddu ala El-cehmiyye" isimli iki kitap yazmistir. Ikisinide rivayet ettik.
Ve Hadis ilmini, ve ilelini, Ali'den(ibni El-medini) ve Yahya'dan(bin Muin) ve Ahmed'den(bin hanbel) almistir. Kendi zamanindakilerini ilmi seviyesi ile gecmistir. Sunnet ilminde cok parlak birisidir. Munazara yapmayi iyi bilirdi…(Siyeri alami En-nubela 13.clt. 320.syf. ileride zikredecegimizin nakillerde bu eserdendir)
Hakim dediki: Muhammed bin Abbas Ed-dabbi'yi soyle derken isittim: Ebu el-fadl Yakub bin Ishak El-Karrab'iyi soyle derken isittim: Bizler Osman bin Said gibisini gormedik. O da kendisi gibisini gormedi. Edebi, Ibni el-arabi'den ve Fikihi Ebu yakub El-buveyti'den ve Hadisi Ibni muin ve Ibni medini'den almisti. Bu ilimlerin hepsinde ilerlemistir. Allah ona rahmet etsin.
Ebu Hamid El-amesi soyle demistir: Muhaddislerin arasinda Muhammed bin Yahya ve Osman bin said ve Yakub El-fesevi gibilerini gormedim…
Derim ki(imam Zehebi bunu diyor): Osman Ed-darimi bidatcilarin gozunde bir ok gibidir. Muhammed bin kirama karsi ayaklanip onu Hira sehrinden kovanda o idi…
Muhammed bin Munzir sukur soyle dedi: Ebu Zur-a Er-razi'ye(bu imam cok buyuk br hadiscidir) Osman bin said hakkinda sordugumda soyle dedi: O kisiye guzel kitap yazma rizki verilmistir.
Ebu El-fadl El-carudi soyle demistir: Osman bin Said hayatinda da, oldukten sonrada takip edilecek bir kisidir.
Muhammed bin Ibrahim Es-sarram soyle demistir: Osman bin Said'i soyle derken isittim: Bizler bu sifatlar hakkinda nasil demeyiz, ve yalanlamayiz, ve tefsirde etmeyiz.
Derim ki(imam zehebi kendisi diyor): Osman'in – Allah ona rahmet etsin –, Nakd'i(El-merrisiye yazdigi eserden bahsediyor) eserindeki sozlerinden bazilarida sudur: Muslumalarin hepsi, Allah'in Ars'inin uzerinde, ve goklerininde uzerinde oldugunda ittifak etmislerdir.
Derim ki(imam zehebi): Bu konuda en acik delil Allah'in su sozudur: ((5-Rahman Arsa istiva etti))(taha suresi). Iste geldigi gibi uzerinden gecilmelidir. Nasilki bu selefin mezhebinde bilinen bir seydir. Kisi Cidal'den ve tartismadan kacinmasi ve uzak durmasi gerekir(Selef'in yasakladigi kelam ilmine isaret etmektedir), ayni sekilde Mutezile'nin tevillerinden de uzak durmasi gerekir.(Derim ki: Es-arilerin tevilleride Mutezilerinen tevilinin bir kismidir. Imam Zehebi Mutezile'yi ozel olarak soylemesi onun ilminin cok oldugunu gosterir. Cunku butun teviller Mutezile'de vardir. Ama butun teviller Es-ari'lerde yoktur. Bu nedenle Mutezile'nin tevili dnildigi zaman, direk Es-ari'lerin tevilleride icine girmektedir.)...
Hasan bin Sahib Es-sasi soyle demistir: Ebu davud Es-sicistani'yi(kutubi sitte'deki Sunen'in sahibi), Osman bin Said hakkinda soyle derken isittim: Iste bizler hadisi ondan ogrendik.(burada, imam Zehebi'nin Siyerinden alinan nakiller bitmistir.)
Yine imam Zehebi "Tezkiretu El-huffaz" adli eserinde soyle demistir: Derim ki: Ve Osman'in(Ed-darimi), Yahya bin Muin'e ricaller(cerh ve tadilde) sorulari olmustur. Onun cok buyuk bir musnedi vardir. Cehmiyye'lere reddiyede yazdigi eserler vardir. Denildigine gore, bu kisi Ali bin Kiram'a karsi ayaklanip onu Hira sehrinden kovan kisidir…
Derim ki: Yine imam Zehebi, Siyeri Alami En-nubela'da imam Darimi'nin Bisr el-merrisi'ye yazdigi reddiye hakkinda soyle demistir: O kitapta Mirrisi ile cok garip meseleler tartisilmistir, ve isbat'ta mubalaga etmistir, boyle seylerde susmak eski ulemaya gorede simdikilere gorede Selef'in menhecine daha guzel uymaktadir.
Derim ki: Elbette hic bir insan hatadan masum degildir.
Imam Ebu yala, "El-irsad" adli eserinde soyle demistir: Osman bin Said saygi duyar birisidir. Bu meselede alimdir. Buhari ve Ebu Zur-a ve Ebu hatim gibileri ile denk tutulur…
Abdullah bin Muhammed El-hafiz'i soyle derken isittim: Osman bin Said guvenilir birisidir, ve bunda ittifak etmislerdir…(El-irsad Fi Marifeti Ulemai El-hadis, 3.clt 877.syf.)
Imam Hakim'de "Marife" adli eserinde ona rahmet okuyup ovmustur.
Seyhulislam Ismail El-heravi Zemmu el-kelam adli eserinde, alimlerden imam Darimi'yi oven sozlerini zikretmistir.
Imam Ibni hibban, "Es-sikat" adli eserinde soyle demistir: Osman bin Said Ed-darimi Ebu Sadi Es-sicistani, Hira'da oturmustur. Dunya'nin imamlarindandir(cok asiri ovgude bu ifade kullanilir)…
Imam ibni Tugri, "En-nucum Ez-zahira" adli eserinde soyle demistir: .. ve o yilda Osman bin Said bin Halid El-hafiz vefat etmsitir. Hira sehrinde yasamistir. Sehirlere ilim talebinde gitmistir ve buyuk alimler ile gorumsurtur. Imam Ahmed bin Hanbel ve ibni Muin ve buyuk hafizlar ile oturmustur. Taki onun hakkinda(yani Darimi hakkinda) soyle denmistir: Bizler onun gibisini gormedik nede o kendisi gibisini gormedi. O Kuran'in yaratilmis oldugunu soyleyenler ile oturmazdi.
Imam Abdulkahir El-bagdadi El-esari, Usuluddin adli eserinde, Hadis ve sened imamlarinin siralamalarinda soyle demistir: … ve onlardan Osman bin Said Ed-darimi… ve ilmin her cercevesinde imamdi…
Yine imam Ibni Asakir El-es'ari "Tarihu dimesk" adli eserinde, imam Osman'in tercemesini yapmistir ve alimlerinin ovmelerini zikretmistir.
Imam Tacuddin Es-ubuki Es-saffi El-es'ari soyle demistir: Hira'nin hadis alimi ve guvenilir alimlerden… Derim ki(yani subuki): Darimi cokca ilim talebinde gezen birisi idi. Cokca yerleri gezmistir ve buyuk ulema ile gorusmustur… ve hadisteki onun hocalarinda ise: Ahmed bin Hanbel ve Ali bin Medini ve Ishak bin rahuyeh ve Yahya bin Muin'dir. Fikihtaki hocasi ise Buviti'dir… ve Darimi'nin Cehmiyyelere reddiye yazdigi, ve Bisr El-merrisi'ye reddiye yazdigi kitablari vardir. O, Kerramiyye'lerin kendilerini nisbet ettikleri Muhammed bin Kirami Hira'dan kavmustur… ve o(yani kovulan Muhammed bin Kiram) sicistani sehrinden olan bir mucessim idi… (Tabakatu Es-safiiye).
Seyhulsilam ibni teymiyye ise, kim Osman bin Said ed-darimi'nin Bisr el-merrisi'ye yazdigi kitabi okursa, selefi salihinin gorusunun gercegini anlayacagini ve muhaliflerinin delillerinin ne kadar zayif oldugunu gorecegini soylemistir(el-fetva El-hameviyye).
Imam ibnu el-kayyim El-cevziyye soyle demistir: Ve "imam" "El-hafiz" "islam buyuklerinin birisi" Osman bin Said Ed-darimi soyle demistir…(Ictimai el-cuyus el-islamiyye).
Derim ki: ibnulkayyim bu eserinde, imam Darimi'nin iki kitabini cokca ovmustur. Her Ehli sunnet talebesinin bu kitabi okuyup sahabenin ve tabiinin ve buyuk imamlarin sozlerini ogrenmesini tavsiye etmistir. Hoca olan buyuk imam Seyhulislam'in Dariminin iki kitabini cokca tavsiye ettigini ve cok ovdugunu zikretmistir.
Imam ibni kesir ise, "El-bidaye ve En-nihaye" adli eserinde, imam Darimi'nin kitabiplarindan nakiller yapmistir. Ve "Cerh – Tadil"deki bazi sozlerini aktarmistir. Bu da onun Darimi'yi bir imam olarak gordugunun delilidir. Imam Darimi'yi "Tabakati Es-safiiye" adli eserinde zikrettigini ve hayatindan tafsilli bahsettigini haber vermistir. Onun Safii oldugunu zikretmistir.
Imam ibni hacer el-askalni, "Fethu El-Bari"de sahihi Buhari'nin serhini yaparken, imam Osman bin Said'in "Er-raddu ala Bisr El-merrisi" adli eserinden nakil yapmistir. Bu da ibni Hacer'in Darimi'nin kitaplarini okudugunu ve kitaplarina itimak ettigini ve ehli sunnet alimlerinden gordugunu gostermektedir.
Imam Suyuti "Tabakatu El-huffaz" adli eserinde soyle demsitir: "imam" "El-hucce" "El-hafiz" Ebu said Osman bin Said ed-darimi Es-sicistani. Derim ki: El-hucce: Yani ihticac edilecek ve gorusleri Kabul edilen ve o kisiden delil olarak sozleri nakil edilebilen kisi manasindadir.
Derimki: Imam Suyuti bu eserinde, imam Darimi hakkinda imam Ahmed'den ve onun disinda bir suru buyuk imamdan cokca nakiller yapmistir.
Imam ibni Receb'in "Zeylu Tabakti El-hanebile"ye ve Hafiz Ibni Kesir'in tefsirine vb. bakarsak, imam Darimi'nin buyuk imamlardan bazi nakillerini gorebiliriz. Hatta bazi alimler, bu imamin bir suru konuda, imam Ahmed gibi alimlerden ir suru rivayette "Teferrud" ettigini soylemislerdir(yani bazi buyuk imamalrin sozlerini sadece bu imam rivayet etmistir. Bundan baskasi rivayet etmemistir.). bu da, bu imam icin cok seref verici bir seydir.
Alimlerin Ed-darimi'den rivayet ettikleri bazi hadis kitaplari
Imam ibni hibban, sahihinde ondan hadis rivayet etmistir.
Yine imam Hakim, Buhari ve Muslim'e yazdigi Mustedrek adli sahih hadisleri toparladigi kitapinda imam Darimi'den hadisler rivayet etmistir.
Yine imam Beyhaki El-es'ari, Sunen'inde imam Darimi'den hadisler rivayet etmistir.
bunun disinda bir suru alim kitabinda bu imamdan rivayet etmistir.
Zamanimizdaki bu imama mucessime diyen sapiklara ve Kevseri'nin takipcilerine reddiye
Yukarida alimlerim sozlerini goren her insafli Musluman, imam Darimi'nin gercekten buyuk bir alim oldugunu ve Ehli sunnetin imamlarindan oldugunu "Es-ari'lerin" itirafi ile Kabul etmesi gerekir.
Ama malesef zamanimizin buyuk bidatcilarindan olan Muhammed Zahid El-kevseri, tarihte kendini Ehli sunnet menhecine ve hatta Es-ari'erin ve Maturidi'lerin menhecine nisbet eden hic kimse boyle bir sey soylememistir. Iste Kevseri, kimsenin soylemedigi bir seyi soylemistir. Imam Darimi'yi mucessimelik ile sucmalistir. Sebebide, kitabinda olan bazi sozleridir.
Sanirim Kevseri bu imamin sozlerini tam olarak anlayamamsitir veya anlamamazliktan gelmistir. Bu nedenle bu alime garip saldirilarda bulunmsutur. Tarih boyunca Kevseri'nin bu imama yaptigi saldirilarin onda birini bile yapan hic kimse yoktur.
En garibi ve ilginci ise, Kevseri'nin bu imami Mucessimelik ile suclamasidir. Sanki mucessimlerin kim oldugunu Kevseri gibi ilmi genis birisi bilmiyor. Halbuki bilindigi gibi, bu imam kendi eserlerinde Cehmiyye firkasina reddiye vermektedir. Cehmiyye firkasi ise Ehli sunnet "Mucessime" diye isimlendirmektedir. Gunumuze kadarda Cehmiyye firkasi disinda hic kimse bu imama dil uzatmamistir. Iste buradan anlayabiliriz ki, bu imami Mucessimlelik ile suclayan Kevseri ve yandaslarinin hepsi "Yeni Tureme Cehmiyye'lerdir".
Zaminimizdaki Kevseri'yi sovunmaya calisan her hangi bir "Cehmi"nin, kesinlikle yukarida zikrettigim butun alimlerin sozlerine cevap vermesi gerekir. Yoksa kafalarina gore "Darimi mucessimedir" ve "bunun delilide kitabindaki su sozleridir" gibi deliller, alimlerin sozlerine dayanmadigi muddetce asla makbul olmayacaktir.
Isin daha garibi ve ilginci ise, Dunyadaki ve Turkiye'deki Kevseri'nin talebeleri ve onun menhecinden gidenler, Mehzebe baglanmayi farz gorup mezhebe baglanmayanlari yerin dibine vururlar. Ama baksa bir yonden ise, kendilerini Mutlak Muctehid mertebesine cikararak, dort mezhep alimlerinden olan hic bir alimin demedigini diyorlar. Cunku dort mezhep alimlerinin hespi imam Darimi'yi ovmuslerdir. Sadece Kevseri ve takipcileri haric. Buda Kevseri'nin ve takipcilerinin hem ehli sunnet'ten ciktiklarini ve hemde kendilerini Mutlak Muctehid olarak ilan ettiklerini gormekteyiz. Halbuki Kevseri'nin kendisi "Mezhepsizlik Dinsizligin koprusudur" sozunun sahibidir…
El-hasil: Tum Dunya ve dort mezhep ulemasi imam Darimi'nin bir Ehli sunnet imami oldugunda "icma" ederken, zamanimizda cikan yeni turemeler bunu asla Kabul edemyip kendilerini muctehid ilan edip alimler hakkinda kesip dogramalari acikca, kibirlerini ve alimlerden uzaklasmalarini gostermektedir.
Hafiz ibni kesir ve hocasi Zehebi bu kitabin icindekilere kotu bakmiyorlar
Imam Ibni Kesir, Tabakatu Es-safiiye adli eserinde soyle demistir: ve Hocamiz Ebu Abdullah Ez-zehebi soyle demistir: Darimi'nin Cehmiyye'lere reddiye verdigi – Er-raddu Ala El-cehmiyye – bir kitabi vardir. biz onu(Hocalarimizdan) dinledik. Ve Bisr El-merrisi'ye reddiye verdigi – Er-raddu Ala Bisr El-merrisi – bir kitabida vardir. yine bunu (Hocalarimizdan) dinledik.
Derim ki(Bunu Hafiz ibi kesir soyluyor): Ve yine bu kitabi "sema" olarak bende rivayet ettim(yani bende kitabi dinleyerek rivayet ettim, sema bir rivayet etme turudir. Yani dinleyerek rivayet ettim demektir. Bu konuda hadis istilah kitaplarina bak), ve Allah'a sukurler olsun.(1.clt. 175-176.syf. darulmedar)
Derim ki: Eger bu kitap mucessime kitabi olsaydi asla ve asla bu kitabi rivayet ettigi icin Allah'a sukretmezdi. Eger kevseri'nin ve yandaslarinin iddia ettikleri gibi icinde sirk olsaydi, asla ve asla bunu belirtmeden durmazdi.
"Imam Darimi'nin bazi sozleri" ve "onun sozlerine saldiranlara karsi mudafa"
Imam Darimi'ye mucessime diyenlere zor sorular:
Basta sunu soylemek isterim; asla ve asla hic bir alim hatadan beri degildir. Ama ayni sekilde bizler hic bir alimi kolayca Ehli sunnet cizgisinden asla cikarmaya bir yetkimiz yoktur.
Simdi genel olarak butun Dunyadaki ve ozel olarak Turkiye'deki imam Darimi'ye mucessime diyenlere bir soru soracagim: Yukarida zikrettigim butun alimlerin imam Darimi ve onun kitaplari hakkindaki sozlerine
bakin, imam Darimi hakkinda bir tanesi bile sizin dediginizi demismi?
Kitaplarini oven Ehli sunnet alimleri yokmu?
Peki sizler gibi imam Darimi'nin kitaplari hakkinda bu kadar asiriya giden varmi?
(Cevaben bilmeliler ki: Elbetteki yoktur. Burada hata yaptigini belirten degil de sapikliga kadar goturenlerden bashsediyoruz).
Kelamci ve Es-ari alimlerinden ve hatta onlarin en sertinden olan imam Subuki bile imam Darimi'yi ovmemismi?
Halbuki sizler kendilerinizi bu zata(imam Subuki'ye) nisbet etmiyormusunuz?
Peki neden o zaman bu zatin dedigini bu alim hakkinda demediniz?
Eger gercekten kitaplari mucessimelik ile dolu ise, neden acaba eski alimler sizler gibi reddiye vermedi?
En azindan hocaniz oldugunu iddia ettiginiz imam Subuki neden reddiye vermedi de aksine ovdu?
Iste cevap veremeyecekleri cok onemli sorulari dunyadaki sapik taifelere yoneltiyoruz. Umulur ki hakki bulurlar ve imam Darimi gibi buyuk bir alim hakkinda yaptiklari iftiaralari terkedip tovbe ederler.
Bizler kesinlikle her hangi bir alimin hata yapmadigini soylemiyoruz. Ayrica bu alimin sozlerine bakmadan once sunu bilmek gerekir ki, bu alim bu kitabini reddiye makaminda yazmistir(er-raddu ala bisr el-merrisi). Boylelikle reddiye verirken birazcik asiriya kacan ifadelet kullanmistir. Bunu sadece hakki belirtmek icin reddiye makamindaki o hizli hali ile yapmistir. Boylelikle buna sadece hata denir ve boyle basit seyler kesinlikle onu Ehli sunnet'ten cikarmaz. Heleki bu sozlerini reddiye makaminda soylerse asla onu kimse Mucessimelik ile itham edemez. Ayrica imamin yaptigi hatalar, imam Zehebi'nin dedigi gibi sadece isbat ettigi bazi sozler hakkindadir. Iste sadece immain hatasi budur. Bu sozlerinde Mucessimelik ile itham edecek asla hic bir sey yoktur.
Ayric imam Zehebi, Selefin ihtilaf ettigi bir cok konuda bir gorusu sahih gorerek diyer gorusu sahih gormeyerek, o sahih gormedigi gorusun yanlis bir gorus oldugunu soyleyebilir. Buda cok normaldir. Misla olarak imam Zehebi'nin El-uluv adli eserine bakilabilir. Bu eserinde Selef'in kendi aralarinda ihtilaf ettigi belli konularda, bir tarafin gorusunu desteklemis olabilecegini gorebiliriz mesela.
Yine Ehli sunnet alimlerinde bu tip sozler cok normladir, yine imam ibni Abdilber Allah'in Dunya semasina inmesi hakkinda kendi gorusunu tercih ettikten sonra, yine Ehli sunnet menheci uzerine olan baska alimlerin goruslerinin yanlis oldugunu soylemistir. Iste bu tip ihtilaflarin olmasi cok normaldir.
Ayrica imam Zehebi eger imam Darimi'nin bazi sozlerinin Ehli sunnet menhecinin disinda oldugunu soylese bile(halbuki gercekten bazi sozlerine hata yapmis olabilir), bunun karsisinda Selef'ten olan baska alimler, imam Zehebi'den cok daha eski ve buyuk alimler imam Darimi'nin eserlerini ovmusler ve hata ettigini soylememislerdir. Demekki imam Darimi'nin sozlerinin hepsine mucvafakt etmislerdir. Yukaridaki alimlerin sozleri muracaat edilebilir.
Ama gunumuzun Cehmiyye'leri bu alimlerin "hata yapti" sozlerini kullanarak hileli bir sekilde bir suru alimi Ehli sunnetten cikarmaya calismislardir. Halbuki alimlerin sozlerinden iyi anlayan bir Ehli sunnet mensubu, bu sapiklarin bu hilelerini iyi bir sekilde anlamasi gerekmektedir.
Imam Darimi'nin sozlerini Ehli sunnet'ten cikaranlar, aslinda sadece Cehmiyye'lerdir. Onlar Cehmiyye'lere karsi yazilan bir kitaba karsi kin beslemektedirler. Iste kim Cehmiyye'lere yazilan bir reddiyeyi Mucessimelik ile suclarsa, demekki kendisi Cehmiyye'lerdendir.
Gunumuzde Dunya'daki ve ozelliklede Turkiye'deki bazi kisilerin imam Darimi'nin bu kitabini elestirmesi, onlarin sapik El-merrisi'ye(imam Darimi'nin reddiye verdigi kisiye) yakin olduklarini gostermektedir. Cunku bu kitaba kizanlar sadece tarih boyunca Cehmiyyeler oldu. Gunumuzde ise onlarin takipcileri olan bazi Maturidi ve Es-ari mensuplaridir. Bunlar ise eski Cehmiyyleerden tek farklari, Ehli sunnet perdesi arkasinda saklanmalarindadir.
Ben imam Darimi'ye dil uzatan bir tane yazi okumustum. Orada bazi sozlerini aktarmislar. Bende simdi gerekli olanlara cevap verip, imamin sozlerini yanlis anladiklarini ifade edecegim insallah.
Sunuda hatirlatmak gerekir ki; Imam Darimi'nin "Bisr El-merrisi" adli kisiye yazdigi reddiyeyi iyi inceleyen bir kisi, bu imamin Allah'i yaratiklarina benzeteni tekfir ettigini acikca gorecektir.
1- Ilk once imam Darimi'nin su sozune cok kizmislar: Bir insan vahid (bir) olan Allah’ın yerini bilmediği halde, tevhide (Allah’ın bir olduğu inancına) nasıl hidayetlenir?
Derim ki: yeni tureme Cehmiyye'lerin ve burada imam Darimi'ye reddiye verenlerin bu soze kizamalari, Allah'in yerini bilmediklerini gosterir. Halbuki sahih hadiste Peygamberimiz s.a.v. "Cariye"ye "Allah nerededir?" diye sordugunda "Sema"dadir(yani goklerin ustundedir) diye cevap vermistir. Bu hadis sahihtir. Sadece zamanimizda cikan bazi sapiklar bu hadise "muztarip" ve "zayif" demislerdir. Aslinda bu cahiller daha muztarip hadisin bile ne oldugunu bilmezler. Eger bilselerdi bunu demezlerdi. Su anda bu meselede bir calismamaiz oldugu icin bu hadisin tashih konusuna burada girmeyecegim. Ama sadece son olarak sunu soyluyorum: Bu hadise imam Ibni hacer'in Fethulbari'de sahih demesi bile yeterlidir. Iste bundan sonra kimse Allah'in yerini bilen birisine kizamamsi gerekir, cunku Allah rasulu s.a.v. basta olmak uzere butun selef ve alimlerin Icma'si ile Allah goktedir. Ars'inin uzerindedir. Bunda Seleften olan hic kimse ihtilaf etmemistir. Bu meseleyide basa yerde beyan etmistik.
2- Allah'in bir siniri(Haddi) oldugunu soylemis diyorlar.
Derim ki: Bunu ondan once imam Abdullah bin Mubarek'te soylemistir. Peki ibni Mubarek'temi sapik birisidir acaba? Sizler malesef bu imamlarin "Allah'in bir siniri vardir" derken neyi kasd ettiklerinide anlamamissiniz. Bunlarin kasd ettikleri, Seyhulislam ibni teymiyye'nin dedigi gibi Cehmiyye'lere reddiye vermek amaci iledir. Cunku Cehmiyyeler "Allah'in siniri yoktur, boylelikle her yerdedir" dediklerinde, imam ibni mubarek ve Darimi gibi buyuk ulema bunlara karsi "hayir halbuki Allah'in siniri vardir, yani her yerde zati ile degildir ve o goklerin ustundedir" demislerdir.
ibni Mubarek'in sozunu sahih bir senedle imam beyhaki Esma ve Sifatta ve imam Zehebi El-uluv'da ve yine imam Darimi bu reddiye'de zikretmistir. Ama muhaliflerimiz bu reddiyenin icindeki imam ibni mubarek'in sozunu ya gormemisler veya gormemezlikten gelmisler.
Eger gormedi iseler derim ki: O zaman neden tum kitabi okumadan reddiyeye kalkistiniz?
Eger gordu isenler derim ki: O zaman neden ibni Mubarek'in de bunu dedigini zikretmediniz?.
3- Allah'in El'i ile Adem'i yaratmasini zikretmesini zikrettigi icin cok kizmislar.
Derim ki: bilinmesi gerekir ki, bu sozu ilk soyleyen Peygamberimiz s.a.v.'dir. Hatta herkesten once bunu Allah c.c. Kuran'da zikretmistir. Allah soyle buyurmustur: [75] ((Allah: Ey İblis! İki elimle yarattığıma(yanı Hz. Adem'e) secde etmekten seni meneden nedir? Böbürlendin mi, yoksa yücelerden misin? Dedi))(Sad suresi).
Bu konuda Peygamberimiz s.a.v.'den cokca hadisler rivayet edilmistir. Alimler ise, bu hadislere ve ayetlere dayanarak Allah'in sifatlarindan birininde "El" oldugunu soylemislerdir. Hatta Es-ari'lerin cogu bunu Kabul etmislerdir. Bunu imam Razi'de kendisi Kabul etmesede, Es-ari'lerin bir suru alimi bunu dedigini itiraf etmisdir.
Bu konuda imam Acurri'nin Es-seria adli eseri muracaat edilebilir – imam Razi ise bu dedigini "El-isare fi ilmi El-kelam adli eserinin 268.syf. zikretmistir. Yine bu itirafin bir benzerini Es-ari'lerin buyuk imami Ebu El-meali El-cuveyni El-irsad adli eserinin 155.syf. zikretmistir. Bu itirafi bir suru Es-ari alimi yapmistir.
4- Allah'in kursu uzerinde oturmasi hakkinda hadis zikretmesine cok kizmislardir.
Derim ki: Onun zikrettigi sadece bir hadistir ve kendi sozu degildir. Allah'in oturma sifati varmidir yokmudur bu ihtilafli bir mesledir. Bildigim kadari ile bu konuda rivayet edilen hadislerin ve eserlerin senedlerinin hepsinde bir zayiflik vardir. ama senedlerin bir araya gelmesi ile hadis kuvvetlenebilir. Kisaca bilinmesi gerekir ki, bu konu uzun bir konudur. Bu imamin sadece bu konuda rivayet edilen bir hadisi kitabina almasi asla yanlis bir sey degildir. Eger derseniz ki neden zayif oldugunu belirtmedi? Derim ki: cunku reddiye makaminda oldugu icindir. Ayrica belki kendisi bu rivayetlerin bir araya gelmesi durumunda hadislerin sahih oldugu gorusundedir. Umarim anlasilmistir.
Selef'ten olan bir cok alim, Allah'in Kursi'ye oturma sifatini inkar etmemislardir. Imam Abdullah bin Ahmed bin Hanbel Es-sunne adli eserinde bu hadislerin bir kismini ve alimlerin bu hadis hakkindaki bazi sozlerini zikretmistir.
Imam Abdullah Es-sunne'de cok onemli bir olay zikretmistir. Onu birada zikretmekte fayda vardir. "Rab(yani Allah c.c.)Kursi'ye oturdugunda…" hadisini imam "Veki", imam Ahmed bin Hanbel'in bulundugu bir mecliste rivayet eder. Bunun uzerine, orada oturan bir kisinin "tuyleri diken diken oluyor"(yani surat yapiyor). Bunun uzerine imam "Veki" kiziyor ve soyle diyor: El-Ames'i ve Sufyan'i bu hadisleri okuyup inkar etmediklerini gorduk…
Derim ki: Bunu imam Abdullah direk babasindan duymustur. Yani Her ne kadar hadis sahih olmasada, bu olay sahih bir olaydir. Bu nedenle, eger bir kisi Allah'in Kursi'ye oturma hadisini kabul edenleri "mucessime" olarak goruyorsa, basta imam Ahmed'i ve Veki'yi ve Sufyan'i ve El-Ames'i Mucessimelik ile suclamasi gerekir.
Iste aslinda bu yeni tureme Cehmiyye'ler, imam Darimi'ye dil uzatirlarken, buyuk imamalarada perde arkasindan dil uzatmaktadirlar. Boylelikle Ehli sunnetin buyuk imamlarinin goruslerini "mucessime" gorusu yaparak, kendilerinin 'Cehmiyye" olduklarini ortaya koymus olurlar. Allah onlari islah etsin.
Daha da ilginci ve kotusu, bu reddiyeyi verdigim yeni tureme Cehmiyye'ler, imamin kendi kafasindan Allah'in oturdugunu iddia ettigini gostermeye calismislardir. Ben onlarin Allah'tan kormalarini tavsiye ediyorum ve ilmi emanetteki hiyanetlerinden vazgecmeleri icin nasihat ediyorum.
5- Su sozu hakkinda ise: Mef’ulatın (nesnelerin) mutlaka mahluk oldukları şeklindeki iddiayı, kabul etmiyoruz. Hareket, iniş, yürümek, koşmak (**), Arş ve gök üzerinde istivanın kadim olduklarına ittifak etmişizdir.
Derim ki: Bu sozunu kotu bir soz olarak gormuslerdir. Ben gercekten sasiriyorum neden acaba sozun hepsini zikretmediler?
Imam bu sozunu "Kuran yaratilmistir" diyenlere reddiye babinda zikretmistir. Peki ben simdi sizlere bir soru sorayim ki konuyu anlayin.
Allah'in konusmasi Allah'tan cikmismidir? Elbette cikmsitir.
O zaman Kuran Mef'ulmudur? Evet, elbetteki bu yonden bakarsak Mef'uldur.
Peki yaratilmismidir? Hayir yaratilmamistir.
Iste bu durumda Kuran'in yaratildigini iddia eden Cehmiyye'ler soyle derler: Eger Kuran Mef'ul ise, yani yapilmis ise, neden yaratilmamistir diyorsunuz?
Imamda bunun karsisinda sunu der: Mef’ulatın (nesnelerin) mutlaka mahluk oldukları şeklindeki iddiayı, kabul etmiyoruz. Hareket, iniş, yürümek, koşmak (**), Arş ve gök üzerinde istivanın kadim olduklarına ittifak etmişizdir.
Derim ki: Yani sunu demek istemistir: Allah'da istedigi zaman istedigini yapar, onun yaptigi seyler asla yaratilmis degildir. Onun sifatlarida yaratilmis degildir.
Eger her mef'ulun yaratilmis olmasi gerekseydi, Allah'in sozleride yaratilmis olurdu. Ama asla Allah'in konusmasi yaratilmamistir. Yani Allah'in konusmasi onun bir fiilidir, ama her fiil yaratilmamistir. Cunku eger yaratilsaydi Kuran'da yaratilmis olurdu. Hasa Kuran'in yaratildigini hic bir Ehli sunnet'e muntesibi soylemez.
Elbetteki eger Allah c.c. yaratilmadi ise, onun konusmasida ve Dunya semasina iniside ve butun fiileride yaratilmamsitir. Kim yaratilmistir derse kafir olur. Cunku Allah'tan olan bazi seylerin yaratldigini iddia etmis olur. Buda kufurdur.
Sanirim simdi konu anlasilmistir.
Seyhulisalm ibni teymiyye'nin dedigi gibi,Mutekellimlerin bir cogu, Selefin sozlerinden haberdar degildirler. Bu nednele onlarin sozlerini hep yanlis anlarlar.
Ayrica Es-ari'ler ve Maturidi'ler, Allah'in konusmasinin sadece ezelde mana olarak oldugunu iddia ederler. Sanirim bu nedenle imamin bu sozunu anlayamamislardir…
Konu cok uzundur. Allah'in konusma sifati hakkinda ise "Seyhulislam ibni teymiyye mudafasi" adli eserimde muhaliflerin butun suphelerine cevap vermistim. Bu nedenle burada konuyu daha fazla uzatmak istemiyorum.
Buyuk ihtimalle bu yeni turemele Cehmiyye'lerin konuyu anlammalrin nedeni, "Allah'in Sifati ihtiyariyye" dedigimiz sifatlarini inkar etmelerinden kaynaklanmaktadir. Cunku onlar soyle derler: kim Allah her gece Dunya semasina iner derse o kisi Allah'in yarattigi seylerin arasina girmis olur. Boylelikle Allah yaratilmsi demis olur…
Bizler ise deriz ki: bziler hadiste varid olugu gibi Allah'in her gece Dunya semasina indigini kabul ederiz. Bunun keyfiyyetini ise asla akil edemeyiz. Ey Kelamcilar bu soruyu bilere degil gidin Allah'a nasil iniyorsun diye sorun… deriz.
Imam Darimi'ye Reddiye yazanlarin tarihteki cahillikleri
6- imam Darimi, kitabinin bazi yerlerinde Cehmiyye'den kasd ettigi kisilerin Es-ariler oldugunu kasd etmistir demislerdir.
Buda onlarin ne kadar cahil olduklarini gosterir.
Imam Zehebi vb., imam Darimi'nin 280. Yilda vefat ettigini zikretmislerdir.
Imam Es-ari'nin dogumu ise, bir rivayete gore 260. Yilda dogmustur. Baska bir rivayete gore 270. Yilda dogmustur. yine baskalari 266. Yilda dogdugunu zikretmislerdir.
Imam Ibni asakir 260. Yilda dogmasi hakkinda soyle demistir: Ve ben bu soze muhalif bir soz bilmiyorum(yani 60. Yilda dogdugu hakkinda buna muhalif bir gorus bilmiyorum. Imamin bu sozu, imam Es-ari'nin buyuk ihtimalle 260. Yilda dogdugunu gostermektedir.)(Tebyinu Kezib El-mufteri adli serine bak)(bu naillerin hepsine bakamk icin, Seyh Salih El-Usaymi'nin El-ibane'e yazdigi tahkike bak).
Iste boylelikle imam Es-ari, yaklasik 20 yasinda iken imam Darimi vefat etmistir. Bilindigi gibi imam Es-ari ilk yillarinda Mutezile idi ve sonradan Ehli sunnet'e donus yapti(El-bidaye ve En-nihaye – Siyeri Alami En-Nubela vb. bir suru esere bakilabilir). Hatta bazi alimler omrunun cok az bir donemini Ehli sunnet iken gecirdigini zikretmislerdir("Ictimai El-cuyus ve Ed-desakir" yazari: imam ibni muberrid). Her halukarda imam Es-ari yirmi yasinda iken birakin alim olsamini daha ilim talebine yeni baslamis olmasi gerekir. Ilk yillarinda Ehli sunnet'te olmadigini alimler soylemislerdir.
Yani daha Mutezile iken, Es-ari'ler ortaya cikmamis iken nasil imam darimi bu eserinde bazi yerlerde Es-ari'leri kad etmis olabilir ki? Bunu sadece bir cahil soyleyebilir. Bunu sadece tarih bilgisi olmayan birisi soyleyebilir.
Imam Es-ari'ninde hayatinin sonuna dogru imam Darimi ile ayni goruste oldugunu unutmamak lazim. Buna en guzel sahid ise, imam Es-arinin "El-ibane" adli eseridir. Bu kitabi ile imam Darimi'nin kitabini karsilastiran bunu gorecektir. Zamanimizdaki bazi sapiklarin imam Es-arinin basilan "El-ibane adli eseri sahih degildir ve icinde eklemler vardir sozleri ise sadece bos sozden ibarettir. Eski alimlerin El-ibane'den yaptiklari nakiller ile El-ibaneyi karsilartirdigimizda hic bir fark bulamayiz. Peki o zaman neden kafanizdan boyle bir seyi cikardiniz? Isbat edin… bu konuda da yazdigim bir risale var. insallah yakinda onuda yayinlayacagim.
Imam Darimi'nin "Eger Allah isterse sinegin ustune istikrar eder" sozu hakkinda
Imam Darimi'nin sozu su sekildedir: Eger isterse kudreti ve Rububiyyeti ile bir sinegin kanadina bile istikrar edebilir. Peki eger boyle ise cok yuce olan bir Ars'in uzerine nasil olmasin ki?(yani nasil Ars'in uzerine istikrar edemesin ki? Allah'in her seye kudreti yezmezmi?)
Derim ki: ilk once bu sozu imam Darimi, munazara babinda istegini aciklama amaci ile zikretmistir. Yani bir misal ile aciklamaya calismitir.
Ayrica kesinlikle burada Allah'in sinegin kanadina istikrar etmesini kasd etmiyor. Imamin kasdi eger isterse yapar manasindadir. Halbuki Allah c.c. eger isterse her sey yapamazmi? Elbette yapar. O zaman isterse Ars'a istiva edemezmi? Elbette eder. Iste imamin kasd ettigi budur.
Ayrica Kuran'da da munazara babinda "eger soyle olsaydi boyle olurde" seklinde de ayetler vardir. Mesela Allah c.c. soyle buyurur:[81] ((De ki: Eğer Rahman'ın bir çocuğu olsaydı, elbette ben (ona) kulluk edenlerin ilki olurdum!))(Zuhruf suresi).
Peki ben sorarim: Rahmanin bir cocugu varmi? Hasa yok. Ama Allah c.c. "farzedersek" babindan zikretmistir.
Ayni sekilde sorarim: Allah c.c. sinegin kanadina istikrar etmismidir? Hasa etmemistir. Ama imam Darimi bunu sadece "farzedersek" babindan zikretmistir.
Ve hatta diyelim ki bu misali vermek ile imam Darimi hata yapti, bu sadece bir hata sayilir ve onu Ehli sunnet cizgisinden asla cikarmas. Cunku imam sadece Allah'in istivasini aciklama adina bir misal vermektedir.
Gunumuzun yeni tureme Cehmiyye'lerinin Delilleri hakkinda ve onlari tovbeye davet etme
Gunumuzde Kevseri'nin yandaslarina sesleniyorum: Bilin ki, yaptiginiz nakiller ise sizlerin goruslerinizi guclendirmeyecektir. Cunku sizlerin gecmisten olan Ehli sunnet masdarlarindan bir dayanaginiz asla yoktur. Eger tarihteki bir kisiden dayanaginiz varsa sadece sapik "Bisr el-merrisi" ve onun takipcileri olan "Cehmiyye"lerdir. Iste boylelikle zamanimizdaki korce Kevseri'yi taklid eden kisilerin, hocalari ve baskanlari Kevseri'den ve yandaslarindan yaptiklari nakiller, eski Ehli sunnet imamlarina dayanmadigi muddetce hic bir fayda vermeyecektir.
Ben simdi sizleri yukarida zikrettigim buyuk bir alimin sozunu hatirlatmak isterim:
Muhammed bin Munzir sukur soyle dedi: Ebu Zur-a er-razi'ye Osman bin said hakkinda sordugumda soyle dedi: O kisiye guzel kitap yazma rizki verilmistir.
Ehli sunnet ulemasina yaptiginiz bu iftiralar nedeni ile sizleri Allah'a tovbe etmeye cagiriyorum.
Son olarak:
Sanirim bu kadar aciklama hakki arayan icin yeterlidir.
Simdi bu risaledeki en onemli meseleleri kisaca ozetleyelim:
1- Tarih boyunca butun alimler(Es-arilerin alimleri dahil) imam Darimi'yi ovmuslerdir.
2- Sadece zamanimizda cikan bazi sapiklar haric bu imama dil uzatmislardir. Baslarinda da Kevseri bulunmaktadir.
3- Zamanimizdaki imam Darimi'yi kotuleyenlerin eski alimlerden hic bir dayanaklari yoktur.
4- Eski alimlerden hic biri imam Darimi'yi kotulemeyip hepsi onu ovmuslerdir. Buda imam Darimi'nin alim ve imam oldugunda "icma" oldugunun isbatidir.
5- Zamnimizda cikan sapiklar haric, Imam Darimi'nin kitaplarini hic bir alim kotulememsitir ve aksine ovmuslerdir.(elbette hata oldugunu soylemek ile mucessimelige davet ettigini soylemek ile ikisinin arasinda cok buyuk bir fark vardir. bunu unutmamak lazim. Cogu alim yazdiklari eserlerinde hata etmis olabilir.)
6- Boylelikle zamanimizdaki imam Darimi'ye dil uzatanlar hemen Allah'a tovbe etmeleri gerekir. Cunku uzerinde "icma" olan bir alimi bidatci diye ilan etmislerdir.
Salat ve Selam Hz. Muhammed'e s.a.v. olsun, ve hamd Allah'a mahsustur.
Ebu Musa El-medeni
http://ehliilm.wordpress.com/