Hocam Selamun Aleykum @Abdulmuizz Fida .
“Eğer Havva olmasaydı, kadın cinsi eşine hıyanet etmezdi.” (Buhari, Enbiya, 1, 25; Müslim, Raḍa, 62, 63)
Bu hadisi nasıl anlamalıyız ? İbn Hacer gibi bazı alimler Hz. Adem'in yasak ağaçtan yemesinde hz. Havva'nın payı olduğuna yormuşlar. Bu yoruma göre Şeytan Havva annemize vesvese verdi O da Hz. Adem'i ikna etti. Bu yorum tevrat ve incildeki anlatımlarla uyum içinde ve oldukça benzer. Bazı riveyetlerde kadınların doğum sancısının sebebi Havva olarak gösterilmiş alimlerse bunları İsrailiyat olduğu gerekçesiyle reddetmişler. Acaba bu rivayette israiliyat etkisi var mıdır ? Veyahut sahih ise bu açıklama doğru mudur ? Aşşağıdaki ayetlerde hep Adem'e atıf yapılmış. Bu riveyeti nasıl anlamalıyız ?
﴾115﴿
Biz daha önce Âdem’den söz almıştık, fakat o unuttu; biz onda yeterli bir kararlılık görmedik.
﴾121﴿
Nihayet ikisi de o ağaçtan yediler. Bunun üzerine mahrem yerleri kendilerine göründü, üstlerini cennet yaprağıyla örtmeye çalıştılar. Böylece Âdem rabbine karşı gelmiş ve yolunu şaşırmıştı.
Ayrıyeten Muhammed Gazali (Çağdaş olan) şöyle bir yorum yapmış :
Havva annemizden itibaren bütün kadınların cinsî cazibeleri dolayısıyla kocaları üzerinde dinî ve ahlaki bakımdan olumsuz sonuçlar doğurabilecek bir etki gücüne sahip oldukları şeklinde yorumlanmıştır. (bk. Muhammed Gazâlî, Fakihlere ve Muhaddislere Göre Nebevî Sünnet, s. 280-281, 286)
Bu yorumu kabul etmek isabetli midir ? Rabbim sizden razı olsun.
“Eğer Havva olmasaydı, kadın cinsi eşine hıyanet etmezdi.” (Buhari, Enbiya, 1, 25; Müslim, Raḍa, 62, 63)
Bu hadisi nasıl anlamalıyız ? İbn Hacer gibi bazı alimler Hz. Adem'in yasak ağaçtan yemesinde hz. Havva'nın payı olduğuna yormuşlar. Bu yoruma göre Şeytan Havva annemize vesvese verdi O da Hz. Adem'i ikna etti. Bu yorum tevrat ve incildeki anlatımlarla uyum içinde ve oldukça benzer. Bazı riveyetlerde kadınların doğum sancısının sebebi Havva olarak gösterilmiş alimlerse bunları İsrailiyat olduğu gerekçesiyle reddetmişler. Acaba bu rivayette israiliyat etkisi var mıdır ? Veyahut sahih ise bu açıklama doğru mudur ? Aşşağıdaki ayetlerde hep Adem'e atıf yapılmış. Bu riveyeti nasıl anlamalıyız ?
﴾115﴿
Biz daha önce Âdem’den söz almıştık, fakat o unuttu; biz onda yeterli bir kararlılık görmedik.
﴾121﴿
Nihayet ikisi de o ağaçtan yediler. Bunun üzerine mahrem yerleri kendilerine göründü, üstlerini cennet yaprağıyla örtmeye çalıştılar. Böylece Âdem rabbine karşı gelmiş ve yolunu şaşırmıştı.
Ayrıyeten Muhammed Gazali (Çağdaş olan) şöyle bir yorum yapmış :
Havva annemizden itibaren bütün kadınların cinsî cazibeleri dolayısıyla kocaları üzerinde dinî ve ahlaki bakımdan olumsuz sonuçlar doğurabilecek bir etki gücüne sahip oldukları şeklinde yorumlanmıştır. (bk. Muhammed Gazâlî, Fakihlere ve Muhaddislere Göre Nebevî Sünnet, s. 280-281, 286)
Bu yorumu kabul etmek isabetli midir ? Rabbim sizden razı olsun.