Kardeşim; namazdan sonraki sunnet olan tesbihat ile günümüz kıldırgaçlarının ofislerinde muezzinler eşliğinde tatbik edilen tesbihat arasındaki fark sadece topluca emir komuta halinde ve 100. tesbihatıyla sınırlı da değildir. Bunun haricinde daha selam vermekle başlayan bazı uygulamalara da mudahale söz konusudur.
Rasulullah'ın ve ashabın uygulamasını tahrif ve tağyir edilerek kalabalıkların birbirlerine bakıp sunnet belliyerek vecd ve feyiz halinde uygulaması bile bile yapılması halinde sevab beklenirken gunaha girilecektir. Çünkü her bid'at bir sunneti öldürür!
Bunlar:
Semure (r.anh) şöyle demiştir:
"Peygamber (s.a.v) namaz kıldırdığı zaman yüzünü bize doğru döndürürdü."
(Buharî ile Muslim ve Ebu Dâvud Bera b. Azib'den şu hadisi rivayet etmişlerdir.
Bera şöyle demiştir:
"Peygamber (s.a.v)'in arkasında namaz kıldığımız zaman onun sağ tarafında durmak isterdik, çünkü böyle olunca yüzü bize doğru dönük olurdu. "
(Neylu'l-Evtâr, II, 306)
Üç defa "Estağfırullah" veya "Estağfirullah el azim ellezi la ilahe illa hüvel hayyel kayyume ve etûbu ileyh" denilir.
Sevban (r.anh)'dan rivayet edilen şu hadis-i şerifte:
Peygamber (s.a.v) selâm verince -bir rivayete göre namazını bitirince- üç kere "estağfırullah" der ve şöyle söylerdi:
"Allahumme entes selam ve minkes selam tebarekte ya zel celali vel ikram."
(Ahmed, Nesei ve Ebu Dâvud)
Farz namazdan sonra, tesbihattan önce Âyet el Kursi okumak.
Ebû Umâme (radiyallahu anh)'dan: Allah Rasulu (sallallahu aleyhi ve sellem) buyurdu:
"Kim her farz namazın ardından Ayete'l-kursî'yi okursa, cennete girmesine ancak ölüm mâni olur (yani öldükten sonra hemen cennete girer)."
(Cem'ul Fevaid er Rudani, Zikr ve Dualar, 9325)
Hasan bin Ali (radiyallahu anh)'dan: Allah Rasulu (sallallahu aleyhi ve sellem) buyurdu:
"Kim farz namazdan sonra Ayete'l- Kursî'yi okursa öbür namaza kadar o, Allah'ın zimmeti ve himayesinde olur."
(Cem'ul Fevaid er Rudani, Zikr ve Dualar, 9327 ; Taberânî, Mu'cemu'l-Kebîr; Beyhaki , Heysemi)
Taberani, bu anlama gelecek bir hadis rivayet etmiştir. Hafız Heysemî rivayetlerden birinin senedinin sağlam olduğunu belirtmiştir. (Mecmauz-Zevaid, h. no: 16922)
Sabah ve akşam namazlarından sonra Haşr suresinin son üç ayetinin okunması
Ma’kıl b. Yesâr (r.anh)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurdu:
“Kim ki sabahleyin üç kere eûzu billahi’s-semîi’l-alîmi mine’ş-şeytani’r-racîm (Allah’ın rahmetinden kovulan taşlanmış şeytanın şerrinden her şeyi bilen Allah’a sığınırım) der ve Haşr Sûresinin sonundaki üç âyeti okursa, Allah o kimseye akşama kadar duâ ve istiğfar etmek üzere yetmiş bin melek vazifelendirir. O gün vâdesi yetib ölürse şehid olarak vefat eder. Kim bu ayetleri akşamleyin okursa aynı mukâfat ve dereceye ulaşır.”
(Tirmizî, Fedâilu’l-Kur’ân, Bab 22, Hadis no: 2922; Kutub-i Sitte, c.4, s. 306; Musned, V/26; Darimî; Beyhakî; Taberani'de rivayet etmişlerdir. Ibn Kesîr, IV/537; Tuhfetu'l-Ahvezi, VNI/240; Fethu'l-Beyân, IX/363)
Bu hadis gârib olub, sadece bu şekliyle bilmekteyiz.
Rivayetlerin çoğunda son üç ayetten bahsedilmekle beraber, "Levenzelnâ'dan aşağısı" diyen rivayetler de vardır (Kurtubî, XVIII/1)
Bazı rivayetlerde de sadece "Haşr sûresinin sonu" denir ve ayet sayısı bildirilmez (Kurtubî, XVIII/1)
"İsm-i A'zam" Haşr Sûresinin son altı ayetindedir," rivayeti de vardır (Kurtubî, XVIII/49; Fethu'l-Beyân, IX/368 (İbn Adıy, İbn Merduye, Hatib Bagdâdî, , Beyhakî, Su'abu'l-İman, ed-Durru'l-Mensûr, 8/121; Alûsî, ilgili ayetlerin tefsiri)
Ama bu, sabah-akşam okunmasıyla alâkalı değildir. Yine "on defa e'uzü çekerek." diyen rivayet de vardır (Suyûti, Ed-Durru l-Mensûr, VIII/123; Alûsî, XXVIII/64)