Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü İtikad İmandan mıdır?

ي Çevrimdışı

يَعْقِلُونَ

Üye
İslam-TR Üyesi
İmanın şartlarından birinin eksikliği imanı giderir diye biliyorum fakat iman şekli (itikad/anlayış) farklılığı imanı giderir mi? Mesela, Allah'ın varlığını, Muhammed'in elçiliğini, Kur'an'ın ilahi oluşunu kabul eden kişi, sadece bazı şeyleri farklı yorumlayıp farklı anladığı için kafir olur mu? İman yeterli değil midir? İtikad da gerekli midir?

x: "oku da adam ol baban gibi eşek olma"

Yukarıdaki cümlenin x şahıs tarafından söylendiğini tasdik eden;

y kişi: "x şahıs o cümle ile babanın örnek alınması gerektiğini anlatmak istemiştir." diyor.

z kişi: "x şahıs o cümle ile babanın örnek alınmaması gerektiğini anlatmak istemiştir" diyor.

x kişinin yukarıdaki cümleyi söylediğini tasdik eden ancak sözü farklı yorumlayıp farklı anlayan y ve z kişilerinden birisinin ya da ikisinin de x şahısın sözünü inkar ettikleri söylenebilir mi?
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
İtikad; İman sahibi olub, fakat menhecine göre itikadında / akidesinde / inancında diğer iman sahiblerine göre farklılık arzedebilen inanca ait çeşitli ilmi kurallardır.

İtikad :
Dini hükümler iki kısına ayrılır; fer'î amelî olanlar ve aslı; itikadi olanlar. İkinci kısım dini hükümler inanç esasları ile ilgilidir. Bu grup dinî inanışları isimleri anlatan itikat sonraları bu inançların bütününe ad olan akâid ile eş anlamlı kullanır olmuştur. Kelimenin manası üzerine kelâm ve mantık ilmi çerçevesinde çeşitli ihtilaflar mevcuttur. Ancak bu ihtilaflar aslı ilgilendiren meseleler değildir. Şu kadarının bilinmesi yeterlidir: itikat; meşhur olan manası ile aklî kesin hükümdür. Bu hüküm aklî olması dolayısı ile şüphe mahalli olabilir. Meşhur olmayan ikinci tarife göre; kesin veya tercih edilen aklî bir hükümdür. ilme istinat eder, şubhe götürmez. Bu mana bazen yakını bilgi ile de açıklanır (Tehânevî, Keşşâf, II, 952)

İtikat terimi sonraki dönemlerde akâid ile eşanlamlı kullanıldığı için bütün inanç sistemlerini ifade eder.

İman ; İtikadın bozuk olub olmamasına bakmaksızın, kabul ettiği İslam'ın olmazsa olmazları olan inanılması mecburi olan şartların benimsenmesidir.

İman :

Güvenme, verilen bir habere kalbten inanma, haberi getireni tasdik etme; bir şeye tereddüde düşmeksizin inanma; Allah'a, ondan başka îlâh olmadığına, Muhammed (s.a.v)'ın Allah'ın kulu ve Rasulu olduğuna, Allah'ın meleklerine, kitablarına, ahiret gününe, kadere, hayır ve şerrin Allah tarafından yaratıldığına inanma (Buhârî, iman, 37; Muslim, iman, 1, 5, 7; Ebû Dâvud, sünne, 15).
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
İtikat, kendisine tek tek iman edilmesi istenen imani konulardan değil, aksine kişinin sahib olduğu dine ait akaid ile ilgili tüm İslami inanç - itikad konularının tam halidir.
 
ي Çevrimdışı

يَعْقِلُونَ

Üye
İslam-TR Üyesi
erennn 3 Saat önce #182
adam diyelim gavsdan yardım istemadi ameli şirke düşmez ama istenebileceğini inanıyorsa bu adam itikati küfre düşer

erennn 3 Saat önce #181
ben bütün imanın şartlarına inadığımı söylesem ama tasavvurları yani itikatımı kuran sünnet dışı oluştursan bu küfür olmaz mı adam Allah cc iman ediyor ama ona itikatında gavsla şirk koşuyor bu tarzda yani

Gavsa ibadetin akıbetinden bahseden ayetler var. Bu yüzden bu konuda gavsa ibadetin meşru bir itikad olarak savunulabileceğini düşünmüyorum ancak Kur'an'a dayanarak insanın insana secde edebileceğini savunan birisi tekfir edilebilir mi?

erennn 3 Saat önce #179
yokmu ahi imanın şartları dediğimiz şeylerin toplamı itikat esalarını oluşturuyor aslında içeriğide denilebilir bizim dinimiz Allah cc iman etmek demiş nasıl iman edileceğinide açmış

Ehl-i sünnet itikadde eşari ve maturidi olarak ikiye ayrılır. Peki bunlardan hangisi doğrudur? Biri doğru ise diğeri kafir midir? Eşari doğru itikadde ise maturidi kafir midir mesela ya da tam tersi maturidi doğru itikadde ise eşari kafir midir?

demiran 17 Saat önce #185
bende merak ettim maturidilik ve aşralikde neymiş öyle birşey yok ne alaka maturid iile eşranin itikatla ne alakası var resulllah s.a.v in itikatıdır önemli olan matuıriden bana ne

Eşari ve Maturidi de aynı senin gibi peygamberin itikadını önemsiyorlardı ama aynı peygamberi farklı şekilde anlıyorlardı. Hangisi doğru anlıyor? Doğru anlamayan kafir mi oluyor? Hangisi mümin, hangisi kafir?

demiran 17 Saat önce #183
Kula secde eden bu kul velidir bizi Allaha yakklaştırır adı da gavsdır Allah ın sıfatları bunda tecelli etti diyenler kafirdir çünki hepsi hatme ye yapar yada amin der hatmede gvsların beşerperdesidnen sıyrılmış Allah ın sıfatlarına sahip olmalarıı

demiran 17 Saat önce #184
gibibir çok küfür Allaha isim sıfatında ortak koşma vardır ki kuranda gavs ismini bulamıyacağımıza göre bunalrda açıkca küfürse kafirdirler tasvvufun şirk olduğuna ve ehlinin kafir olduğuna kesin söz söylemiş alimler çoktur

Kulun kula selam secdesi yapabileceğinin söylenmesinden bahsediyorum. Böyle birisi kafir midir?

erennn 5 Saat önce #187
benim kanaatim eşaride maturidide ehlisünnetin özünü oluşturmuyor ehlisünnet akidesi onlardan ayrı olduğu ve birleştiği noktalar mevcuttur

Ebu Hanife maturidir, İbni Hanbel ise eşaridir. Bu ikisi de ehl-i sünnet imamı olarak bilinir. Birisi ameli imandan saymaz. Diğeri ise amelsiz iman kabul etmez, amelsizi tekfir edip imansız sayar. İkisi de aynı Allah'ın kulu, aynı peygamberin ümmeti, aynı kitabın inanırıdır ve içtihadları da aynı kaynağa (Kur'an ve sünnete) dayanır. Peki ama hangisi doğru? Doğru (itikadda) olan mümin, yanlış (itikadda) olan kafir midir? Hangisi mümin, hangisi kafirdir?

erennn 5 Saat önce #186
kulun kula secdesi namazdaki gibi ise şirktir kardeş

İşte bu senin itikadındır ancak bir başkası Kur'an'a dayanarak kulun kula secdesinin caiz olduğunu söyleyebilir. Şimdi böyle diyen bir adamı nasıl tekfir edebilirsin?
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Ehli sunnetin itikad anlayışı, Mezhebler imam Maturidi ve İmam Eşari üzerinedir. Ayrıca Selef'in anlayışı da bulunmaktadır.
Selef alimleri hem Maturudi itikad anlayışını hem Eşari anlayışını tenkid etmekte, ayrıca Maturidi ve Eşari arasında da bazı farklılıklar olmakla beraber, Küfre götürecek fark yoktur ve hiç biri kafir sayılmamıştır.


Ebu Nasr Tâceddin Abdulvehhâb b.Ali b. Abdi’l-Kâfî b. Ali b. Temam es-Subkî (ö. 771/1370) 15 Tabakâtu’ş-Şâfi’iyyeti’l-Kubrâ, (Kahire 1965), III/377-389. sahifelerinde Mâturîdî’ler ile Eş’arîler arasındaki ihtilaflardan şöyle bahseder:

Tahavî ile Eş’arî arasında sadece on üç konuda ihtilaf vardır. Eş’arîlerle Mâturîdîler arasındaki ihtilaf on üçten ibarettir. Bu on üç meselenin yedisi lafzî ihtilaftır. Sadece altı tanesi mana ile ilgilidir. Bu on üç meselede bir kimsenin başka bir kimseye muhalefet etmesine, haddi zatında muhalefet bile denmez.
(es-Subkî, Tâceddin Abdulvehhâb b. Ali, Tabakâtu’ş-Şâfi’iyyeti’l-Kubrâ, Kahire 1965, III/378.)


İnsanın , kendisi gibi insan olan birine secdesi (saygı) İslam şeriatiyle nesh olunmuştur.


Saygı Secdesi , Büyük ve Küçük Şirk Hakkında Soruların cevabı ?

Çözüldü - Saygı Secdesi , Büyük Ve Küçük Şirk Hakkında Soruların Cevabı ?
 
ي Çevrimdışı

يَعْقِلُونَ

Üye
İslam-TR Üyesi
Ibnu Abdillaah 1 gün önce #191
Imam Safii: Benim kelam ehli hakkındaki hükmüm şudur: Bunlar kuru hurma dallarıyla ve ayakkabılarla dövülür. Aşiretler ve kabileler arasında dolaştırılarak teşhir edilir ve: Kitabı ve Sünneti terk edip Kelama yönelenlerin cezası budur, denilir.(el-Beyhaki

Ibnu Abdillaah 1 gün önce #190
Bişr el-Merisi’ye şöyle demiştir: Kelamı bilmek cahilliğin kendisidir. Kelam’ın cahilliği ise ilmin kendisidir. Kişi Kelam’da ileri dereceye varacak olursa, ona zındık denilir yahut zındıklıkla itham edilir. (Ebu Yusuf)

Ibnu Abdillaah 1 gün önce #189
"la ilahe illallah" Kelamla ugrasma pisman olursun. Süphe ve sek'ten baska birsey elde etmezsin...

Anlamak için düşünmek kelam mı oluyor? Kur'an, okunup "akıl erdirilsin" diye inmemiş mi? Kur'an üzerinde "düşünmek" gerekmez mi? Allah, aklını kullanmayanların üzerine pislik yağdırmaz mı?

erennn 23 Saat önce #194
amel imandandır artar ve eksilir ahi bu benim itikatım diğer düşüncelerde olanlarında delilleri vardır ama delillerin çoğu amelin imandan olduğu yönündedir benim nacizane görüşüm ebuhanife 1 sevap almıştır

Ebu Hanife yanlış içtihad edip ameli imandan saymamakla yanlış bir itikad mı benimsemiştir? Cevap evet ise; Yanlış bir itikad benimsediği halde tekfir edilmediğine göre, bir kişi itikadı yüzünden tekfir edilmez, değil mi?

Ehli sunnetin itikad anlayışı, Mezhebler imam Maturidi ve İmam Eşari üzerinedir. Ayrıca Selef'in anlayışı da bulunmaktadır.
Selef alimleri hem Maturudi itikad anlayışını hem Eşari anlayışını tenkid etmekte, ayrıca Maturidi ve Eşari arasında da bazı farklılıklar olmakla beraber, Küfre götürecek fark yoktur ve hiç biri kafir sayılmamıştır.

Bir kişinin mumin/muslim kabul edilmesi için Kur'an'ı lafzen kabul etmesi yeterli değil midir?
"Allah arşa istiva etmiştir" ayetini kabul edip Arş'ın bir mekan olduğunu kabul etmeyen kişi, bu itikadından dolayı kafir olur mu mesela?
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Üst Ana Sayfa Alt