Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü "Alimlerin Mürekkebi Şehidlerin Kanından Daha Faziletlidir" Rivayetinin Sıhhati Nedir?

H Çevrimdışı

hamdi

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
"Alimlerin mürekkebi şehidlerin kanından daha faziletlidir"
(Suyuti, Keşfu'l Hâfa, 2/400)
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
"Alimlerin mürekkebi şehidlerin kanından daha faziletlidir"
(Suyuti, Keşfu'l Hâfa, 2/400)

يوزن يوم القيامة مداد العلماء ودم الشهداء؛ فيرجح مداد العلماء على دم الشهداء
رواه الشيرازي عن أنس، ورواه الموهبي عن عمران بن الحصين، وأخرجه ابن عبد البر عن أبي الدرداء، وابن الجوزي في "العلل" عن النعمان بن بشير، قال المناوي: وأسانيده ضعيفة؛ لكن يقوي بعضها بعضًا؛ قاله في التمييز، وسكت عليه، لكن قال ابن الغرس. هو ضعيف

"Alimlerin mürekkebi şehidlerin kanından daha faziletlidir" sözü
(Suyûti, el Câmiu’s Sağir, Hadis no: 10026; İbn Abdilberr, Câmiu Beyâni’l- İlm, Hadis no: 139; Keşfu’l-Hafa, 2/400)

Bu rivâyete sahih diyen yoktur!

Sehavi el-Mekasıd'da ve Zerkeşi bunun el-Hasan el-Basri'nin sözü olduğu söylenir.(et-Tezkira, 168)
İbn Abdilberr bunu , Ebu'd-Derda'dan merfu olarak şu lafızıla rivayet eder :
"Kıyamet günü âlimlerin mürekkebi , şehidlerin kanıyla tartılır."
el-Hatib (el-Bağdadî) bunu , İbn Ömer'den şöyle rivayet eder: "Alimlerin mürekkebi , şehidlerin kanıyla tartılır ve âlimlerin kanı ondan ağır gelir." İsnadında hadis uydurmakla suçlanan biri vardır. Senedinde Muhammed b. Câfer vardır ki, hadis uydurmakla itham edilmiştir.
ez-Zeyl'de "bu hadis uydurmadır" denilmiştir.
Senedinde İsmail İbn Muhammed İbn Ziyad vardır. O, İsmail İbn Muslim'dir. Musul Kâdı'sı'dır, yalancıdır.
(İmam Şevkani ; El-Fevaid El-Mecmua Fi'l-Ehadis El-Mevdua -MEVZU HADİSLER, sayfa 405, Medarik yayınları)

Gazalî de İhya’da, bunu Hasenu’l-Basrî’nin sözü olarak zikretmiştir.
Bunu İbn Abdulberr ve Tarih’te Hatib rivayet etmişlerdir. Ancak, senedinde İsmail b. Muhammed b. Ziyad vardır. Bu, İsmail b. Muslim’dir. (Senedin) dönüp dolaştığı kişi de bu adamdır ki, kezzabtır.



İbn Cevzi (rahimehullah), mevdu hadisleri topladığı eserinde “Âlimlerin mürekkebinin şehidlerin kanıyla tartıldığı” başlıklı bir konuya yer vermiş ve bu sözü naklettikten sonra hadis üzerine tân-u tenkidlerini yapmış, seneddeki râvilerden bazısının zâfiyetlerini belirtmiştir. Sonuç olarak muhaddis olan İbn Cevzi , rivâyeti sahihlememiştir. (Ebû’l-Ferec Abdurrahmam İbn Ali el-Cevzî (ö.597/1201), el-İlelu’l-Mutenâhiye fi’l-Ehâdisi’l-Vâhiye)
 
Benzer konular Forum Tarih
rucane Dünya Tarihi 0 2K

Benzer konular

Üst Ana Sayfa Alt