Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Sahura Kalkıp Kalkmadığını Hatırlayamadığından İmsaktan Sonra Yiyene Kefaret Gerekir mi?

Çay-Şakird Çevrimdışı

Çay-Şakird

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
esselamu aleykum,
bir kardeşi annesi ve babası sahura kaldırdığını söylüyor,fakat kardeşimiz ne kalktığını ne de yiyip içtiğini hatırlıyor durumda.sabah 5 te kalktığında ise ağzı kupkuru,daha fazla dayanamayıp su içmiş.bu durumda ona kefaret gerekir mi?
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
esselamu aleykum,
bir kardeşi annesi ve babası sahura kaldırdığını söylüyor,fakat kardeşimiz ne kalktığını ne de yiyip içtiğini hatırlıyor durumda.sabah 5 te kalktığında ise ağzı kupkuru,daha fazla dayanamayıp su içmiş.bu durumda ona kefaret gerekir mi?

Âleykum selam we rahmetullah;

Öncelikle Ramadan orucuna niyet nasıl ve ne zaman yapılır, kısaca değinmek gerekir:

أنبأ القاسم بن زكريا بن دينار قال حدثنا سعيد بن شرحبيل قال أنبأ الليث عن يحيى بن أيوب عن عبد الله بن أبي بكر عن سالم بن عبد الله عن عبد الله بن عمر عن حفصة عن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال من لم يبيت الصيام قبل الفجر فلا صيام له
Hafsa'nın bildirdiğine göre;
Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem):
"Fecirden (imsaktan) önce oruca niyet etmeyenin orucu da olmaz" buyurdu.
(Nesaî, Sıyâm, Bab, 976, 68, Hadis no: 2652; et-Tirmizî, Savm, 33; Muvatta, Sıyâm, 5; Darimî, Savm, 10) buyurduğu için bilginler, oruca imsaktan önce niyet etmek ("tebyit") gerektiği hususunda fikir birliği içindedirler.

Niyet, kalbin oruç fiiline karar vermesidir. Bu, Allah'ın Ramadan orucunu farz kıldığını bilen her müslüman için gereklidir. Bu farziyeti bilmesi ve kendisini bununla yükümlü görmesi geceden niyet için yeterlidir.

Ve yine içinden yarın herhangi bir mazereti olmadığı zaman oruç tutacağını geçirmesi yeterlidir.

Ve yine bu niyetle sahura kalkıp yemek yemesi yeterlidir. (oruç tutmama niyeti taşımakla beraber sahura kalkma hali müstesnadır. Şafiiler'e göre, sadece sahura kalkmış olmak niyet yerine geçmez)
Oruca veya başka bir ibadete niyet ettiğini kelimelerle telaffuz etmesine ihtiyaç yoktur.

Niyetin yeri kalptir. Orucu açmaya ve iptal etmeye niyet etmeyerek orucun hükmünün bütün gün varlığının devam etmesi vaciptir.

[Geceden niyet eden kişinin bu niyetten sonra imsak vaktine kadar oruç yasaklarına uymaması niyete zarar vermez. (Çünkü orucun başlangıç vakti henüz girmemiştir.) Geceden oruca niyet edip, imsak vaktinden önce niyetten dönülmesi bütün oruç çeşitleri bakımından geçerlidir. Bu hususlarda yolcu ile mukim ve hasta ile sağlıklı kişi arasında fark yoktur.]

Şimdi eğer kişinin, burada geçen niyetlerden herhangi birine uyan bir niyeti yoksa, yukarıdaki hadis gereği zaten orucu geçersizdir. Ramadan orucu niyetle başlar ve imsak -iftar arasındaki zamanda belli kurallara uymakla gerçekleşir. Böyle bir durumdaki kişinin Ramadan ayına hürmeten günün kalanında yiyip içmemesi ve sonraki günlerde kaza etmesi gerekir.

Ancak kişinin imsaktan önce yapılmış geçerli bir niyeti varsa, imsak vaktiyle beraber -sahura kalkmamış veya sahura kalktığını hatırlamıyor da olsa- orucu başlamıştır.

Bilindiği üzere Ramadan orucu tutarken cima etmek kefâreti gerektirir. Ancak ciddi sağlık sorunları veya mazeret sayılan herhangi bir durum olmadığı takdirde başlamış olan orucunu bozan kişiye de kefâret gerekir mi gerekmez mi bu konuda fıkıhçılar ikiye ayrılmıştır:

Şafii ve Ahmed'e göre sadece cima etmek kefâreti gerektirir. Ebu Hanife ve Malik'e göre ise kefâreti gerektiren şey Ramadana gösterilen saygısızlıktır, dolayısıyla cima gibi kasten yemek ve içmek de kefâreti gerektirir. Nasların zahirine göre doğru olan birincisidir (yani kefâretin sadece cimadan dolayı olması). Çünkü açık bir delil ile ispat edilinceye kadar kefâretin bu durumda vâcib olmaması esastır.

O arkadaşın anne ve babasının, sahura kaldırmadığı halde yalan söyleme veya ikisinin de yanlış hatırlayabilme gibi hataları söz konusu değil ise, arkadaşınızın anne ve babasının sözlerine güvenmesi gerekirdi. Arkadaşınızın ağzının kuruluğu çeşitli sebeblerden de olabilir. Bu illa sahura kalkmadığını göstermez. Kişi sahura gerçekten kalkmamış olsa da ağzı kupkuru olmayabilir ve kalktığı gibi su içmek istemeyebilir. Biraz da kendisi bahane arıyormuş gibi bir durum söz konusu olabilir.

Bu durumda arkadaşınızın fıkhi durumu, kendi kalbinin vereceği cevaba göre bir netice alır.
Eğer yarın ki oruca niyet ederek yatmış , fakat sahura kalkamadım diyerek yemiş ise mazereti geçersizdir. Bu durumda kefâreti cima ile sınırlamayan alimlere göre kefâret gerekir. Kefâreti hadisin bahsettiği gibi cima ile kayıtlayan alimlere göre ise gününe gün kaza gerekir.

Ayrıca kefâreti cima ile sınırlamayan anlayış sahiblerine göre, kişi oruca niyet etmiş olsa bile, sonradan rahatsızlanarak, zaruretten dolayı orucunu bozmasında kefâret gerekmez. Bu durum arkadaşınızın kendisinin kalbinin vereceği cevaba göre hüküm alır.


 

Benzer konular

Üst Ana Sayfa Alt