Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Tasavvuf a nasıl müslümanca bir bakışla bakmalıyız

A Çevrimdışı

Antiehlirey

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
Selamın aleyküm şuan ki birçok heppinizinde bildiği gibi bir çok tasavvuf ehlinde bidatlar var ve mevcut sağ görüşlü demokrat partileri destekliyor.Ama geçmişte şeyh şamil gibi ve şeyh said ,ömer muhtar ,hasan el benna gibi zülme karşı direnen müvvahidler çıkmıştır.Gerek imam alusi ve İmam birgivi dönemlerinde bir çok bidat a karşı çıkmışlardir.Veya her ne kadar bir takım yanlışları olsada Osmanlı imparatorluğunda bütün hepsi tasavvuf ehlidir ve bunlarda bir çoğu islam için savaşmıştır fethettiği yerlerle İslam'ın şeri hukukunu götürmüşlerdir.Yani tasavvuf da oluşan bidatlar ve demokrasi yi müdafa etmelerine nasıl bir tepki göstermeliyiz beni aydınlatırsanız sevinirim Allah razı olsun şimdiden.
 
İmam Malik Çevrimdışı

İmam Malik

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Esselamu Aleykum.

Kişinin kendisine Sufi demesi o kişiyi Sufi yapmaz. Tıpkı Selefi demesinin o kişiyi Selefi yapmadığı gibi.
Mesela anti ehli rey olan sana göre muhtemelen çoğu görüşte hanefi mezhebine intisab eden ben ne kadar Selefi olabilirim?
Kişi ameli ile isimlendirilir. Bir kişi sufi diye mubtedi olmaz ama tepinerek zikir çekerse bu bidattır.
Demokrasiyi savunan Sofiler olduğu gibi kendine Selefi diyenlerde vardır. Bu ihtilafın temeli Sofi Selefi ayrımı değildir zira
 
A Çevrimdışı

Antiehlirey

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
Evet döneminin ünlü mutasavvıflarindan olan imam rabbani Vahdet i vücud (sufi metafiziği) o dönemde en büyük eleştirileri yazmıştır
 
عبد الرحمن Çevrimdışı

عبد الرحمن

قُل آمَنتُ بِاللهِ ثُمَّ استَقِم
İslam-TR Üyesi
Yani tasavvuf da oluşan bidatlar ve demokrasi yi müdafa etmelerine nasıl bir tepki göstermeliyiz beni aydınlatırsanız sevinirim Allah razı olsun şimdiden.

Aleykum selam ve rahmetullah,

sorunuz tasavvuftan çok 'tasavvuf ehli'ne nasıl bakılmalı olmuş. Külli yargılardan kaçınmak lazım. Tasavvuf ehlinin de başka her grup gibi doğruları ve yanlışları vardır. Allah fırkalara ayrılmayı yasaklamıştır. Eğer bir yanlışlarını görürseniz tenkit eder, konuşursunuz. Bu Müslümanlar arasındaki genel tavırdır. Kardeşlik hukuku her zaman devam eder, hatalarda yanlışarda yalnız nasihat devreye girer.

Ancak her hata mutlak olarak kınanmayı gerektiren bir suç değildir, içtihada konu da olabilir: bir müçtehidin hata dediğine başkası doğru der. Böyle bir ayrım da yapmak lazım, çünkü bazı meseleler ihtilaf konusu olabilir Müslümanlar arasında. Bu durumda meşru görüşlere nezaketle yaklaşmak gerekir.

Aşağıda İbn Temiyye'den bu konuda Sufiler özelinde bazı alıntılar. Bu bağlamda kısa bir not: İbn Teymiyye 'selefî' kavramını bir fırka/mezhep değil bir sıfat olarak kullanırdı farklı görüşler, tutumlar için. Bu sebeple onun eserlerinde 'selefiyye' isim kipinde geçmez hiç, başkaları o dönemde "İbn Teymiyye'nin cemaati" diye bir halkadan bahsetse de. O kendini müçtehit bir fert olarak görüyordu, fıkıh hariç Hanbeli mezhebine bile aidiyet iddia etmiyordu bir çok konuda Hanbelilerle aynı görüşte olmasına rağmen. Bu konuda kendisi "ben itikatta ne Hanbeli mezhebine ne de başka bir mezhebe çağırdım" ( : « مع أني في عمري إلى ساعتي هذه لم أدع أحدا قط في أصول الدين إلى مذهب حنبلي وغير حنبلي، ولا انتصرت لذلك، ولا أذكره في كلامي » .مجموع ٣ / ٢٢٩) der.

28533
 
Son düzenleme:
kalemşur Çevrimdışı

kalemşur

berhedan jiyane
İslam-TR Üyesi
tasavvufun kuran ve sünnete uyan yönlerini alarak onu aslına sokmak gerek oda şehid Hasan el bennanın dediği gibi tasavuuf aslıyla nefis teskiyesi ve islam ahlakını içra amacıyla cıkmış ama bidaatlerle tahrif edilmiştir onu aslına geri döndürerek bidaatlerden arındırarak yapıla bilir...
 
Alketa Çevrimdışı

Alketa

2024 Resmi Kitap Sponsoru
İslam-TR Üyesi
Selamın aleyküm şuan ki birçok heppinizinde bildiği gibi bir çok tasavvuf ehlinde bidatlar var ve mevcut sağ görüşlü demokrat partileri destekliyor.Ama geçmişte şeyh şamil gibi ve şeyh said ,ömer muhtar ,hasan el benna gibi zülme karşı direnen müvvahidler çıkmıştır.Gerek imam alusi ve İmam birgivi dönemlerinde bir çok bidat a karşı çıkmışlardir.Veya her ne kadar bir takım yanlışları olsada Osmanlı imparatorluğunda bütün hepsi tasavvuf ehlidir ve bunlarda bir çoğu islam için savaşmıştır fethettiği yerlerle İslam'ın şeri hukukunu götürmüşlerdir.Yani tasavvuf da oluşan bidatlar ve demokrasi yi müdafa etmelerine nasıl bir tepki göstermeliyiz beni aydınlatırsanız sevinirim Allah razı olsun şimdiden.

17.yy da bile zamanin seyhleri, hocalari diyor ki tasavvuf cok bozdu gercek tasavvuf bu değil diye. Çığrından çıkmış yani iyice.
Bu zamanin tasavvufu tarikat dönemi. Cemaatler ve tarikatlarin pek çoğu özden koptuğu için daha çok masalsı ve bidatsal icerikle dolmuş taşmış ayni zamanda da çıkarsal bir hal almis.

Guney yemen ve kuzey afrika tarikatlari bir nebze de olsa öze bağlı kalmaya çalışmış.
Osmanli'da her ne kadar tasavvuf olsa da donemin önemli alimleri de var haliyle, pek cok kisinin de kellesi gitmiş cunku o kadar cok farkli saptirici tarikat cikmis ki kiyam bile olmuş cunku ardi arkasi kesilmemiş.

Hatta bazi osmali padisahlari tek yere değil farkli kollara bağlı. Kanuni oyle mesela 3 yere bağlı biri. Oglu 'Mustafa'nin katlinden sonra tarikatlarla bağı kesiliyor men ediliyor. Zigetvara kadar. O sira ölüyor zaten.
Cumhuriyet döneminde meclis açıldığında Hakkari'den mi tam hatirlayamadim bir seyh var. Ismail Kara'nin Seyh efendinin ruyasindaki turkiye diye bir kitapta geçiyor.
O donemde ısrar ediyorlar, sen de gel gir vs diye sartlara gore giriyor o da milletvekili oluyor ama buyuk de bi azap duyuyor. Millet vekilligi doneminde bir kez bile meclise gitmiyor ama.
Ve yine dönem icinde ozellikle doğuda bir suru ayaklanmalar oluyor ataturke karsi
Sayisini unuttum bunlarin hemen hemen hepsi kürt sufiler mesela.

Fransiz somurgesine karsi cezair topraklarini korumaya calisan da bir sufi misal. Ki boyle cihad eden bir suru var.

Bu donem icin de suleymancinlar menzilciler gibi ya da sosyeteye hitap eden mevlevilik gibi bambaska sekillere burundugu icin demokrasi su bu vs onlar icin cok bir sey ifade eden bir sey degil.
Sistem icinde kendilerine bir yer edinme cabasindalar. Artik içi tamamen boşaltilmiş, cay koy sofi moduna evrilmiş.
Ama her tarikata bagli kisi boyle değil.
Misal bu 50 li 60 yillarda ya da sonraki sağ sol kavgalarinda siyasete asla bulasmayan tarikatlar var. Millet birbirini öldürürken bunlar sadece ders yapmişlar.

Gecenler de beyaz tv de ibni arabnin kehanetlerini anlatiyor adam ataturk hayrani yapmia nerdeyse hicbir kitapta boyle bir durum soz konusu bile değilken bu şekilde lanse ediliyor. Donemin sufileri bizzat ataturkçülüğe ayaklanirken nasil ibni arabi kurtariciyi ataturk olarak gormuş bilmem kac yuzyil once şaka gibi..

Bir ara buraya dadanan veysel karane ciler tayfasi vardi mesela tehlikeli onlar istismara acik bir alan.

Sözün ozu tarikatlarin isimlerinden ziyade icindeki insanlara odaklanmak lazim
Tarikat demokrasici gibi gozukse de bagli olanlarin cok umru olan bir sey değil bilmiyorlar bile. Sakat bir durum varsa izah etmek gerek silip atmamak lazim insanlari. Cunku bir gelenekten geliyor çoğu.
 
Üst Ana Sayfa Alt