Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Soner Yalçin’in Melâmîlerden Bahsettiği Yazisina Itirazim Var.

N Çevrimdışı

Niyazi_

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
Ben kırk sekiz yıllık Melâmîyim basılan kitaplarım var; demem o ki Melâmîliğin ne olup ne olmadığı hakkında yeterli bilgiye sahibim. Hiç kimse, ama hiç kimse Melâmîlerin herhangi bir siyasi oluşumla birlikte anılabildiklerini iddia edemez; ister sosyalist, ister komünist, ister sağcı, ister solcu olsun. Eğer bir Melâmî sağ, sol, sosyalist, masonik faaliyetler içinde bulunuyor ve aynı zamanda kendisini Melâmî zannediyorsa, o Melâmî değildir.

Melâmî kendi varlığında Allah a varmaktan başka bir amaç taşımayan kişidir. Müslümanlığın sosyalizmle paralel değerlere sahip olup olmadığı tartışmalarına Melâmî karışmaz. Bu mesele onun meselesi olamaz, çünkü Melâmî Şeriata uysa da Hakikate göre yaşamak zorundadır.

Hakikat, Tasavvuf demektir. Bütün evliya Hakikat İlmini yaşayarak bu mertebeye ulaşmıştır. Hakikatten haberi olmayanlar yalnızca Şeriatı yaşayanlardır, yardım severlik, infak, fakirleri doyurmak, zekât gibi kuralların sosyal adalet, sosyalizmle paralel olduğunu düşünebilirler.

Hiçbir Melâmî büyüğü, kimseye savaş açmaz; ancak Hakikat ilminden habersiz olanlar Melâmîlerin taassup kurallarına (onlara göre Şeriat kurallarına) ters düştükleri iddiası ile ortaya çıkıp Melâmîlerle uğraşırlar, onlara zındık, sapık gibi iftiralar atarlar. Hallac-ı Mansur, Nesîmî hakikatleri anlattıkları ve Şeriat mensuplarından gizleyemediklerinden asılmış, derileri yüzülerek öldürülmüşlerdir.

Gelelim Üçüncü Devre Melâmîliği kurup Hz.Muhammed tarafından kendisine mana âleminde Gavslık mertebesi verilmiş olan Muhammed Nur ül Arabî yi lekeleyen İslamî sosyalist Melâmî federasyonunun temsilcisi Üsküp te yerleşmiş olan Muhammed Nur ül Arabî idi cümlesine (Soner Yalçın: Hangi Tarikat Sosyalizmden Yanaydı , Hürriyet Gazetesi, 23 Ocak 2011, s.24)…

Bu cümle Abidin Nesimi nin Yılların İçinden adlı kitabından alınmış. Kitabı ben de okudum ve hayretle şu cümleyi de gördüm Gördüğü bir rüya üzerine Manastır a yerleşen Muhammed Nur ül Arabî adlı büyük bir din adamı da vardı (Abidin Nesimi: Yılların içinden , İstanbul, Haziran 2008, s.31)

Bu iki tespit de yanlıştır: Muhammed Nur ül Arabî ne Üsküp te, ne de Manastır da yerleşiktir. Yerleşik olduğu şehir Koçana dır; hayatının son zamanlarında ise Ustrumça ya yerleşmiştir. Koçana da otururken üç ay Manastır da bazı subay ve memurlara müderris olarak ders vermiş, ona mürit olmuş olan Hıfzı Paşa nın ısrarlı daveti üzerine dört yıl boyunca senenin altı ayını Üsküp te geçirmiştir.

Hz.Pîr İslamî sosyalist Melâmî federasyonu diye bir oluşuma dahil olamaz, çünkü Hac dönüşünde Arnavutluk isyanıyla karşılaştığında bütün talebelerine hiçbir işe karışmama talimatı vermiştir.

Abdülbaki Gölpınarlı nın Melâmîler ve Melâmîlik adlı kitabında bu bilgileri bulabilirsiniz.

Hz.Pîr in talebesinin oğlu (Melâmî değil) Miralay Salih Bey in Manastır da faaliyette bulunması Melâmîlere mal edilemez.

Hz.Pîr in bütün amacı Melâmîliğin kurallarını, öğretim şeklini yenileyerek yaymak, devre uygun hale getirmekti. Melâmîliği tarikat olarak değil, meslek olarak nitelemiş, tarikatlarda uygulanan hiçbir kuralı uygulamamıştır.

- Tevhit - Hakikat ilmi aşamalarını makamlar halinde müritlerine öğretmiş,
- Sayılı zikirleri kaldırmış,
- Namazların kazalarını kaldırmış. Gün içinde kazası kılınamayan namazların sonradan kaza edilmesini istememiş,
- Keramete olan düşkünlüğü kaldırmak için Keramet-i kevniye devri geçmiş, keramet-i ilmiye devri başlamıştır söylemini yaymıştır.


Şimdi size çeşitli yazarlardan alıntılar sunuyorum:

1.Hasan Fehmi Kumanlıoğlu : Hz.Pîr Seyyit Muhammed Nûr ül Arabî . (Tasavvuf Tarihi Yüksek Lisans çalışması), İzmir,1995.

Muhammed Nur ül Arabî, Kosova da meydana gelen isyana ihvanını (müritlerini) karıştırmaz ve böylece kurduğu mesleğe herhangi bir suretle olursa olsun şaibe altında kalmaktan korumuş ve kurtarmıştır (s.31)
1852 yılında kendisine biat eden Müşir Çerkez İsmail Paşanın davetiyle Manastır da ikameti esnasında çoğunluğu memur ve subaylardan oluşan bir zümreye Şeyh Bedrettin in Varidat adlı eserini okutmuştur (s.20)

2.Yusuf Ziya İnan: Seyyid ül Melâmî Muhammed Nur ül Arabî

Hac dönüşünde ülkede kargaşalıklar çıkmış ve Arnavutluk ta ihtilal patlak vermişti. Seyyid Muhammed Nur Hazretleri bütün ihvanına verdiği talimatla siyasetten uzak kalmalarını, kargaşalıklara karışmamalarını emrederek mesleğin manevi değerini ve ihvanını korumuş oldu (s.23)

3.Abdülbaki Gölpınarlı (öğretim üyesi): Melâmîler ve Melâmîlik (Mezuniyet Tezi), Tıpkıbasım,1992.

Yüz on kadar ihvanıyla Hacca gitmiş avdetinde Kosova vilayetinde Arnavut ihtilali zuhur ettiğinde ihvanını bu ihtilale karışmaktan men ederek kurduğu mesleği herhangi bir suretle olursa olsun şâibedar etmekten tevakki eylemiştir (sakınmıştır) (s.240)

Görüldüğü gibi üç ayrı yazar da Hz.Pîr in siyasetle hiçbir ilgisi olmadığı konusunda birleşmişlerdir. Ayrıca Abdülbaki Gölpınarlı Türkiye Komünist Partisine kayıtlı bir öğretim üyesiydi. Eğer Seyyid Muhammed Nur ül Arabi nin geçmişinde böyle bir faaliyet olsaydı en iyi o bilebilirdi.

Hz.Pîr in 1887 tarihinde vefat ettiğini biliyoruz. Terlikçi Salih Efendi, Bursalı Tahir Bey, Kaymakam Ahmet Bey ise 1900 lü yılların başında İttihat ve Terakki Cemiyetine girmişlerdir. Bu ferdi faaliyetler ne bütün Melâmîlere mal edilebilir, ne de Gavs ül Azam Muhammed Nur ül Arabî nin siyasetle ilgilendiğini, sosyalizmi desteklediğini gösterebilir. Bu isnatlar külliyen yalandır.


NİYAZİ ÂŞIK

NOT: Seyyid Muhammed Nur ül Arabî nin detaylı hayatını öğrenmek isteyenler www.muhammedinur.com adresinden bulabilirler.

SONER YALÇIN ın yazısı ise 23.01.2011 tarihli Hürriyet Gazetesi nde ve Doğan Haber Ajansı nın internet sitesinde (www.dha.com.tr) yer almaktadır.
 
Üst Ana Sayfa Alt