Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Selefilerin Mezhebi Var mıdır ?

Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Âleykum selam we rahmetullahi we berakâtuh;

Şeyhulislâm İbn Teymiyye rahimehullah’a soruldu:

Soru:
Buhârî, Muslim, Ebû Dâvûd, Tirmizî, Nesâî, İbn Mâce, Ebû Dâvûd et-Tayâlisî, Dârimî, Bezzâr, Dârakutnî, Beyhakî, İbn Huzeyme ve Ebû Ya‘lâ el-Mevsılî; bunlar, herhangi bir imâmı taklîd etmeyen birer muctehid miydiler, yoksa mukallid miydiler?
Bunlardan herhangi biri Ebû Hanîfe’nin mezhebine intisab etmiş miydi?

Cevab:
Elhamdulillahi rabbil âlemîn.
Buhârî ve Ebû Dâvûd fıkıhta ictihad ehli imâmlardı. Muslim, Tirmizî, Nesâî, İbn Mâce, İbn Huzeyme, Ebû Ya‘lâ, Bezzâr ve benzerleri ise Ehl-i Hadîs’in mezhebi üzere idiler. Ne muayyen olarak imâmlardan birini taklîd ediyorlardı, ne de mutlak olarak muctehid imâmlardan idiler. Onlar, Şâfiî‘, Ahmed, İshâk, Ebû Ubeyde ve emsâli hadîs imâmlarının görüşlerine meylediyorlardı.
Onlardan bazıları; Ebû Dâvûd ve benzerlerinin Ahmed b. Hanbel ile hususi olarak alakadâr olduğu gibi, bazı imâmlar ile hususi olarak ilgileniyorlardı. Onlar, Ebû Hanîfe ve Sevrî gibi Irak ehlinin mezheblerinden daha çok Mâlik ve emsâlleri gibi Hicâz ehlinin mezheblerine meylediyorlardı.
Ebû Dâvûd et-Tayâlisî ise bunların hepsinden daha eskidir. O, Yahyâ b. Sa‘îd el-Kattân, Yezîd b. Hârûn el-Vâsıtî, Abdullah b. Dâvûd, Vekî b. Cerrâh, Abdullah b. İdris, Mu‘âz b. Mu‘âz, Hafs b. Gıyâs, Abdurrahmân b. Mehdî ve emsâlleri gibi İmâm Ahmed’in şeyhleri tabakasındandır.
Bunların hepsi hadîsi ve sünneti ta‘zîm ederlerdi. Aralarından Vekî ve Yahyâ b, Sa‘îd gibi bazıları Ebû Hanîfe, Sevrî ve benzeri Iraklıların mezhebine; Abdurrahmân b. Mehdî gibi bazıları da, Mâlik ve benzeri Medînelilerin mezhebine meylediyorlardı.
Beyhakî ise, Şâfiî‘ mezhebi üzere idi, genel olarak bütün görüşlerinde ona destekleyiciydi.
Aynı şekilde Dârakutnî de, Şâfiî‘nin ve sünnet ve hadîs imâmlarının mezheblerine meylediyordu. Ne var ki o -Beyhakî gibi- Şâfiî‘yi taklîd etmiyordu. Bununla birlikte Beyhakî’nin de birçok meselede ictihadları vardır. Dârakutnî’nin ictihadları ise onun ictihadlarından daha kuvvetlidir. Zirâ o, Beyhakî’den daha âlim ve daha fakîh bir kimse idi.
(Mecmûu‘ Fetâvâ, c. 20, sf: 39-40)


MUKALLIDIN IMANI 1

MUKALLIDIN IMANI 2

İlgili Konular:

Mezheb Taasubcuları Selefileri Neden Eleştirir?

Mezheb ve Mezhebcilik?
Mezhebler - Mezheblerde Neden Farklı İbadet Şekilleri Var?
MEZHEB - MEZHEBLERİN ÇIKIŞ SEBEBLERİ VE HUKMU
 
Üst Ana Sayfa Alt