Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Sakınılması Gereken Haramlar

A Çevrimdışı

Askalani

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Allah’a Şirk Koşmak

Bu istisnasız haramların en büyüğüdür. Ebu Bekre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Size günahların en büyüğünü haber vereyim mi?’ dedi.
Sahabeler üç kez:
−Evet, ey Allah’ın Rasulü! dediler.
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
-‘Allah’a şirk koşmak’ buyurdu.”
Buhari, Müslim
Şirkin haricinde her günahı Allah’ın bağışlaması mümkündür. Şirke ise özellikle tevbe etmek gerekir. Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
“Allah, kendisine ortak koşulmasını asla bağışlamaz. Bundan başka (günahları) dilediği kimse için bağışlar.”
Nisa 48
Şirkin bir kısmı büyük şirktir. Kişiyi İslam dairesinden çıkarır ve şirk üzere ölürse cehennemde ebedi kalıcıdır. Büyük şirkin, Müslüman ülkelerde yaygın örneklerinden biri de kabirlere ibadettir.
 
A Çevrimdışı

Askalani

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Allah’tan Başkası Üzerine Yemin Etmek

Allah Subhanehu ve Teâlâ yarattıklarından dilediği üzerine yemin eder. Kulların ise Allah’tan başkası üzerine yemin etmeleri caiz değildir. İnsanlardan birçoğunun ağzında dolaşan sözlerden biri de Allah’tan başkası üzerine yemin etmektir. Yeminde, ancak Allah’ın layık olduğu bir tür ta’zim vardır. Abdullah ibni Ömer (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Dikkat ediniz! Allah-u Teâlâ, babalarınız üzerine yemin etmenizi yasaklıyor. Kim yemin edecekse Allah’ın üzerine yemin etsin ya da sussun’ buyurdu.”
Buhari
Yine Abdullah ibni Ömer (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Allah’tan başkası üzerine yemin eden Allah’a şirk koşmuştur’ buyurdu.”
Ahmed Müsned 2/125, Albânî Sahihu’l-Cami 6204
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyuruyor:
“Namusu üzerine yemin eden bizden değildir.”
Ebu Davud 3253, Albânî Es-Silsiletü’s-Sahiha 94
Kâbe üzerine, namus ve şeref üzerine, birilerinin bereketi ya da hayatı üzerine, Nebinin ya da velinin makamı üzerine, babalar ve anneler üzerine, çocukların başı üzerine yemin etmek caiz değildir. Bütün hepsi haramdır. Bunlardan biriyle yemin edenin sahih hadiste belirtildiği gibi kelime-i tevhid getirmesi gerekir. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyuruyor:
“Kim yemin eder ve yemininde “Lât ve Uzzâ üzerine” derse “La İlahe İllallah/Allah’tan başka ilah yoktur” desin.”
Buhari
Bu konuyla ilgili, bazı Müslümanların söylediği bir takım haram ve şirk sözler var, örneğin:
1) Allah’a ve sana sığınırım,
2) Allah’a ve sana güveniyorum,
3) Bu, Allah’tan ve sendendir,
4) Benim için Allah’tan ve senden başkası yok,
5) Benim için Allah semada, sen de yerdesin,
6) Allah ve falan olmasaydı,
7) Ben İslam’dan uzağım,
8) Ey! Kör talih,
Ayrıca zaman sövgü içeren her söz, örneğin:
9) Zaman kötülük zamanı,
10) Bu uğursuz bir saat,
11) Zaman vefasız vb. demek. Çünkü zaman sövmek sonuçta zamanı yaratan Allah’a döner.
12) Tabiat diledi, Allah’tan başkasına kulluk içeren her isim. Örneğin:
13) Abdulmesih,
14) Abdunnebî,
15) Abdurrasul,
16) Abdulhüseyin...
Tevhide ters düşen yeni terim ve sloganlardan bazıları da şunlardır:
17) İslam Demokrasisi,
18) Halkın iradesi Allah’ın iradesindendir,
19) Din Allah’ın, vatan herkesindir,
20) Araplık adına!,
21) Devrim adına!
22) Hükümdarların hükümdarı,
23) Kadıların kadısı ve buna benzer lakapları insanlardan birine takmak da haramlardandır.
Seyyid/efendi ve bu anlamdaki bir sözü arapça olsun, başka bir dilde olsun kâfir ve münafık için kullanmak.
Kızgınlık, üzüntü ve pişmanlık içeren, şeytanın ameline kapı açan “Keşke” sözünü kullanmak.
Allah’ım! Dilersen beni bağışla! demek yine haramlardandır.
 
A Çevrimdışı

Askalani

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Altın ve Gümüş Kap Kullanmak ve Bunlarla
Bir Şey Yiyip İçmek

Günümüzde mutfak eşyası satan işyerleri arasında altın ve gümüş ya da altın ve gümüşle kaplanmış kaplar bulundurmayan bir işyeri yok gibidir. Zenginlerin evleri ve birçok otel de bu durumdadır. Hatta bu çeşit kaplar insanların davette birbirlerine verdikleri en değerli hediyeler arasında sayılır olmuş!
Bazı insanlar da bu kapları kendi evlerinde bulundurmazlar fakat başkalarının evinde ve davetlerinde kullanırlar. Bunların hepsi şeriatta haram kılınmış şeylerdir. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’den bu kapların kullanımıyla alakalı şiddetli bir uyarı gelmiştir.
Ümmü Seleme (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Altın ve gümüş kaplarda yiyen veya içen şüphesiz ki karnında cehennem ateşini fokurdatır’ buyurdu.”
Müslim 3/1634
Bu hüküm; tabak, çatal, kaşık, bıçak, servis tepsisi, düğünlerde tatlı sunulan kaplar ve benzeri yemek takımları için geçerlidir.
Bazıları “Biz bu kapları kullanmıyoruz, sadece süs olarak vitrine koyuyoruz” diyorlar. Kullanımına yol açabileceği için bu da caiz değildir.
 
A Çevrimdışı

Askalani

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Aracılık İçin Hediye Almak

İnsanlar arasında makam ve mevki sahibi olmak eğer şükrederse Allah’ın kuluna verdiği nimetlerden biridir. Bu nimetin şükrünü eda etmenin bir şekli de kendisine makam ve mevki verilen kimsenin bunu Müslümanların faydasına kullanmasıdır. Bu, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in şu sözünün kapsamı dâhilindedir.
“Sizden kardeşine faydalı olmaya gücü yeten bunu yapsın.”
Müslim 4/1726
Makamını kullanıp, herhangi bir haram işlemeksizin ya da başkasının hakkına tecavüz etmeksizin, halis bir niyetle Müslüman kardeşini bir haksızlıktan kurtararak veya ona bir kazanç sağlayarak faydalı olan kimse Allah (Azze ve Celle) katında mükâfatlandırılır. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bunu şu sözünde bildirmiştir:
“İyilikte aracılık edin ki sevaba giresiniz.”
Ebu Davud 5132, Buhari, Müslim
Bu aracılık ve ricacı olma karşılığı bir şeyler almak caiz değildir. Delili, şu hadistir.
Ebu Umame (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Kim bir aracılık işinde ricacı olur, bunun üzerine kendisine bir şey hediye edilir ve bunu kabul ederse faiz kapılarından büyük bir kapıya girmiştir’ buyurdu.”
Ahmed Müsned 5/261, Albânî Sahihu’l-Cami 6292
Bazı insanlara maddi bir meblağ karşılığı makamını kullanması, aracı olması ve birinin tayini ya da işe alınması, başka birinin bir daireden veya bir bölgeden diğerine nakli, bir hastanın tedavisi ve benzeri işleri halletmesi şart koşulur. Az önce zikri geçen Ebu Umame (Radiyallahu Anh) hadisi gereğince ve tercih olan görüşe göre aracılık karşılığı alınan haramdır. Hatta hadisin zahiri, daha önce herhangi bir şart koşulmasa dahi aracılık karşılığı bir şeyler almayı kapsamaktadır.
Hayır yapan kimseye Kıyamet günü Allah katında karşılaşacağı mükâfat yeter. Hasan bin Sehl’e bir adam gelir ve bir işinde aracı olmasını ister. O da, bu işi halleder. Bunun üzerine adam teşekkür etmeye gelir. Hasan bin Sehl ona şöyle der:
−Niçin bize teşekkür ediyorsun? Biz, malın bir zekâtı olduğu gibi makamın da bir zekâtı olduğunu kabul ediyoruz.”
El-Adabu’ş-Şer’iyye, İbni Müflih 2/176
Burada şu farklılığa işaret edilmesi uygun olur. İş takibi ve gerekli muamelelerin tamamlanması için ücret karşılığı bir şahsı görevlendirmek şer’i şartlar çerçevesinde caiz olan kiralama kapsamındadır. Makamını ve mevkisini kullanarak para karşılığı aracılık yapmak ise haramdır.
 
A Çevrimdışı

Askalani

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Arazi Gasbetmek

Kaba kuvvet ve kurnazlık, Allah korkusu olmayınca sahibini kötü yola sürükler. Bunları, başkalarının mallarına el koyarak işgal etme gibi zulümde kullanır. Arazi gasbı da bunlardan biridir ve cezası son derece şiddetlidir. Abdullah ibni Ömer (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
‘Kim, hakkı olmayan bir toprak parçasını alırsa Kıyamet günü yedi kat yerin dibine geçirilir’ buyurdu.”
Buhari Fethu’l-Bari 5/103
Ya’la ibni Murra (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
“Kim, bir karış toprağı haksız yere almışsa yedi kat yerin dibine kadar o toprağı kazmakla görevlendirilir. Sonra, Kıyamet günü insanlar arasında hükmünü verinceye kadar Allah o toprağı o kişinin boynuna geçirir’ buyurdu.”
Taberani Mucemu’l-Kebir 22/270, Albânî Sahihu’l-Cami 2719
Arazi işaretlerini ve sınırlarını değiştirmek de buna dâhildir. Kişi komşusunun aleyhine arazisini genişletir. Bu durum, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in şu kavlinde işaret ettiğidir:
“Arazilerin sınır işaretlerini değiştirene Allah lanet etsin.”
Müslim Şerhu’n-Nevevi 13/141
 
Üst Ana Sayfa Alt