Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Hz Ibrahim'in Babası Kimdir?

M Çevrimdışı

MUTEFEKKİR

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Selamun Aleyküm Hz İbrahimin babası Azer mi ? Taruh mu ?
 
Abdulmuizz Fida Çevrimiçi

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Âleykum selam we rahmetullahi we berakatuh;

İbrahim (a.s.)'ın babasının Azer adında putperest olduğu nasla sabittir.
Başta Şii'ler olmak üzere Tasavvuf ehlinin bazılarınca da Rasulullahın nesebinden iman etmeyen olmaz mantığıyla hareket ederek naslara göz yumub, tevil ve zorlamalarla çarpıtmaktadırlar.


Nitekim bu manada Rasulullah'ın anne babasını kabirden çıkarttırıb Rasulullaha iman ettirdikten sonra tekrar kabirde yatıranlar olduğu gibi, Şia tarafında ise Rasulullah'ın muşrik amcası ve Ali (r.anh)'ın babası Ebu Talib dahi mu'min olarak öldürülmüştür.
Hal böyle olunca Rasulullah (s.a.v.)'in soyunun geldiği İsmail (a.s)'ın dedesi Azer'in başka birisi olarak çarpıtılması daha kolay hale getirilmiştir.

Bazı alimler de Azer ve Tarih (Tareh, Taruh) aynı kişiler olub, Azer lakabıdır demişlerdir. Hal böyle olsa da musluman değildir.
Muhammed b. İshâk, el-Kelbî ve ed-Dahhâk şöyle demişlerdir: Âzer, İbrahim (a.s)'ın babasının adıdır. Târeh de odur. Tıpkı İsrail ve Yakub'un (aynı kişinin adları) olması gibi.
Derim ki: Buna göre -önceden de geçtiği gibi- onun iki ismi vardır. Mukatil der ki; Âzer, lakabdır. Târeh de isimdir. es-Sa'lebî de bunu İbn İshâk el-Kuşeyrî'den naktetmiştir. Bunun aksi olması da mümkündür.
Denildiğine göre Âzer, onların dilinde yerici bir isimdir. Bu takdirde buyruk şöyle bir anlam taşır: Hani ibrahim babasına, ey hata içerisinde olan! "Sen bir takım putları ilâh mı ediniyorsun... demişti." Eğer durum bu şekilde ise, o takdirde tercih edilen görüş bunun (nida dolayısıyla Âzer kelimesinin) merfu' oluşudur. Âzer'in put adı olduğu da söylenmiştir.
Mucahid de der ki: Âzer onun babasının adı değildir. Âzer bir put adıdır. İbrahim'in babasının adı Târeh'dir. Onun babası Nâhûr, onun babası Sarû, onun babası Arğû, onun babası, Faluğ, onun babası Âbir, onun babası Şalîh, onun babası Erfahşed, onun babası Sam, onun da babası Nuh (a.s)'dır.

İbrahim (a.s.)'ın Babası muşrik Azer - Tarih

Ey Muhammed, onlara İbrahim'in kıssasını hatırlat. Bir zaman İbrahim, babası Azer'e: "Putları ilahlar mı ediniyorsun?" Doğrusu ben seni ve kavmini apaçık bir sapıklık içerisinde görüyorum" demişti. (En'am 74)

Mufossirler, bu âyette zikredilen kelimesinin, bir isim mi yoksa bir sıfat mı, isim ise kimin ismi okluğu hususunda farklı görüşler zikretmişlerdir.

a) Suddi, Muhammed b. İshak ve Said b. Abdulaziz'den nakledilen bir görüşe göre "Azer" İbrahim'in babasının adıdır. O, Irak'ta yaşamaktaydı.
b) Mucahid ve Suddi'den nakledilen diğer bir görüşe göre, Azer, İbrahim'in babasının adı değil, bir putun adıdır. Zira onun babasının adı "Tarih"tir.
c) Diğer bir kısım âlimlere göre "Âzer" "Sövme ve ayıblama" ile ilgili bir sözdür. Mânâsı "Sakat, topal" demektir. Bunlara göre, İbrahim, babasını, sakat ve çarpık inançta olmakla vasıflandırmıştır.

Taberi diyor ki: Bu görüşlerden doğru olanı, Azer'in, İbrahim'in babası olduğunu söyleyen görüştür. Zira Kur'an-ı Kerim bunun bu şekilde zikretmiş, ilim adamları da bu mânâya geldiğini söylemişlerdir.

Eğer denilecek olursa ki: Neseb ilmiyle meşgul olan alimler, İbrahim'in babasının adının "Tarih" olduğunu söylemişlerdir. Bu durumda onun babasının adının "Azer" olduğu nasıl söylenebilir?"
Cevaben denilir ki: "Zamanımızın insanlarında olduğu gibi İbrahim'in babasının da iki ismi olması mümkündür. Bunlardan birinin adı, diğerinin de lakabı olması muhtemeldir.
(Ebu Cafer Muhammed b. Cerir et-Taberi, Taberi Tefsiri, 3/512-513)


"Azer, İbrahim'in babası değil, amcasıdır" iddiası :

İmam Suyuti, "Kitabu'd-derci'l-munife" isimli kitabında Azer'in, İbrahim (as)'in amcası olduğuna inanmaktadır.
Abdulhakim Arvâsi, Kadi Beydâvi, Senâullah Dehlevi de aynı inançta olmakla beraber, Şii'ler de bunu söylemektedirler .
Bir rivâyete göre Âzer, İbrahim'in - amcasi olub - Târuh'un ölmesiyle Emile ile evlenip, İbrahim'in üvey babasi oldu. Tefsir yönünden bunu böyle açıklamaktadırlar : En'am suresinin manasi :
«İbrahim, Âzer olan babasına dediği zaman» anlamındadır. Böyle olmasaydı Kur'an-ı Kerim'de «Babasi Âzer'e dedigi zaman» demeyib , "Âzer'e dedigi zaman" veya "Babasına dedigi zaman" demek yetişirdi. Âzer, kendi babası olsaydı "Babasi" kelimesi fazla olurdu demektedirler. Bir kanıt olarak Şua'ra suresinin 219. ayetini göstermektedirler.
Bu surede Allah « Secde edenler arasında dolaşmanı da görüyor » denilmektedir. Buna göre Peygamberimizin sülâlesinde hicbir putperest yokturdur.
Bu görüşü rededenler ise, ki bunlar arasında Taberi, Ebu Hayyan ve Elmalılı Muhammed Hamdi Yazir vardır, açık olan yete (En'am, 74) bir mâna verilmek istenmiştir demektedirler. Mealine göre manalar değistiği icin anlamlar da değişir teorisini ileri sürmektedirler.



Sen yolunda kaim olurken, namaza dururken de, O seni elbette görüyor. Secde edenler, ibadet edenler arasında dolaşmalarını da görüyor. Çünkü her şeyi hakkıyla işiten, hakkıyla bilen O’dur.” (Şuara, 218-220)

Peygamber (s.a.v.)'ın Ecdadının Mu'min Oldukları

Bil ki râfizîler, Peygamber (s.a.v.)'in dedelerinin mu'min oldukları görüşündedirler. Onlar bu hususta hem bu ayete, hem bir hadise tutunmuşlardır. Bu ayet hakkında, şunu demişlerdir: "Ayetteki, "secde edenler arasında dolaşmanı görür" ifadesi, sizin ileri sürdüğünüz manalara gelebileceği gibi, bizim dediğimiz şekilde, bununla, "Allah, O'nun ruhunu bir secde edenden, diğer bir secde edene taşımış, dolaştırmıştır" manasının kastedilmiş olması da muhtemeldir. Bütün bu manalar muhtemel olunca, bunlar arasında bir tezâd ve bir üstünlük bulunmaması gerekteği için, ayeti bu manalardan hepsine de hamletmek gerekir."

Bu râfizîlerin hadisten delilleri ise, Peygamber (s.a.v.)'in "Ben, hep temiz erkeklerin sulbünden, temiz kadınların rahimlerine aktarılıp durdum" şeklindeki sözüdür.
Halbuki kâfir olan her insan, "Muşrikler ancak pisliktirler" (Tevbe, 28) ayetinden ötürü, pistir.
Râfizîler sözlerine şöyle devam ederler: "Bu inancımızın yanlışlığına, "Hani ibrahim babası Âzer'e, "putları ilah mı ediniyorsun?" demişti" (En âm. 74} ayetini delil getirirseniz, biz deriz ki: Buna şu şekilde cevab verilir:
"Baba kelimesi bazan "amca" için de kullanılır. Yine Yakûb'un oğullan, Yakûb (a.s)'a "Senin ilâhına, babaların-dedelerin İbrahim, İsmail ve Ishak'ın ilahına ibadet ederiz" (Bakara, 133) diyerek, İsmail (a.s), amcası olmasına rağmen, "baba"sı olarak saymışlardır.
Peygamber (s.a.v.) de, amcası Abbas'ı kastederek, "Babamı bana getirin" (Kenzu'l-Ummâl, 10/30195) demiştir.
Yine putları ilah edinen bu kimsenin, İbrahim'in annesinin babası olması da muhtemeldir. Çünkü Arabca'da buna da baba denir. Zira Cenâb-ı Hak, "Onun zurriyetindendir, Dâvud, Suleyman ...ve İsâ" (En am. 84) buyurarak, İbrahim (a.s), ana tarafından onun dedesi olmasına rağmen, İsa (a.s)'yı İbrahim (a.s)'in zurriyetinden saymıştır.

Bil ki biz (ehl-i sünnet) bu hususta, Hak Teâlâ'nın, "Babası, Âzer'e..." ayetine tutunmaktayız. Râfizîlerin söyledikleri ise, lafzı, zahirî manasından çıkarıb, mecazî mana vermektir. Onların, "Secde edenler arasında dolaşmanı" ayeti hakkında söyledikleri, "Bunu bütün manalara hamletmek gerekir" şeklindeki görüşleri mümkün değildir. Çünkü bir kaç manaya gelebilen bir lafzı, aynı anda bütün manalarına birden hamletmenin câiz olmadığını beyân etmiştik. Râfizîlerin hadisden delillerine gelince, bu haber-i vâhid olub , Kur'ân'a muâraza edemez. (Fahruddin Er-Râzi, Tefsir-i Kebir Mefâtihu’l-Gayb, 17/387-388)




İlgili Konular:



Rasulullah'ın Anne Babası Müslüman mıydı?
https://www.islam-tr.org/konu/rasulullahin-anne-babasi-musluman-miydi.8345/

Rasulullah, Amcası Ebu Talip'in Ölümünde Nasıl Davranmıştır?
https://www.islam-tr.org/konu/rasulullah-amcasi-ebu-talipin-olumunde-nasil-davranmistir.44348/
 
Üst Ana Sayfa Alt