Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Haber Cübbeli Ahmet: Ben Atatürk dönemindeki Diyanet'i istiyorum

G Çevrimdışı

Güllü Hilal

Üye
İslam-TR Üyesi
Kamuoyunda Cübbeli Ahmet olarak bilinen Ahmet Mahmut Ünlü, “Yoruldum. Ben 'Atatürk dönemi Diyaneti'ni istiyorum" dedi.
Mepa News | Haber Merkezi
25 Aralık 2021 Cumartesi 11:05
A+A-

Kamuoyunda Cübbeli Ahmet olarak bilinen Ahmet Mahmut Ünlü, “Yoruldum. Ben 'Atatürk dönemi Diyaneti'ni istiyorum" dedi.
"Bir zamanlar Atatürk’ü savunduğum için de hedef olmuştum" diyen Cübbeli, "Ben 'Atatürk dönemi Diyaneti'ni istiyorum. Onun döneminde Diyanet, Maturidi çizgisindeydi. Ya şimdiki İlahiyatçılar? Bir kısmı Vehhabi, bir kısmı Ehli Sünnet dışı başka ekollerden. Bunları söylemeyelim mi?" ifadelerini kullandı.
Cübbeli Ahmet: Mustafa Kemal aleyhine konuşmak caiz değildir
Cumhuriyet'ten Barış Terkoğlu'na konuşan Cübbeli, "İsmailağa Cemaati’nin devlet içinde örgütlenmediğini, memuriyetten uzak durduğunu" savundu. Cübbeli, "İnanın artık tarikatları, cemaatleri savunamaz oldum. Liyakat yok, koltuklara oturmuşlar. Dernek diye, vakıf diye holdingleşmişler. Ben bedel ödedim, FETÖ de beni hedef aldı, hapse attı. Ya bunlar? Bugün beni hedef alan Yeni Şafakçılar o vakit FETÖ’nün izindeydi" diye konuştu.
 
A Çevrimdışı

Antiehlirey

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
Diyanet o zaman da bu zamanda İslama en büyük hakerat olan bir kurumdur amaçları İslam dinini ruhban bir dine haline getirmektir ve bunu da Türkiye de ki halkın büyük bir çoğunluğu na aşılamışlar Cübbeli sahtekarı akp gemilerinin sallanıldığıni görünce hemen gemisini terk etmeye başladı bile Seyyid kutup ,mevdudi gibi müvvahidlere rediiye çekin sizin anca keşke mevdudi ve Seyyid kutup da ki bir gram cesaret sizde olsaydı bu ümmet çoktan ayağa kalkmıştı.
 
عبد الرحمن Çevrimdışı

عبد الرحمن

قُل آمَنتُ بِاللهِ ثُمَّ استَقِم
İslam-TR Üyesi
İlk dönem Diyanet imamları ve tecditçi çizgideki diğer İslamcılar sanıldığı gibi Vehhabilere pek kötü bakmıyorlardı. Sebilürreşad gibi dergilerde görülüyor. M. Kemal de Kral Abdülaziz'i ziyaret etmişti ayrıca. Vehhabi düşmanlığı sonradan yeniden alevlendi.

Şimdikine benzer liberal-modernist fikirlerin yaygın olmadığı doğru. Ancak ona karşın milliyetçilik yaygındı, Diyaent milliyetçiliği yaymaktaydı. Diyanetin şimdiki hali tercihe şayan bence, çünkü eskiye nazaran daha özgür ve daha güçlü.
 
M Çevrimdışı

mübahis

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
İlk dönem Diyanet imamları ve tecditçi çizgideki diğer İslamcılar sanıldığı gibi Vehhabilere pek kötü bakmıyorlardı. Sebilürreşad gibi dergilerde görülüyor.

İlk dönem diyanet imamları dediğin Rıfat Börekçi falanmı yoksa nisbeten sonra gelen Ömer Nasuhi Bilmen gibilerimi kastediyorsun?
Vehhabiler derken kastettiğin şey nedir bilmiyorum ama bu sitede mesela ve genel olarak Selefiler; Abduh, Efğani, Muhammed Eset vb lerine pek iyi gözler bakmazlar. Tecditçi çizgiden kastında bunlar herhalde.

Şimdikine benzer liberal-modernist fikirlerin yaygın olmadığı doğru. Ancak ona karşın milliyetçilik yaygındı, Diyaent milliyetçiliği yaymaktaydı. Diyanetin şimdiki hali tercihe şayan bence, çünkü eskiye nazaran daha özgür ve daha güçlü.

Buna katılıyorum zaten. Cübbeliden köyde kasabada olmaz bunda hemfikirizdir diye umuyorum :D
 
عبد الرحمن Çevrimdışı

عبد الرحمن

قُل آمَنتُ بِاللهِ ثُمَّ استَقِم
İslam-TR Üyesi
İlk dönem diyanet imamları dediğin Rıfat Börekçi falanmı yoksa nisbeten sonra gelen Ömer Nasuhi Bilmen gibilerimi kastediyorsun?
Vehhabiler derken kastettiğin şey nedir bilmiyorum ama bu sitede mesela ve genel olarak Selefiler; Abduh, Efğani, Muhammed Eset vb lerine pek iyi gözler bakmazlar. Tecditçi çizgiden kastında bunlar herhalde.

Bilmen, Akif, Yazır gibi şahıslar Börekçiyle aynı dönemde etkinlerdi ve çevreleri Vehhabilere hüsnü zan beslerlerdi.

Vehhabiden kastım Vehhabi yani Necd Vehhabileri, başkası değil. Tecditçiler ise dediğin isimler (Eset hariç belki, o sonra geldi fikir itibariyle Abduh'a çok benzese de) ve bunlar özellikle Reşit Rıza sonrası Vehhabi devletinin kurulmasıyla Vehhabileri desteklediler. Ancak bu destek daha öncelerine dayanır. M Şükrü Alusi ve Iraklılar, Cemalettin Kasimi gibi Hanbeliler Vehhabileri bazı noktalarda desteklediler belli farklar olsa da. Özellikle de Alusi ve M Behcet el Eseri gibi soyundan gelenler. Başka isimler de var Faslı Takiyyüddin Hilali gibi.

Bu aynı mezhepte olduklarını göstermez yalnız, sadece birbirlerini o dönem siyasi ve fikri olarak destekliyorlardı. Reşit Rıza maslahatçı bir fıkıh anlayışına sahipti. Cemalettin Kasimi Vehhabilerden katı Selefiler diye bahsetti Menar'da. Ama ümmeti diriltme yönünde Vehhabilere ümitle baktı Rıza gibileri. Tasavvufa da hepsi menfi bakıyordu. Türkiye'deki tecditçiler de Vehhabileri hurafe düşmanı tecdid yanlıları diye övdüler. Akaid pek tartışılmazdı ama Rıza Selef mezhebine geçtiğini söyledi sonradan. Türkiye'dekiler ve Abduh Eşari-Maturidi karışımında ilerlediler ve bazıları modernist tevilleri benimsedi.
 
Son düzenleme:
M Çevrimdışı

mübahis

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Bilmen, Akif, Yazır gibi şahıslar Börekçiyle aynı dönemde etkinlerdi ve çevreleri Vehhabilere hüsnü zan beslerlerdi.

Vehhabiden kastım Vehhabi yani Necd Vehhabileri, başkası değil. Tecditçiler ise dediğin isimler (Eset hariç belki, o sonra geldi fikir itibariyle Abduh'a çok benzese de) ve bunlar özellikle Reşit Rıza sonrası Vehhabi devletinin kurulmasıyla Vehhabileri desteklediler. Ancak bu destek daha öncelerine dayanır. M Şükrü Alusi ve Iraklılar, Cemalettin Kasimi gibi Hanbeliler Vehhabileri bazı noktalarda desteklediler belli farklar olsa da. Özellikle de Alusi ve M Behcet el Eseri gibi soyundan gelenler. Başka isimler de var Faslı Takiyyüddin Hilali gibi.

Bu aynı mezhepte olduklarını göstermez yalnız, sadece birbirlerini o dönem siyasi ve fikri olarak destekliyorlardı. Reşit Rıza maslahatçı bir fıkıh anlayışına sahipti. Cemalettin Kasimi Vehhabilerden katı Selefiler diye bahsetti Menar'da. Ama ümmeti diriltme yönünde Vehhabilere ümitle baktı Rıza gibileri. Tasavvufa da hepsi menfi bakıyordu. Türkiye'deki tecditçiler de Vehhabileri hurafe düşmanı tecdid yanlıları diye övdüler. Akaid pek tartışılmazdı ama Rıza Selef mezhebine geçtiğini söyledi sonradan. Türkiye'dekiler ve Abduh Eşari-Maturidi karışımında ilerlediler ve bazıları modernist tevilleri benimsedi.

Yalnız şu var ki tecditçi değilin insanlar ile Vahhabi/selefi akım birbirine tam zıt iki uç.
Birisinde çok koyu bir nakil ve teslimiyet esas iken diğer itizale yakın fikirler içeriyor.
Bu senin dediğin belki bir dönem şii olmayanlarında İran devrimine destek vermesi gibi olabilir Allahu Alem
 
عبد الرحمن Çevrimdışı

عبد الرحمن

قُل آمَنتُ بِاللهِ ثُمَّ استَقِم
İslam-TR Üyesi
Birisinde çok koyu bir nakil ve teslimiyet esas iken diğer itizale yakın fikirler içeriyor.

Tecditçilerin hepsinde itizal/modernizm yok. Rıza selef akidesini benimsemişti örneğin. Abduh sonrası hareket farklı kollara ayrıldı. Cemaleddin Kasimi de hem tecditçi hem selefiydi. Hala hem Selefi hem "Vasati" (tecditçi, günümzde Arapça yaygın olan isim) olan insanlar var, Muhammed Hasen vuld ed Deduv ve Moritanyalı Şeyh Beddah gibi. Şeyh Albani de gençliğinde Suriyeli tecditçilerden etkilendi.
 
Son düzenleme:
Üst Ana Sayfa Alt