Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Anne Babanın Kafir Olması Durumunda, Nikahta Velinin Izni Nasıl Olur?

Çay-Şakird Çevrimdışı

Çay-Şakird

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
selamun aleykum, kafir olan birisi müslüman olduktan sonra kafir anne babasının velayeti geçersizdir diye biliyorum. peki bu durumda evlenirken şartlardan biri olan "veli izni" nasıl sağlanacaktır?
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Aleykum Selam we rahmetullah kardeşim ;

İslam üstündür ona üstün gelinmez. Allah kullarını onunla şereflendirmiştir. Ve dostu olan mu'minlerle düşmanı olan kafirlerin arasındaki velayeti İslam vasıtasıyla kesmiştir. Bu sebeble ilim ehlinin icmasıyla kafirin müslüman üzerinde bir velayeti yoktur. Bu icmayı İbn Munzir ve başkaları nakletmiştir. (İbn Munzir el-İşraf (4/40); İbn Kudâme el-Muğni, (7/356، 363); el-Muhalla (9/473); el-Bahr'uz Zehhar (4/53)

Allah Rasulu (sallallahu aleyhi ve sellem), Ebu Sufyan'ın kızı Ummu Habibe ile babasının velayeti olmaksızın evlenmiştir. Bu hususta İmam Şafii (rahimehullah) şöyle der:

"Kafirin kendi kızı da olsa müslüman kadın üzerinde bir velayeti söz konusu olmaz. Zira Ebu Sufyan sağ olduğu halde Allah rasulu (sallallahu aleyhi ve sellem)'i Ummu Habibe ile İbnu Said bin As evlendirmiştir.
(O, Ummu Habibe'nin amcasının oğlu olan Halid bin Said bin As'tır. Onu Necaşi'nin veyahut da Osman bin Affan'ın evlendirdiğine dair rivayetler de gelmiştir ki herhalükarda babası evlendirmemiş oluyor. Ebu Süfyan'ın evlendirdiği söylenmişse de bu çok uzaktır.)
Bunların ikisi de müslümandır ve ben, Ummu Habibe'ye akrabalık cihetinden daha yakın olan başka bir müslüman erkek bilmiyorum. Ebu Sufyan ise kızına velayet etmemiştir. Zira Allahu teala, müslümanlarla muşrikler arasındaki muvalat (dostluk) bağını ve dolayısıyla miras, diyet vb. bağları kesmiştir." (Şafii, el-Umm (5/15)

İbn Kudame, el-Muğni'de İmam Ahmed'den şöyle dediğini nakletmiştir: Bize ulaştığına göre Ali (r.anh) eğer baba Hristiyansa, onun yerine kardeşin kardeşini evlendirmesine cevaz vermiştir. (El-Muğni ve'ş Şerh'ul Kebir (7/356)

Câriye, İslam'a girip efendisi kafir olarak kalırsa, O kafir tıpkı hür kadının nikahına nasıl velayet edemiyorsa, aynı şekilde köleye de velilik yapamaz. Ancak Hanbeli'lerde bir görüşe göre o cariyenin ummul veled, yani efendisine çocuk doğurmuş olması hali bundan mustesnadır. (El-Muğni (7/363); el-İnsaf (8/78); el-Mubdi' (7/38); Keşşaf'ul Kına (5/55)
Bu görüş, aynı zamanda Şafii'lerde de mevcuttur. (Ravdat'ut Talibin (7/67); Tekmilet'ul Mecmu'is Saniye (16/161) Zira O kadın, onun kölesidir. Müslüman erkek, nasıl kafir cariyesini evlendirme hususunda velilik yapabiliyorsa, aynı şekilde kafir de müslüman cariyesinin nikahına velayet edebilir. (El-Muğni (7/363)

Hanbeli'lerden İnsaf adlı kitabın muellifi şunu takrir etmiştir: Bu mezhebimizin görüşüdür. Burada da (tıpkı hür kadınla alakalı olduğu gibi) şu meseleler vardır:
Kafir, müslüman cariyesini kendi başına evlendirebilir mi? Veyahut da o kafirin izniyle bir müslüman mı nikahı akdeder? Ya da yine onun izniyle hakim mi nikahı kıyar (veya nikaha velayet eder)?
Birinci görüşe göre kafirin müslüman cariyesi üzerinde bir velayeti söz konusu değildir ve o cariyeyi hakim evlendirir. İbn Kudame el-Muğni'de bunu tercih etmiştir. Bu da daha önce bahsettiğimiz şekilde kafirin müslüman üzerinde bir velayeti (söz hakkı) olmadığından dolayıdır.
(El-Muğni (7/363)

Kâfir olan babanın; müslüman olan kızının üzerinde "Velâyet" hakkı yoktur. (İmam-ı Merginani-El Hidaye şerhû Bidayetu'l Mubtedi-Kahire: 1965 C: 1 Sh)

Köle, küçük ve deli bir kimse (nikâhta) veli olamaz. Müslüman bir hanıma, kâfirler veli olamaz.
Ebû Hanife (Rahimehullah), asabe olmıyan akrabalar da evlendirebilir dedi.
Velisi olmayan hanımı, azad eden efendisi evlendirirse caizdir.
En yakın veli, daimî bir şekilde kaybolursa, ondan daha uzak velisi evlendirebilir. (Kuduri el Bağdadi, Kuduri Metni, Nikah Bahsi)

"Gerçekten de iman edip hicret eden, mallarıyla ve canlarıyla Allah yolunda cihad veren, onları barındırıp yardım edenler, işte bunlar birbirlerinin dostlarıdırlar. İman ettiği halde henüz hicret etmemiş olanlar, hicret edinceye kadar onlar üzerinde herhangi bir velayet hakkınız yoktur. Bununla beraber dinde sizden yardım isterlerse, sizinle arasında antlaşma bulunanlar aleyhine bir durum olmadıkça, onlara yardım etmeniz de üzerinize borçtur. Allah bütün yaptıklarınızı görüp duruyor." (Enfal 72)

Hicret etmeyen müslümanlarla, mu'minlerin bir velayet bağı olmadığını söyleyen bu ayette; bu durumda olan müslümanlarla bile velayet bağı yoksa, kafirlerle velayet bağı olmaması daha evladır. Bu istidlâli İmam Malik gibi bazı alimler yapmışlardır. (İmam Serahsi, el Mebsut, 4/223)



Kızın Babası Tasavvufçu İse, Nikah İçin Velinin İzni Şart mıdır?

Soru:

Selefi ve cihadi bir menhece sahip olan muvahhid bir kızla evlenmek istiyorum. Fakat kızın ailesi Nakşibendî tarikatına mensublar. Dolayısıyla bu kimseler rabıta ve başka bazı dini ayinler yapıyorlar. Kızın ailesi kıza çok baskı yapıyor. Ayrıca bu kimseler yapmış oldukları şeylerin de doğru olduğuna itikat ediyorlar. Yapmış oldukları bu fiilleri sebebiyle kızları üzerindeki velayetleri düşer mi?
Yine aynı şekilde kızlarını muvahhid selefi bir kimseyle evlendirmeyi reddetmelerinden ötürü kızlarının üzerinden velayetleri kalkar mı? Ebu-l Vefa


Cevab:
Hamd alemlerin rabbi Allah'adır. Salat ve selam O'nun rasulünün üzerine olsun.
Şayet anne ve baba kafir ise çocuklarının üzerinde bir velayetleri yoktur. Allah (sb) şöyle buyurur:
Allah, mu’minlerin aleyhine kâfirlere hiçbir yol vermeyecektir…(Nisa 41)
Bu ayet; kâfir bir kimsenin, Müslüman kadının üzerinde ki velayetini engelleyen bir delildir. Bahsetmiş olduğunuz Nakşibendî tarikatına bağlı kimseler, kavli ya da fiili olarak apaçık küfrü gerektiren bir takım şeyler yapmışlarsa kafir olurlar. Dolayısıyla ailenin kızları üzerinde velayetleri de yoktur. Böyle bir durumda imkân dâhilinde kızı evlendirme velayeti Müslüman olan en yakın akrabaya geçer.
Fakat bahsi geçen kızın ailesinin yapmış olduğu dini ayinler ve Nakşibendî tarikatına tabii olmaları, bazı tarikatların yapmış olduğu gibi şirke ve küfre girmeksizin sadece ibadetlerde bir takım bidatler yapmaktan ibaret ise bundan ötürü kızlarının üzerinde ki velayetler düşmez.
Hiçbir açık ve kesin sebeb olmaksızın sırf kızlarının velayetini ailesinin üzerlerinden düşürmek için istek ve arzuların doğrultusunda insanları tekfir etmekten seni sakındırırım. Allah gizli ve açık her şeyi bilendir. Rabbimiz subhanehu ve teala gönüllerde olanları bilendir.
Şayet bu insanlar İslam dairesinden çıkmamış iseler; kızın ailesine karşı yapman gereken; kızlarını seninle evlendirmeleri için sana ve evleneceğin kıza zarar getirecek şeylerden uzak kalman, onlara güzel davranman ve onları etkileyecek konularda öncü olmandır. Allah sizlerin velisidir.
Ebu Muhammed el-Makdisi





İlgili Konu :

Kafir Olan Anne Babamla İlişkilerim Nasıl Olmalı?

 
Üst Ana Sayfa Alt